Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Adams arv

adamsarv

Idag väljer jag att skriva om boken ”Adams arv” av debutanten Astrid Rosenfeldt.

I baksidestexten står bland annat

”Kära Anna!

Min mor sa alltid att det skulle ta en ände med förskräckelse för mig, och Edda Klingmann hävdade att jag skulle göra något stort en dag. På något sätt fick båda rätt.”

Boken består inte av några kapitel utan är uppdelad i två delar. Första delen handlar om den judiske pojken Eddys uppväxt. Han växer upp hos en ensamstående mamma med en pappa som är okänd, har något svenskt namn, kanske Göran, kanske Sören. Mormodern blir en trygg punkt för Eddy under uppväxten. När så morföräldrarna är borta så finner han en samling papper som hans morbror Adam skrivit. Adam, ja, honom hade han endast hört talas om och då i ordalag att Eddy själv skulle vara så lik honom! Han blir nyfiken på dokumenten han funnit och läsaren får följa med på resan om Adams liv i andra delen av boken.

Morbror Adam växte upp i samma lägenhet som Eddy gör i Berlin under tiden upprustningen inför andra världskriget pågår utanför dörren. Dagligen kunde de se affischer uppklistrade i gatubilden där det uppmanades att bojkotta judiska affärer t.ex. Adam är ung, blyg och blir kär i en flicka, Anna. Adam hann t.o.m bli presenterad för hennes föräldrar som bar på en rädsla inför tidens gång vilket visade sig befogat. Annas föräldrar fördes bort endast några dagar därefter och Anna fick flytta hem till sin ariske chef som dessutom var kommunist och därmed var en varböld för nazisterna. Det dröjde inte så länge förrän Annas chef avled i häktet och så småningom nådde ryktet fram till  Adam att Anna hade utvisats till Polen. Adam bestämde sig för att dra till Polen för att försöka finna sin Anna trots att han visste att det skulle bli ett farligt projekt.

En god vän som var arier hjälpte honom att få en förfalskad identitet och med en SS-major som vän blev han upptagen i den ariska kretsen utan några större problem.

Så långt bokens handling, mer tänker jag inte avslöja, för en del måste läsarna få upptäcka själva. Det är en uppdiktad historia, delvis humoristisk trots sitt tunga ämne, lättläst och intressant. En bok som jag tycker om, har haft svårt att skriva några ord om den, måste sammanfatta den i hjärnkontoret först. Det är säkert minst en vecka sedan jag läste ut den… först nu kommer dessa rader… Den platsar absolut bland de andra böckerna jag skrivit om… Rekommenderas!

Betyg 4/5

Kommentarer till: "Adams arv" (9)

  1. Jag har den i mitt bibliotek av olästa böcker. Så då får den följa med till Ystad imorgon då.

  2. Det låter onekligen spännande!

    • Det är alltid vanskligt att rekommendera böcker, men den här boken är annorlunda än annat jag läst. Sedan lär man sig snart vem bloggare man brukar ha någorlunda samma åsikter om böcker… Testa så får du se vad du tycker om den! 😉 Kul om jag får veta vad du tycker också.

  3. Låter verkligen intressant. Böckerna som ligger och väntar på att bli lästa kanske får vänta så nu blir det till att besöka biblioteket. Hoppas de har den. Annars får de veta att den finns. Allt gott!

    • Ja, annars får de helt enkelt köpa hem den! Kul om jag får veta vad du tycker, när du läst den. Som jag skrev till Gunnar så är det svårt att rekommendera böcker, vi människor tycker så olika… Men kanske du tycker som jag om den här boken!?

  4. Tack för boktipset! Alltid roligt att få tips om bra böcker av bokläsande bloggvänner 🙂

  5. Som en tovebok …

Kommentera

Etikettmoln

