Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tyholttårnet

Tyholttornet

Idag har jag besökt Tyholttårnet i Trondheim. Det kändes som ett måste… att ha varit där och jag ville verkligen dit för det ska vara en fantastisk utsiktsplats. På åttonde våningen har de en restaurang som roterar ett varv/timme. Så länge var jag där inte men jag åkte hissen dit upp och njöt av den storslagna utsikten.

Tyholttårnet som ni ser på bilden ovan är 128 meter högt och är ett radio- och telekommunikationstorn. I detta torn finns en restaurang som roterar långsamt, går ett varv per timme. Där uppe var jag och fotograferade och njöt av den vackra utsikten. Vackert, det är vackert när man kommer upp en bit och har litet uppsikt över trakten.

utsikt från Tyholttornet

Efter min runda på restaurangen Egon så tänkte jag leta upp en cache som skulle finnas i närheten av tornet. Jag vandrade iväg… och när jag var nästan framme kom fyra vuxna från motsatt håll, de var raskare i benen och plockade fram cachen mitt framför ögonen på mig! 😉 Jag behövde inte anstränga mig alls. Det blev några vänliga ord till varandra, sedan fortsatte vi i den riktning vi kom, alltså på olika hål.

Nu räknar jag ned, det ska bli skönt att komma hem igen. Men först ska jag utföra fem arbetspass…

#Tyholttårnet #geocaching #Trondheim

Kommentarer till: "Tyholttårnet" (11)

  1. Och fint väder har ni också. Klarblå himmel… har vi t.o.m haft här några dagar. Tycks som om du haft en bra tid i Trondheim. Då får du snart njuta av sensommar här hemma. .Ha det gott!

    • Ja i helgen har vi haft kanonväder. I lördags ”äckligt varmt”, igår söndag var det också varmt men det blåste litet så det kändes mycket mer behagligt.

  2. Säkert en mäktig upplevelse men snurrande restaurang låter lite jobbigt. Fast den rör sig väl sakta kan jag tänka.

  3. Jag har varit utanför tornet men inte åkt upp i det. Egon är en jättetrevlig restaurang. Jag gilla ratt man betalar först och äter sedan.

  4. Det måste vara en upplevelse att sitta på den restaurangen. Om det är fint väder såklart.

  5. Undrar just om jag skulle kunna äta i en snurrande restaurang så långt upp i luften men det kanske går bättre än jag tror. Ett varv i timmen är ju inte så fort. Hoppas vädret håller i sig till du kommer hem till gamla Sverige. Allt gott!

  6. Jag läste häromdagen i vår dagstidning om att det är så populärt med cacheletning numera, och det var ett reportage om en man som tydligen var väldigt duktig på att leta upp nya gömställen för det här. Jag kom genast att tänka på dig.

    • Vad häftigt och kul att dina tankar gick till mig! Jo, allt fler har upptäckt hobbyn, både sådana som lätt fastnar och blir fantaster, andra litet mer som tar det som ett sätt att finna nya intressanta platser! 😉 Det finns plats för alla sorter, man gör det till det man själv vill.

Kommentera

Etikettmoln

