Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Mot Sverige

trondheim3

I morgon styr jag kosan mot Sverige och det ska bli underbart skönt. Jag har kanske aldrig längtat hem som jag gjort senaste veckan. Aldrig mer arbeta så här sommartid, i varje fall inte natt. Nätterna går bra att sova – i alla fall innan skostarten för studenterna skedde, därefter har de varit ett störande element, minst sagt. De har firat i över en vecka mer eller mindre högljutt. Med tanke på det vackra vädret breder de ut sig i parkerna. Jag bor alldeles intill både högskoleparken och en annan park jag inte vet namnet på. Där har de suttit. Liv och rörelse och mycket glädje vilket jag unnar dem. Men…. jag unnar dem inte skrikandet och gapandet under nattimmarna. Folk sover med fönstren öppna och ibland har det varit olidligt. Dessutom ser parkerna inte trevliga ut när jag traskar hem efter nattjobb. Massa skräp med vid soptunna, alltså både i och bredvid, men även kastat runt om i grönområde och gångstigar, trottoarer. Det är inte anständigt vuxna ungdomar! Städning sker varje dag, vardag som helgdag, men ändå ser det likadant ut dagen efter!

Ja, när jag haft lediga nätter har jag sovit gott när det varit tyst. Legat med öppen balkongdörr, svalt och behagligt. När jag arbetat nätterna så har jag sluppit ifrån oljudet från studenterna… men haft fruktansvärt varmt i rummet från cirka 12-tiden. Då kan jag inte sova…. inte bra i alla fall. Med andra ord längtar jag hem till egen säng…. Då ska det sovas, banne mig… 😉

Förutom det jag skrivit ovan, gillar jag verkligen Trondheim. En vacker by och här finns mycket mer att upptäcka för mig om jag återvänder… Trevliga människor också jag råkat i kontakt med… Just nu känns det inte så lockande att återvända, men vem vet när jag vilat upp mig. Det finns ju andra årstider än högsommar!

Minst sagt ett gnällmail… men tröttheten lockar fram gnäll-mia… 😉 Bättre tider utlovas, redan om en vecka… Nämligen ledighet med möte med barn, barnbarn och andra släktingar och vänner.  Avkoppling, samvaro och säkert litet nöje också… Nu ska jag strax iväg till sista nattpasset för den här omgången och jag hör att studenterna kör igång igen. Om en månad eller två tror jag de är tystare, våndas över allt de ska lära sig, tentor och allt vad skolarbetet för med sig…;-)

Kommentarer till: "Mot Sverige" (16)

  1. Även en ung och glad student borde ha vett att ta lite mer hänsyn ibland och det här med allt skräp i parker och på andra platser kan ju göra åtminsttone mig irriterad. Hur svårt är det? Ta med skräpet hem eller till närmaste papperskorg för allas trevnad. Men, men alla kan ju inte ha samma åsikter som jag och nog finns det problem i vår värld som är större men … Önskar dig en lugn natt på jobbet.Styrkekram från Maria

    • Nej, alla kan inte ha samma åsikt, men i Sverige är det faktiskt förbjudet enligt lag att skräpa ned på allmänna platser! Sådant förbud finns inte i Norge, men moraliskt har de samma inställning som vi har.

  2. Ha ett bra sista nattpass! Man måste nog få gnälla när det finns orsak! Kram

  3. Att inte få sova är inget vidare! Ser i kommentaren ovan att du är hemma igen och det låter fint. Borta bra men hemma är ändå alltid bäst 🙂
    Ha det nu riktigt skönt och njut av dagarna !

    Kram

    • Nej, vi människor är behöver sova ibland… En del har sömnproblem alltid, men det är jag förskonad ifrån, tack och lov. Nu är jag hemma och idag känner jag mig utsövd så nu ska här njutas av sommarvädret jag har utanför fönstret!

  4. Man får gnälla ibland. Så är det.
    Så skönt när du får komma hem hem.

    Onsdagskram.

  5. Det är inte konstigt att Gnäll-Mia kommer på besök. 🙂 Egna sängen är nästan alltid bäst. Är det möjligen så att du håller på att återvända till Sverige för gott. Fast vilken erfarenhet du skaffat dig genom åren och så mycket fint du fått uppleva. Njut du av sensommarens sista timmar. Kram Bosse

    • Absolut är den egna sängen bäst, inga skränande studenter utanför fönstret heller… Jag trivs väldigt gott i Norge så det är inte otänkbart att jag återvänder, det får den närmaste tiden utvisa. Jag ska inte arbeta så himla länge till. Stressen är betydligt högre i svenska vården så jag återvänder kanske fortare än man kan tro.

  6. Ja och är det ett boende som bemanningsföretaget bjuder på skall du förstås ovanpå ellt elände ta upp det till beskattning,men det där känner du väl förmodligen till:-)

    • Ja, illa hade det varit annars. Jag tror det var min fjärde norska deklarationen jag gjorde i år och har fått alla godkända… 😉

  7. Förstår inte riktigt varför studenterna måste leva rövare när de börjat terminen. Vanligtvis brukar de fira när de ska sluta…

    • Alla upplever ju inte examen så det gäller att passa på? Första helgen de firade var det nog s.k inspark… men resten av veckan kan man undra om de inte hade viktigare saker att fundera över…

  8. Jag jobbade också natt under ett antal år när mina barn var små. Då jobbade jag på ett barnsjukhus. Det värsta var att få en chans att sova på dagen innan man skulle iväg och jobba nästa natt. Ingen tycktes förstå att jag behövde ha tyst runt ikring mig, för en del trodde att jag kunde sova på jobbet!!! Vem skulle då ta hand om de sjuka barnen?

    • Jo, det är viktigt att få sova litet på eftermiddagen också för mig. Jag arbeta natt en kort period när mina barn var små, minns hur trött jag var när jag gick av passet. Sov i samma stund som jag la ned huvudet på kudden, susade i huvudet. Så trött är jag inte numer… men får sova på ett annat vis. Då, för länge sedan, trodde jag att alla nattjobbare upplevde samma fenomen när de skulle lägga sig… 😉

Kommentera

Etikettmoln

