Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fladdermöss

bibbla

Undrar hur många av oss som läser mina inlägg som minns fladdermöss som ven runt öronen när vi var ute och lekte som barn?

Jag minns speciellt en mörk kväll, vad jag minns en riktigt, riktigt mörk kväll då jag var ute och lekte med min storebror. Någonting flög förbi strax intill mitt huvud och jag blev rädd. Min bror berättade vad det var för något och sedan dess minns jag inte att jag var rädd för dem, men tyckte det var obehagligt om det flögs mycket runt huvudet. Tänk vad barn får uppleva! Att jag minns den här kvällen så bra måste nog berott på att jag blev riktigt, riktigt rädd. Okunskap leder till rädsla för det okända… så sant så. När jag väl fått kunskapen då blev jag trygg med att det inte var farligt att ha något flygande i den mörka höstluften… 😉

Det var en artikel om fladdermöss i lokaltidningen som fick mina tankar på dessa djur igen. Ett djur som fascinerar mig litet pga att vi aldrig får se dem ”riktigt”. Läser på wikipedia.se att det finns så små som cirka 3 cm och att dessa väger endast 2-3 gram. De största har dock ett vingspann på närmare 1,5 meter och de kan väga 1,5 kg!

Fladdermöss finns i stort sett över hela världen men artrikedomen är störst i varma trakter. I Sverige finns de i hela landet, flest i söder beroende på klimatet. Lokaltidningen berättar att de finns i stort sett i varenda park, trädgård och skog överallt i Europa. Om det gäller för mina trakter är det konstigt att man ser dem så sällan. Ett nyttodjur då den livnär sig på insekter, därför söker de sig gärna till områden nära vatten och till kulturmarksområden med ängar och gamla träd finns bevarade.

Fladdermusen har t.o.m fått en egen dag – International Bat Night! De mesta företeelser har ju egna dagar numer, men just den här dagen har jag aldrig hört talas om att den firas i Sverige. Kanske dags att införa, en dag att sprida kunskap om fladdermusen!?

#fladdermöss #International Bat Night

 

 

 

 

 

 

Kommentarer till: "Fladdermöss" (18)

  1. En fladdermusdag!?!?! Jag tycker man ska fira allt som går att fira, men där går gränsen. Jag är livrädd för fladdermöss.

    • Oj, hade du inte en lika klok storebror som kunde förklara att de är helt ofarliga… 😉 De fladdermöss vi har i Sverige är helt ofarliga, t.o.m nyttodjur… 😉 Men, visst, känslor styr vi inte över..

      Nu är jag så hjärtlös så trots Gunnels rädsla förespråkar jag en fladdermusdag… 😉

  2. Var på en fladdermuskväll på Store mosse, i juli förra året. Tänkte ju fota djuren, när de visade sig, men det gick ju inte alls, det var rackarns vad snabba de var.
    Kommer inte ihåg några fladdermöss från barndomen. Min första bekantskap var en gång, då en fladdermus förirrat sig in i vårt hus och flög omkring i vårt allrum, med högt till tak. Katterna blev tokiga och jag gallskrek. Tycker inte om djur som jag inte har kontroll över.
    I veckan som gick såg jag något flygande när jag kom till skolan. Det var en fladdermus som just satt sig på väggen och tittade på mig med sina pepparkornsögon. Tänkte ta upp mobilen och fota, men då flög den ju retsamt iväg till en annan plats. Insåg att foto inte skulle funka denna gång heller.
    Förra året hittade jag två små döda fladdermöss på altanen. Oj, vad de är lätta, väger bara några gram.
    Läste just att de fladdermöss som vi träffar på under dygnets ljusa timmar, så här års, det är ungar som är ute och busar. Förhoppningsvis hittar de en bra övervintringsplats… om inte, så är det liksom l´kört för dem. Kul att se de ljusskygga djuren… och jhelst då i evande tillstånd.

    • Se och se… inte så ofta man får det i och med att de är nattdjur! Vilken fin upplevelse du hade när du häromdagen såg en fladdermus, synd den inte lugnade sig så du hade fått en fin bild också!

      Tack för en intressant kommentar!

  3. Kastade man upp småsten i luften dök de efter dem som små raketer så visst minns man dem.Tänkte faktiskt just på detta häromdagen och att det är väldigt sällan man ser fladdermöss numera.Jag var inte rädd för dem i början men när någon berättade att de kan ha rabies ogillade jag dem helt plöstligt.

    • Jag minns också rykten om rabiessmitta. Om det verkligen låg någon fakta i det borde det väl ha utbrutit något fall av rabies i vårt land nu!? Jag tror du kan börja gilla dem igen…

  4. Jag minns inte att jag hade så många fladdermössupplevelser som barn. De få fladdermöss jag sett är i min vuxna ålder. Men visst är de lite spokey. Jag tänker osökt på Batman, eller Läderlappen som han kallas på svenska.

  5. Märkliga och intressanta djur!

  6. Ibland hände det att vi fick ner fladdermöss från vinden när jag var liten. Kommer ihåg hur de gömde sig bakom tavlorna och inte tyckte jag de var speciellt trevliga. Det kan jag verkligen inte påstå. Även som vuxen finns ju en och annan dråplig händelse att berätta men det är en lite längre historia. Vet du vilken dag som är fladdermössens dag? Ha det så fint.

    • De har ingen dag som jag skrev, utan en natt. Det är ju då de är aktiva. Vad jag förstår var det natten mellan den 29 och 30 augusti, alltså är den passerad nu…

      Att ha fladdermöss inomhus, nejtack säger även jag. Det har jag inget minne av från min barndom. 😉

  7. Jag som bott på landet i nedlagda gamla skolor (2 olika skolor faktiskt) har massor av fladdermusminnen. Speciellt i den ena skolan var det enormt mycket. Vi fick oss en närgången titt vid ett tillfälle när våra katter fångat en. Den verkade mer chockad än skadad. Den låg på grusplanen, mitt på ljusa dagen, och verkade inte kunna ta sig därifrån. Den var lika stor som en liten skogsmus, fast med vingar då.
    Jag tog en lite gren som jag la mot de små fötterna, och den tog ett rejält tag och hängde sig kvar, på fladdermusvis uppochned, medan jag bar den in i en av våra mörka bodar. Där fick jag den att klamra sig fast i ett mörkt hörn.
    Boden var tillräckligt otät för att den skulle kunna ta sig ut om natten.
    När jag tittade in där dagen därpå var den borta. Jag hoppas att den klarade sig …
    När man gick ut på kvällarna var det precis som du beskriver, ett himla svischande runt huvudet … 🙂

    • Undrar hur gammal du var när du räddade fladdermusen? Hur som helst, en sann djurvän som hjälpte det lilla krypet vidare i livet.

      Fina barndomsminnen vi har, du och jag, fladdermusminnen… 😉

      • Jag var nog så stor som 15-16 år. Men jag räddade djur av alla slag genom hela barndomen. Minns hur jag räddade både ekorrar och getingar mm hihi

      • Jag har inte så mycket sådana minnen, av att ha räddat djur, trots att jag bodde på landet. Mer att man skulle vara rädd om dem, inte trampa på smådjur osv… Du var ett strå vassare!

  8. Ett nyttigt djur med oförtjänt dåligt rykte!

Kommentera

Etikettmoln

