Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Framtidsutsikter!?

jösse

Hur glad blir man av att lyssna och läsa olika medier i dessa dagar? Ja, det beror förstås på vad man läser… 😉

Det har under lång tid kommit rapporter om att vi lever längre nu än tidigare, men att vi får fler sjuka år. Den förväntade livslängden är knappt 82 år om man ser på båda könen. Antal år med god hälsa beräknas till 70 år, enligt min lokaltidning.

Tänker man sedan på tanken om höjd pensionsålder, några politiker snackar om att vi bör arbeta tills vi är 75 år innan det är pensionsdags.

Hur får vi ihop det? 😉

Kommentarer till: "Framtidsutsikter!?" (6)

  1. Slutsatsen blir att livet är till för lika delar sjukdom och arbete. Själv har jag dock inte de idealen. Mitt mål i livet är att må bra.

    • Ja, mitt mål är att jag också ska ha kul och kunna må bra.

      Tittar man på befolkningen i stort kanske det stämmer att 70 år är en gräns, men för mig som endast har fem år kvar dit tycker att folk runt omkring mig, de flesta, är i alldeles utmärkt form för sin ålder. Tankeväckande, tycker jag det är i alla fall.

  2. Det är en utmaning att att även åren efter 70 ska ha hög livskvalitet. En uppgift för folkhälsovården att lösa tillsammans med andra.
    När det gäller pensionsåldern så måste den vara flexibel och beroende av vad man jobbar med. Jag är 66 och jobbar nu ca 25 % i snitt. Jag har den typen av arbete där det fungerar kanske några år till. Men det gäller naturligtvis inte alla.

    • Ja det är en utmaning för såväl folkhölsovården som för den enskilde. Till viss del tror jag vi kan påverkar det själva med den livsstil vi har, men sedan har vi den biologiska faktorn som ser litet olika ut hos oss. En del har bra gener för ett behålla hälsan, andra sämre. Det här är en fråga som bör uppmärksammas betydligt mer än den gör, det innebär att vi blir fler och fler som behöver hjälp i olika former framöver.

  3. Jag är så glad att jag valde att gå i pension vid 62 års ålder! Jag hoppar in som timvikarie på ett par förskolor, i min närhet, emellanåt. I dag ska jag t.ex. jobba 2,5 timmar 🙂
    Nu kan jag inte skylla på jobb och stress för att jag inte tar hand om mig själv. Vikten ska ner ett antal kilon till och motion i form av promenader och jogging blir det nog så länge jag kan stå på benen.

    • Ja, har man råd och trivs med det så tycker jag folk väljer rätt om de går tidigare i pension. Jag är inte riktigt där än, behöver amortera mer, tycker dessutom att det är roligt att arbeta på det sätt jag gör. Att kunna styra sina arbetsperioder någorlunda är guld värt, är aldrig så länge på ett ställe så jag hinner tröttna… 😉 Samtidigt så saknar jag det du nämner att ha mer tid för att ta hand om mig själv och att börja syssla med sådant jag har tänkt göra när jag är hemma på heltid. Högst ett år till, tror jag att jag kommer att arbeta så mycket som jag gör nu.

Kommentera

Etikettmoln

