Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ögonoperation

rossa

Idag har jag opererat ena ögat för att få bort grå starr. En enkel operation.

Jag har fått information tidigare, fått fundera, behövde egentligen inte fundera, klart jag vill se bättre, kände inte speciell oro inför operationen. Har funderat litet hur jag skulle känna mig så här några timmar efter operationens genomförande. Trodde inte att jag skulle känna det så här. Irriterad, bedrövad, känns inte alls bra. Jag ser ju inte. Skaver hela tiden i vänstra ögat. Blundar jag med det icke opererade ögat så ser jag bara vitt, plus konturer på större saker, möbler, hus osv oavsett om jag har mina glasögon på eller ej! Ögat rinner hela tiden, undrar hur länge jag ska se världen på det här dimmiga sättet?

Tack och lov att de endast opererar ett öga i taget, i annat fall skulle jag nog haft det som kallas för ledsyn om båda ögonen reagerat likadant. Läkaren som opererade sa att hon såg att hornhinnan svullnade, att det är en effekt vissa drabbas av och att det då blir så här. Att man i så fall kan ha problem i flera månader. Samtidigt så sas det att man i regel kan arbeta redan dagen efter operationen. Ja, det ska jag förstås inte göra… men det ska bli väldigt spännande att se hur jag känner mig i morgon. Jag hoppas det känns bättre dag för dag.

Idag blir en dag jag tycker synd om mig själv, har sovit middag i brist på att kunna göra något vettigt – och det var ju inte så dumt!

Kommentarer till: "Ögonoperation" (21)

  1. Hoppas att det blir bra så snart som möjligt!

  2. Får verkligen hoppas att du inte ska ha det så i flera månader. Låter jobbigt även om operstionen säkert är bra på lång sikt i alla fall

  3. Låter ganska likt symptomen på hornhinneinflammationen jag hade för ett tag sedan.Då hjälpte antibiotika. Hoppas det finns något som kan hjälpa dej ockå. Tiden gör väl i allafall. Tills dess är det jobbigt…så du har all anledning att tycka lite synd om dig! God bättring!

    • Ja jag tar ögondroppar o salva i förebyggande syfte, det ingår i själva paketet. Hornhinnan är irriterad, så nog kan jag förstå att symtomen är lika, trots att jag kan väldigt lika om ögonen. Helt fantastiskt vad läkarna kan göra,men jag var inte riktigt beredd på det här. Tror alltid att jag ska kunna fungera som vanligt efter diverse behandlingar. Borde veta bättre… 😉

  4. Det där lät inte alls bra. Jag har tid hos ögonläkare på torsdag. Optikern sa att jag hade grå starr, så hon remitterade först till den här läkaren sen ska jag till en ögonklinik och bli opererad. Jag har fasat för detta och vet knappast om jag vågar mig på en operation nu.

    • Usch då, har du drabbats av samma skit! Jodå, visst vågar du. Alla känner inte så här. Men i em har jag kommit på att det här ögat som är opererat nu har alltid varit känsligt. Jag testade linser i ungdomen, först hårda, senare mjuka. Det högra ögat inga problem, men vänstra vande sig aldrig, så jag la av lins-projektet. Tror (optimist som jag är) att operationen av högra ögat inte alls blir så jobbig för mig! 😉

  5. Med hopp om god bättring Maj-britt!

  6. Klokt att sova middag tycker jag förövrig hoppas jag de där symtomen försvinner kvickt för det låter verkligen inte roligt. Är inte säker på att vi ska ut i skogen och härja på måndag. Får kanske ta en stillsammare promenad av något slag men det får vi se då. Krya på dig nu och sov du middag imorgon också. Allt gott!

    • Absolut ska vi ut i skogen, det är i stall och liknande dammiga miljöer jag inte ska vistas i. Skogen är helt OK, enligt expertisen… 😉

  7. Hoppas det går över fort och att du ser bättre sedan
    sova middag gör jag också ibland , skönt när man har möjlighet till lite vila ibland

  8. De kan nog det där, läkarna. Trösta dig med det. Det känns säkert bättre imorgon. Förr i tiden fick man gå med sina svaga ögon och brutna ben och klara sig bäst en kunde.

    • Så sant så, att de hade det värre förr. Men det minskar inte upplevelsen av mina problem… 😉 Hade jag inte litat på läkaren hade jag inte låtit operera ögoat, så enkelt är det.

  9. Krya på dig! Jag opererade ju ögat nyligen, inget trevligt ställe att bli opererad i, även om det är ganska riskfritt!

    • Tack! Jo vissa risker finns förstås vid varje operation. För min del blir det säkert riktigt bra på sikt, men tror jag får en jobbig tid fram tills jag kan skaffa nya glasögon.

  10. Jag är så fascinerad av alla dessa operationer som kan göras idag. Ögonen är ju så sköra ändå kan de pilla och skära och det blir så bra. Hoppas du ser som en örn när svullnaden lagt sig.
    Håller tummarna!

    Tröstekram

    • Jag håller med dig, fascinerad över allt som går att ”laga” och allt som går att byta ut. I mitt fall byter de ut själva linsen. Jag hoppas på örnseende också… 😉

  11. Hoppas att du blir bättre i ögat snarast. Synen är ju så central och betydelsefull för oss i vardagen. Vila dig och må väl!

    Kramar

    • Jo, bättre och bättre blir det. Ser fram emot när båda ögonen är opererade och nya glasögon är på plats. Det är först då jag ser riktiga effekten!

Kommentera

Etikettmoln

