Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Flyktingsituationen

vadstena2

Den är nog ingen i vårt land som är oberörd av nuvarande flyktingsituation, flykten från Syrien och de som lyckas ta sig till Europa med livet i behåll hur deras situation i Budapest har blivit, är just nu. Utan att gå in på hur jag känner inför detta så inser jag att det är nu EU sätts på prov. Ska de lyckas enas, ska de lyckas locka fram varje lands vilja till att hjälpa till i den akuta situationen? Det återstår att se, men jag hoppas att varje lands politiker gör sitt yttersta för att komma till en enighet. Är detta EU:s svåraste fråga att lösa hittills?

Att vi har och har haft en ökad främlingsfientlighet i Europa är väl känt. Ibland funderar jag på hur svenskarna har tänkt i historisk tid när invandrare kommit till vårt land. Inte bara efter andra världskriget utan även tidigare. Har det funnits misstro och rädsla? Har de tagits emot med öppna armar? Eller hur? Den del av svensk historia har jag inte läst vad jag minns

Kommentarer till: "Flyktingsituationen" (5)

  1. Ingen kan väl vara oberörd av detta. Några enkla lösningar på det långsiktiga problemet tror jag inte finns. Ta bara det faktum att Turkiet bombar kurderna som är dom enda som tar kampen med IS på marken.
    Vi måste kunna ta emot vår del av alla de som flyr nu och flyktingarna behöver inte bara vara en belastning för de länderna som tar emot dom. Det finns många välutbildade bland de som kommer. Vi måste bara bli bättre på att snabbt få ut dessa i arbete. Kvalificerade läkare ska inte bhöva vänta i flera år på att socialstyrelsen utfärdar svensk legitimation.

  2. Det är väl självklart att man blir misstänksam mot hela den här flyktingsituationen när fall efter fall uppdagas vara rena lycksökare.Behöver de hjälp skall de hjälpas på plats.Sverige behöver inte fler etniska motsättningar.Fråga de kristna Syrierna i Södertälje.

  3. Flyktigsituationen är tragisk och ledsam. Naturligtvis. Funderar bara på hur det ska bli om EU:s stater kommer överens att dela på bördan. Vilka vill till Ungern, Bulgarien, Grekland, Rumänien, Baltikum osv? Det blir nog ingen ordning på det. Och inbördeskriget i Syrien tar inte slut i brådrasket.

  4. Misstro har nog tyvärr alltid varit vanligt när människor varit i rörelse. Men sånt kan bara övervinnas med ökad kunskap.

    • Tänk om alla människor hade haft samma språk, det hade underlättat mycket även för förståelse och medkänsla med varandra, tror jag.

Kommentera

Etikettmoln

