Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Skogens skafferi

lingon

Idag har jag varit ute i skogen, inte speciellt länge, men fann både lingon och några kantareller.

Jag besökte ett ställe där jag fann många kantareller i fjol höst, fyllde korgen rekordsnabbt. Idag fann jag inte en enda kantarell på det området, trots att det inte ändrat sig i växtligheten för övrigt. Visst är det knepigt? Jag fann några kantareller som fick följa med mig hem i alla fall, på andra ställen. I morgon blir det kantarellsmörgåsar, tror jag.

Det är väldigt skönt att vistas i skogsmark under vackra höstdagar.

Kommentarer till: "Skogens skafferi" (22)

  1. Hoppas att ditt opererade öga är bra nu igen – vilken otur du hade. Operationen går ju oftast hur lättvindigt som helst.

    Visst är dessa dagar underbara! Kantarellerna mådde inte så bra under torkan i augusti men de kommer nog igen!

    • Nej kantareller måste ha vatten, men de har fått rikligt med vatten och de hade ju kommit upp på andra ställen… Ska kolla på ”mitt” ställe om några dagar igen och se om det händer något på svampfronten.

  2. Ja, visst är hösten enastående! Är sugen på både lingon, blåbär och kantareller men skulle vilja ha sällskap i skogen. Behöver någon som drar ut mig.

    • Bodde du här i trakterna drog jag gärna ut dig på en runda, men jag tror du bor ganska långt norr ut. Det är så lugnt och fridfullt i skogen… en kaffepaus i en solglänta, ja, det är livet det… tycker jag!

  3. Roligt att du hittade lingon. Roligt när det finns så mycket och kantareller är ju så underbart gott. Jag trodde de var över men tydligen är det nu de kommer på en del ställen för det finns ju både här och var. Stort Tack för måndagen och hjälpen igår! Jag försöker lära mig mer. 🙂 Önskar dig en bra dag! Maria

    • Ja, jag älskar kanatareller, men är inte duktig på att finna…. men ibland springer ju bara på dem! ;-)Jag tror det kan finnas kantareller ända tills frosten kommer, sedan är det bara trattkantareller som klarar sig. I måndags hade jag det lika trevligt som du och klart jag hjälper dig där du behöver hjälp vad gäller geocachignen… 😉

  4. Det är väl lite som det verkliga livet. Ibland går det bra, ibland inte. Det som fattas här, hittar vi där. 🙂

  5. Återhämtning från skogens gröda om än liten fångst gör gott! Men var tog skogens guld vägen? Kanske kan du geocacha de??
    🙂

  6. Jag håller med dig om att det är så underbart att vistas i skogen! Jag tillbringade ett par timmar, men ene sonens jaktcocker, där igår. Letade ingen svamp utan njöt bara av de härliga lukterna och den vackra mossan och ljungen.

  7. Det har varit skralt med vårt svamplockande i år. Dessutom har vi blivit av med några fina svampställen när vi har avverkat skog på gården. tänkte försöka komma ut och plocka tranbär men helst bör det ha varit en frostnatt först.
    Trevlig helg!

  8. Plocka svamp är något som jag aldrig gör, men bär däremot. Hösten är en fin tid och det blir så färggrant inne i skogen. Ha en fin helg.

    • Gillar du inte svamp eller är det själva plockandet du inte gillar?Jag blir riktigt lycklig när jag finner ställen med mycket svamp, ja, sådan svamp jag tycker om och plockar. Är inte så himla kunnig.

      • Jag är jättedålig på att veta vilka svampar som är ätliga, men jag gillar att gå i skogen och fotografera svampar.

      • Då förstår jag… men kantareller kan man inte förväxla med någon giftig svamp. Å andra sidan är det inte det sämsta att gå i skogen för att njuta och fotografera… 😉

  9. Jo…finns en hel del att ta med hem från skogen.
    Skulle själv ut i morgon och paddla kajak, plocka bär och annat och bara ” vara” i skogen.
    Fast det fick förhinder i sista stund här…men kanske nån annan dag istället.
    Ha de bäst nu 🙂

  10. Kantarellsmörgåsar får mig att bli hungrig igen även om jag nyss ätit frukost. Smörstekta kantareller är så himla gott 🙂

    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    • Det var precis det jag gjorde med mina kantareller. Två smörgåsar fullproppade med kantareller njöt jag av. Jag hade kunnat äta mer sådant, men kantarellerna var slut! 😉

  11. Häromdagen var jag ute i skogen i ett jobbärende. Där fanns mycket blåbär och lingon. Det var kul att kunna plocka och äta det man ville.

Kommentera

Etikettmoln

