Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tillbaka till 70-talet

våg Våg, där lösviktsvaror vägdes

För en kort stund var jag igår tillbaka i 70-talet! Så här i efterhand inser jag att jag hade svårt att insupa allt när jag var där… det blev nästan ofattbart… Jag skulle kunnat stannat kvar där och låtit tankarna och känslan inta mig mer och mer tror jag…

flerburkar

Nu ska jag sluta att skriva i gåtor och tala klarspråk. Vi, mina båda bröder och jag med våra familjer träffades igår. Åt gott, samtalade och trivdes tillsammans innan vi åkte iväg på ”hemlig överraskning”. I ett litet småländskt samhälle finns en lanthandel bevarad med inredning som den var när den stängdes 1973. De två som ägde och drev affären var då 72 resp  88 år! De var båda döda innan 70-talet tog slut så något längre pensionärsliv fick de inte.

kaffekvarn Kaffekvarn

Affären hade under tidigare tider även inrymt både postutlämning som telefonväxel.

telefonväxel Telefonväxel som var i drift 1914-1942.

Bilderna i inlägget får tala för sig själva. Jag har själv i min tidigaste ungdom arbetat vid en likadan våg som kassaapparat som visas här. Men det var i en helt annan lanthandel.

vimmerbykaramellfabrik

Samtliga bilder i detta inlägg är tagna av min svärdotter!  Stort tack till dig A.C för att jag fick publicera dem här!

kassaapparat Kassaapparat

Kommentarer till: "Tillbaka till 70-talet" (20)

  1. Skiljer sig lite mot ICA Maxi 🙂

  2. Vilket underbart ställe du funnit! Såg precis ut så i den gamla lanthandeln som låg några hundra meter från mitt föräldrar hem. Där sätt gubbarna på en bänk utanför och snusade och retades när man skulle in i butiken. Jag vet att jag vände i ogjort ärende ibland för att jag var så rädd då jag skulle gå förbi. Tur man tuffade till sig med tiden,

    Sv Det lilla bageriet där bagaren är så söt som socker ligger på en liten ö där jag jobbar. De öppnar inte förrän 7 på morgonen, men vi är där redan halv 6 när vi jobbar. De brukar släppa in oss ändå. Nu så här års har de bara öppet en dag i veckan och det är på lördagar.

    Ha en fortsatt bra dag!

    🙂

  3. Ser nästan ut som i en lanthandel vi handlade i då jag var liten. Tänk så annorlunda det var. Vid dörren stod folk och pratade med varandra medan grannarna blev expierade. Idag flänger vi och far med våra korgar. Så här många efteråt kan jag tycka det var trevligt men nog minns jag hur tjatigt vi barn tyckte det var att stå där bland alla långa människor och vänta. Snart sitter vi hemma och beställer på nätet. Tiderna förändras. Är denna lilla lanthandel öppen så vem som helst kan göra en utflykt dit?

  4. Lokaltidningen där jag bor skrev för någon vecka sedan om en lanthandel här i Medelpad som stått orörd sedan den stängdes för 35 år sedan. Nu hade den öppnats igen och allt i butiken såldes på aktion. Är det nåt liknande det du berättar om? Eller är det ett museum som är öppet för besökare?

  5. Häftigt, det är så man önskar att 70-talet kommer tillbaka. 🙂 Tänk dig strömavbrott idag ja då vet inte kassörskorna hur de skall klara av en kund, det kunde de minsann på 70-talet. Kaffebryggaren har nog funnits ute på marknaden ett tag tror jag. Kostar straxt under 1000 kr. 🙂

    • Helt klart lever vi i ett väldigt sårbart samhälle. Men, nej, jag längtar inte tillbaka. Jag tycker det är en bra tid vi lever i, jag tycker om den ålder jag lever i. 😉

  6. Kul med bevarade miljöer. Har förstått att många tänker tillbaka på 70-talet med nostalgi. För mig handlar det mer om 50-talet när jag var barn. Har sett sådana museer också. Nära vår gård låg en lanthandel som la ner under just 1970-talet.

    • Vet inte om något årtionde ger mig nostalgikänslor mer än andra. Visst igenkänningsfaktorn finns där så får en att minnas, men hur folk levde förr intresserar mig. 1800-talet och första halvan av 1900-talet är nog det jag intresserat mig mest för. Tror jag… Jag vet knappt… *s*

  7. Vi har en liknande handelsbod på Friluftsmuseet i Helsingborg. Det är lite annorlunda mot dagens storköp. Tyvärr funkar det knappast med den modellen idag, men det är allt lite synd. Vi hade nog behövt varva ner lite. Ha det bra.

  8. Å vad jag minns butiken hemma när jag ser dessa bilder – god text du skriver till!
    Tack för nostalgin – minns nog mest den glasspinne vi köpte på krita utan lov förstås — vi handlade på bok och betalade sällan – bara då far fick lön … jag var betalaren och fick en glasspinne som belöning 🙂

  9. Fina bilder! Det ser äldre ut än 70-talet, gissar att de som drev butiken inte var mycket för ”nymodigheter” 🙂

  10. Fina interiörbilder från en bevarad lanthandel! Någon km från barndomshemmet fanns till långt in på 2000-talet en äkta lantandel. Den drevs av Inga Danielsson, nu 89 år. (Inga i Mosta.) Där fanns precis allt och man handlade över disk. Inga skrev ner priserna med sin blyertspenna och summerade för hand. Hon hade korviga strumpor och några jättekatter som bredde ut sig bland allting. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

