Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tankar för dagen

hosta

Man kan fundera över varför vi människor har behov av att tycka illa om, förnedra och t.o.m misshandla eller döda andra människor.

När jag tänker tillbaka på när jag var ung så var det de arbetslösa, sjukpensionärer och kriminella som det spyddes galla över. Då, i mitten av 60-talet hade vi inte många invandrare. Senare halvan av 60-talet hade vi stor arbetskraftsbrist och svenska företag var nere i södra Europa och raggade folk som var villiga att flytta. De som kunde tänka sig att flytta hit hämtades med bussar, allt för att Sverige skulle kunna fortsätta att utvecklas i den snabba takt som landet då var inne i. Vad jag minns så sågs sydeuropeerna med misstänksamma ögon, men efterhand har de som kom då smält in i samhället och har varit en stor resurs för landets ekonomiska och kulturella utveckling.

Att jag fick detta i tankarna idag började med att jag läste en artikel om att hatbrotten mot afrosvenskar och HBTQ-personer ökar. En  man med afrikanskt ursprung, Hassan Likhaya, boende i Forserum utanför Jönköping, berättar att en del afrikaner bosatta i Sverige är rädda för att gå ut p.g.a rädsla för att något ska hända dem. Likhaya tror på relationer och samtal mellan människor, att vi hälsar på grannen, hejar på dem vi möter i vår vandring.

I en annan artikel i anknytning till hatbrott framkommer det att Jönköpings län är det län där hatbrotten mot HBTQ-personer ökar mest i landet. Jönköping tillsammans med Stockholm och Västmanlands län är de län där antalet anmälda hatbrott relaterat till sexuell läggning är vanligast.

Varför har så många människor behov av att finna syndabockar och hata andra människor? Jag tror att det i de allra flesta fallen beror på rädsla för det okända…  Hela sanningen är det förstås inte, för ingen var väl rädd för arbetslösa och sjukpensionärer på 60-talet? Ingen är väl rädd för en person bara för att den är homosexuell eller har en annan hudfärg?

Idag kan man höra att barn och ungdomar ofta använder ordet ”hata” när de snackar med varandra. De hatar en kompis för att hen varit dum, hatar att göra vissa saker osv… Hur många hatar inte att se tiggarna som sitter utanför affärer? Vad och varför triggas hatet igång i oss människor? Jag är ganska säker på att ordet ”hata” inte användes på det sättet när jag var barn. Hur mycket påverkar språkbruket oss människor?

 

 

Kommentarer till: "Tankar för dagen" (15)

  1. Jag förstår inte heller detta varför människor har behov av att tycka illa om och göra andra illa
    och även p.g.a. olikheter
    vilken underbar värld vi skulle ha om alla människor respekterade varandra
    kram

  2. Det här tycker jag är klurigt. Jag undrar också, tänker att jag vill kunna förstå. Å andra sidan är jag glad att jag inte förstår, att jag inte känner igen hatet och har det inom mig.

  3. Kan det inte också vara så att många av oss människor inte mår så bra psykiskt…av olika anledningar. …och att det lättar lite på ”trycket ” av att få uttrycka sitt hat, spy sin galla. .. Det är lätt att tycka negativt om människor man inte känner. …..tänk om vi kunde hitta fler mötesplatser för människor i olika åldrar och från olika kulturer.

  4. Tänkvärt. Vi använder nog många ord utan att ens tänka på vad de betyder som t.ex hata. Men tänk om vi kunde slippa alla dessa deckare och långfilmer som bara matar oss med en massa läskiga mord och just hat. Ibland finns ju inget annat att se på TV. Även om man kan slå av dumburken så blir det oftast att den får stå på ändå även om man gör nåt annat.
    Ha nu en fin kväll och kramen på dig.

    • Tänk jag har blivit så klok att jag stänger av TV:n om den inte bjuder på något jag vill se. Tycker det är skönt med tystnaden eller litet soft musik istället… 😉

      Tack för din kommentar och hoppas du också haft en fin kväll!

  5. Det ordet var väl inte så accepterat när en annan var liten…minns inte att jag någonsin hörde det ordet från mina klasskamrater.

    Besynnerligt hur samhället och människor har utvecklats till dagens verklighet.

    Hör mycket av barnen på jobbet…knepig sits minst sagt.

    Ha en fin kväll.

    • Samhället förändrar sig mycket över en människas livsålder. Det gjorde det för mina föräldrar och det har det gjort för mig. Mycket av förändringarna är bra, jag vill inte ha tillbaka 50-60-talen… men allt har ju inte utvecklat sig bra…

      TAck jag har haft en fin kväll. Jag hoppas att även du haft det!

  6. Nog är det underligt, alltid. Hatet har nog alltid funnits och olikheter bespottats, allt ifrån världsomvälvningar ner till den lilla, lilla arbetsgruppen. Hatarna utgör (hoppas jag!) en minoritet men som med allt ont tar de mycket stor plats.

    • Precis. Hälsan tiger still, heter det och så är det, tror jag.

      Det finns så mycket osanna påståenden också som sprids för att underblåsa hatet. Uppgifter som inte finns någon källa till.

  7. På förskolan, där jag gästspelar ibland, kan 3-4:åringar berätta att de hatar vissa maträtter. Jag tror inte att ordet har riktigt samma innebörd som tidigare.

    När våra grabbar var små, så där 15-20 år sedan, så de orden ”bög” i något nedvärderande sammanhäng vid en middag här hemma.
    Vi reagerade direkt och frågade om de visste vad ordet betydde, vilket de visste till viss del, typ kille gillar kille. Då sa min man att vi kunde bjuda hem några av våra kollegor, både från hans och mitt jobb, som var just bögar. Jag erbjöd mig att även bjuda hem ett par ”flator” (avskyr ordet).
    Vi förklarade att de är människor precis som vi. De ville inte att vi skulle bjuda hem dem och vi hörde heller aldrig ordet bög i ett nedvärderande sammanhang igen.
    Jag vet att man inom förskolan jobbar hårt med likafrågor, värderingar etc. Men om sedan barnen har stora syskon, eller föräldrar, som t.ex. vrålar ut hat etc på fotbolls- eller hockeymatcher?

    Ibland undrar jag om hatet egentligen ökar. Tidningar har en benägenhet att ta upp negativa händelser i större utsträckning än positiva. Kanske ändras det lite nu i samband med flyktingfrågan, där det är ett enormt engagemang på många olika nivåer för att stötta.
    När vi växte upp (förr 1952) så kunde inte ”hatet” sprida sig så snabbt som det gör idag vi sociala medier. Och det är skrämmande hur sk fakta sprids som en löpeld, utan att speciellt många har funderat på om det som står där faktiskt stämmer.

    Den största delen av hat och våld handlar om rädsla, tror jag också. Och, inte minst, handlar det om okunskap.

    • Tack för din långa och intresssanta kommentar.

      Visst sprids saker och ting, både positiva och negativa, betydligt snabbare idag. Samtidigt så sägs det att för en negativ kritik behövs fem positiva för att väga upp. Det negativa har väldig kraft att sätta sig i människor. Jag kopplar faktiskt ihop det, för ord har makt, det tror jag på. Att brottslighet och grovt våld ökar som många tror, ska vara fel, säger de pålästa. Mycket möjligt det också, det hemska (negativa) tar så stor plats både i media och i samtal mellan människor.

      Egentligen kanske jag skulle avstått att svara på din kommentar, den talar för sig själv… men jag kunde inte låta bli… ;.-)

  8. Du setter fingret på avtryckaren här med att ta upp alla dessa ordbruk som fått en större mening än det som är tänkt – ett missbruk som jag tänker om det. I alla fall överdrivet, starkt överdrivet.
    När jag var som sjukast i min utmattning så hörde jag en ung tjejflicka säga till en annan ung tjejflicka: Jag är så utbränd typ.
    Och hatar, ja det är ju för illa.
    Med mina barnbarn får jag höra och vi får till en liten prat om vad menas med det.
    Här om dagen hörde jag: Jag kommer ta självmord snart!
    Jag vände mig om, det gick inte att hejda:
    Vad menar du med det? Vet du vad självmord betyder?
    Menar du det du säger så kan jag följa dig så du får hjälp?
    Jag har fått för mig att lägga mig i, men jag bör träna på att göra det på ett bra sätt 🙂

  9. Tack för ett intressant inlägg med intressanta kommentarer som ger många tankar. Vi kan nog aldrig prata tillräckligt mycket om detta. En sak är säker vi människor oavsett nationalitet är mästare på att hitta fel hos andra medan vi blundar för våra egna. Vad håller vi på med?

Kommentera

Etikettmoln

