Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

varberg4

Varför lägger allianspartierna energi på att göra skuggbudgetar var för sig? De har tydligt markerat att de tänker gå till val tillsammans 2018.  Då blir ju dessa skuggbudgetar helt ointressanta, något mer intressant hade det förstås varit om de gjort en gemensam skuggbudget, en sådan hade de kunnat få låta litet mer intressant att fundera på vad man tycker om.

Ser du något mervärde av alla dessa skuggbudgetar? Något jag inte förstår eller tänkt på?

Kommentarer till: "Fundering: Vad är det bra för?" (10)

  1. Det visar ju deras politik. Vi får en tydlig beskrivning av vad de står för.

    • Visst, men är det intressant när tanken inte är att de ska regera ensamma? Det intressanta är det de gemensamt vill!? Så tycker jag.

  2. Intressant rubrik, var bara tvungen att kolla …. Jag är ganska så dåligt insatt i politik, men jag tror att varje parti måste visa att de finns som parti, nu under några år innan nästa val. Annars riskerar Kd, c och fp försvinna… om de inte passar på att via egen profil med vad det innebär. Så tänker jag…

    • jo, så är det säkert. Arbete för politiska partiet, inte för att väljarna ska ha nytta av det, om man spetsar till det… 😉

  3. Per-Anders sa:

    Det är naturligtvis ett spel för gallerierna. Att de olika allianspartierna kommer med varsina skuggbudgetar har väl antagligen att göra med att de vill positionera sig inför valet. En sorts intern ranking i startfältet. Men naturligtvis har du rätt. Det väljarna vill veta är hur alliansens gemensamma plattform ser ut. Det är ju den väljarna ska ta ställning till.

    • Sant. Annars hade det inte behövts småpartier utan alliansen hade kunnat vara ett parti. Men det gör nog inte väljarna så mycket klokare…

  4. Absolut meningslös om du frågar mig, och det gjorde du ju 🙂
    Många år sedan jag slutade engagera mig politiskt, upptäckte att allt bara handlade om retorik.

    Ha en fin fortsättning på veckan. 🙂

  5. Jag håller nog med dig men jag tror att det är särskilt viktigt nu för dom när det parlamentariska läget är så osäkert. Dessutom har flera av de mindre allianspartierna hamnat i skuggan av moderaterna och fått ge avkall på mycket av sin politik. Så det lite ”överlevnadstrategi” tror jag.

    • Ja, det är bara att inse att det är arbete för partiernas överlevnad.

      Har det alltid varit så? I och för sig har vi väl inte haft så mycket samarbetande regerngspartier under modern tid förrän nu på 2000-talet.

Kommentera

Etikettmoln

