Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Livet efter dig

livetefterdig

”Livet efter dig” av Jojo Moyes är en annorlunda kärleksroman.

Lou Clark är uppvuxen i en dysfunktionell familj, trots att hon är yngst i familjen är det hon som är familjeförsörjare med en lön hon har som servitris på ett kafé. I den uppväxtmiljön har hon inte ens funderat över vad hon skulle vilja göra av sitt liv, den vägen är ju redan utstakad.

Den dag hon får veta att kaféägaren tänker slå igen verksamheten med omedelbart genomförande rämnar världen för Lou, men kanske ännu mer för hennes föräldrar . Vad ska de nu leva på. De peppar Lou att hon måste finna ett nytt arbete! Så småningom finner hon ett arbete som skulle vara sex månader hos en svårt handikappad man som sällskapsdam. Hon går med på att testa det litet motvilligt, den vuxne mannens föräldrar ger henne i uppdrag att göra livet mer meningsfullt för honom, att ge honom livsmod igen.

Mannen är raka motsatsen till Lou. Han har levt ett rikt liv, med mycket våghalsiga äventyr och mycket vackra kvinnor tills han råkade ut för en MC-olycka som gjorde honom nästan totalförlamad. När Lou kommer dit är han avvisande, otrevlig både mot henne som mot alla andra som sätter sin fot i närheten av honom…

Boken har blivit väldigt lovprisad ”Århundradets kärlekssaga” har Bibliotekstjänst utnämnt den till. Boken var lättläst, men första halvan av berättelsen var jag inte så imponerad, men sedan blev den mer och mer intressant.

Betyg: 4/5

Kommentarer till: "Livet efter dig" (6)

  1. Tack för tips! Det skrivs mycket om Jojo Moyes nu.

  2. Och lite tårfyllt lev det allt på slutet, då jag läste denna boken. Gillar författaren Jojo Moyes. Nobelpris lär det aldrig bli för denna goda författare, böckerna är aldeles för lättillgängliga för att förstås av finfolket/ kultureliten.

  3. Jag gillade boken. Den växte och växter och den har nog växt fast lite hos mig. Det är en sådan där bok jag fortfarande gå och tänker på. Är väldigt imponerad av Jojo Moyes författarskap.

  4. Sådana böcker behövs också. Jag noterar tipset. Tack!

Kommentera

Etikettmoln

