Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Paprikasoppa

paprikasoppa

Hösten är sopptider för mig.

Igår gjorde jag soppa, ett nytt recept för mig.  Den är smakrik, vacker att titta på och den kommer med stor sannolikhet att finnas på bordet fler gånger hos mig. Jag tycker att den är godare idag än igår, men så är det med mycket mat…

Recept för tv-tre personer:

  • 1 gul lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 5 gula paprikor
  • 1 röd chili, t.ex spansk peppar
  • 4 tomater
  • 3 msk olivolja
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 4 dl vatten
  • 3 msk vitvinsvinäger
  • 1,5 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 halv kruka färsk oregano
  • 1,5 msk creme fraiche

Gör så här:

  • Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur och skär chilin i strimlor. Spara hälften till garnering. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skär tomaterna i klyftor.
  • Fräs lök, vitlök och chili i olja i en gryta ca 2 minuter. Tillsätt paprikan och smula över buljongtärningarna. Fräs under omrörning cirka 3 minuter. Tillsätt tomater och vatten och sjud under lock ca 10 minuter.
  • Mixa soppan slät med en mixerstav och tillsätt vinäger, salt och peppar. Rör ned creme fraichen. Garnera med den sparade chilin och oregano. Servera soppan med ostmackor.

 

Kommentarer till: "Paprikasoppa" (2)

  1. Ja, hösten är sopptid, tack för receptet.

    • Kul om du testar. Observera att jag läste igenom receptet när jag förstod du ville använda det… Upptäckte jag hade missat en del… 😉 Ny version finns nu, det är den som gäller!

Kommentera

Etikettmoln

