Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

höst2

Hösten är fortfarande väldigt vacker. Att köra bil i dessa tider kan jämföras med att köra bil på våren när den intensiva grönskan imponerar på oss.  Det är jättetjusigt helt enkelt. Ju äldre jag blir, desto mer fascineras jag nog av det, tror jag. Eller kanske är det så att jag inte riktigt minns HUR vackert jag tycker det är – varje år!

För övrigt så är det dystert att vi snart går in i november, en månad jag inte gillar. Än mer dystert är det som hänt i vårt land under oktober månad, hatbränder och morden i Trollhättan. Egentligen är det kanske en ”naturlig utveckling” efter allt hat och hot som sprids i vissa kretsar. Nog blir folk påverkade av all hatpropaganda. Många som kan mycket om mänskligt beteende säger att det behövs flera positiva budskap för att väga upp ett enda negativt budskap. Jag har hört olika siffror… tror att de flesta brukar säga att det behövs fem positiva budskap för att väga upp ett enda negativt! Och då handlar det inte om hat! Med andra ord så önskar jag att ordvalet skulle dämpas en del  i den politiska debatten. Faktiskt inte bara politiker, jag hör folk runt mig också som uttrycker sig vårdslöst (använder hat-ord) om bl.a flyktingkrisen på ett sådant sätt där de saknar fakta… Självklart påverkar detta människor som upplever sig ”orättvist behandlade” eller av annan anledning ser negativt på sina medmänniskor! Detta handlar inte om kritiskt tänkande… det är väldigt sunt, vi ska inte svälja allt vi hör och ser… det är en helt annan sak!

Hatbränder, ja, det har också hänt flera sådana under de senaste veckorna. Inte är det att vara rädd om Sverige och svenskarna! Det är skattepengar, eller skattebetalarnas gemensamma kapital som eldas upp. Hur kan man göra det och samtidigt tycka att det är en juste handling? Det är ju inte endast själva byggnaden och dess inredning som förstörs. Det kostar massor med att släcka och sanera, utreda brottet och om förövaren eller förövarna avslöjas så kommer fängelsestraffen kosta massor. Hur kan man tycka att det är rätt att elda upp byggnader? Plus en diverse annat som blir kringkostnader. Hur kan man anse sig ha den rätten? Helt sjukt om ni frågar mig…

Sådärja, då var jag igång med bloggandet igen, litet dystra tankar, kan tyckas. På lördag planerar jag att delta i en ”marsch mot rasism” i Jönköping! Det känns bra… även om marschen inte kommer att göra skillnad. Men att göra något tillsammans med andra mot destruktiva krafter känns bra.

#höst #hatbrott #flyktingar #språkbruk

 

Kommentarer till: "Vad sänder vi för signaler?" (7)

  1. Det är mycket som händer runt omkring oss just nu. Många frågor, många bekymmer. Säkert är dock att SD och näthatare inte tillför något positivt i jakten på bra lösningar.

  2. Jag blir helt utmattad att läsa om allt som händer. Vad hände med Sverige och speciellt ”svenskarna”? Jag oroar mig inte för att terrorister kommer hit via flyktingvågen, jag oroar mig över de terrorister som ser ut som du och jag och som tycker att deras handlingar är försvarbara

  3. tack för raden i min blogg =)…. har läst lite i din många intressanta rader o håller med KD ut ur riksdagen…och vänster sväng Nu tack…. slår inte de svaga mot varandra höj skatterna o betala välfärden med det =) enkel matte ialla fall för mig

  4. Ja, vad är det som händer? Ur led är tiden…..

    och samtidigt finns det en massa fint i varje dag ändå….

    ha det fint! Kram

  5. Intressant blogginlägg om hatet.
    Tänker ungefär likadant.
    Har upptäckt att det finns en gräns för mig när det gäller den här negativa nyhetsrapporteringen, ibland måste jag ”stänga av”.
    I söndags köpte jag ingen kvällstidning, exempelvis…Jag tror att media, tidningar, radio och TV, underblåser hatet med sin sensationsjournalistik!

  6. Tack Mia för tänkvärda ord. Ja, har man inget positivt att säga och komma med kanske man helt enkelt ska överväga att vara tyst, inte utföra vissa handlingar … Tror inte någon av oss mår bra av allt detta fruktansvärda och jag för min del önskar jag att vi då skulle försöka vara rädda om varandra istället för det som nu sker. Hjälplös …

  7. Tänkvärda tankar som jag också har då det blivit som det är nu runt om oss. Det blir allt viktigare att ta vara på det goda och göra det lilla en kan i vardagen.

Kommentera

Etikettmoln

