Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vardagsliv

Vättern3

Jag gillar att arbeta, tycker det är kul att hålla kompetensen vid liv, att träffa nya människor, att se olika arbetsplatser. Man lär så länge man lever. Men jag uppskattar förstås även mina lediga perioder.

Sedan i fredags kväll är jag på hemmaplan och fr.o.m idag känner jag att jag börjar leva ett lugnt vardagsliv.  På förmiddagen gick jag en promenad utmed Vättern, rogivande. Ja, det är rogivande när det är lugn väderlek, är det blåsigt då brusar Vättern hotfullt och kan stänka ända upp på strandpromenaden. Som sagt idag var det ett stilla kluckande vilket jag tycker är rogivande för kropp och själ. På långt håll såg jag en person som stod ända nere vid vattnet, en stund såg det ut som personen hade för avsikt att  vandra ut i vattnet. Jag bestämde mig för att hålla ögonen på personen, undrade vad hen funderade på. När jag kom i jämnhöjd med kvinnan, så vände hon sig om och frågade om jag trodde det var en död röding som låg där ute i vattnet!?

Kvinnan och jag slog följe på vår promenad. Hon berättade att hon var 82 år och promenerar varje dag, cyklar också ofta. Väldigt rörligt intellekt, hon spelar bridge och verkar vara nyfiken på det mesta. Vi hann diskutera åldreomsorg, att åldras, ålderdomens förluster, kastanjer, höstfärger, ja allt möjligt. Mycket trevligt, tyckte jag.

Jag tycker om att promenera ensam, hinner tänka så mycket, njuta av så mycket. Att få några minuters samtal med en okänd människa är också guld värd!

#Vättern #bridge #promenad

Kommentarer till: "Vardagsliv" (9)

  1. Att vandra längs Vättern är fint – för det mesta. Även en upprörd Vätter har sin tjusning. Med hunden i sällskap blir det en hel del samspråk med folk. Inte bara att hunden är så fin.

  2. Promenader är viktiga. Går oftast på kvällstid dvs i mörker. Idag blev det en förmiddagspromenad. Wow, vilken skillnad!

  3. Har också vandrat längs Vättern idag… i Gränna. Nya möten, det är spännande. Skönt att känna att någon bryr sig….HA det gott där hemma i Jönköping!

  4. Åker på somrarna ibland ut i skärgården…är så trevligt att gå runt i hamnarna där och lyssna till vattnets kluckande.
    Verkligen ett säkert sätt att ladda batterierna….härligt.

    Arbeta?
    Gillar jag inte alls….fast det kan ju vara kul ibland så på nåt vis är det ju värt det….mat på bordet får man också….trevligt 😉

    Ha de bra nu.

  5. Å, vad spännande att träffa en främling sådär och utbyta funderingar.
    Låter som en härlig promenad:)
    Ha det fint!

  6. Jag älskar Vättern! Numer blir det oftast i Motala- och Vadstenatrakterna. Hur är det med Vätternrödingen? Finns det nån kvar?

  7. Dessa där oanade möten särskilt med äldre är ett nöje, slå följae för en stund och samtala fritt!
    Roligt att du har din gnista för jobbet kvar och vill komma ut! Bra jobbat Mia!

Kommentera

Etikettmoln

