Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

TV-vanor

ledstång

Hur är dina TV-vanor?

Är du en hängiven TV-tittare, sjunker du ned i soffan/favoritfåtöljen, sätter på TV;n och blir sittande där aktivt eller passivt tittande oavsett program. Du  sätter dig och blir sittande där oavsett vad som visas på TV-skärmen?  Eller är du en som studerar TV-programmet och noga väljer vilka program du ska se? Eller är du kanske som mig?

Hur är jag då? Jag brukar knäppa på TV;n någon gång mellan 19.00 och 19.30, Rapport vill jag inte missa när jag är hemma. Resten av programmen jag ser blir mer en tillfällighet. Kommer det något intressant program direkt efter Rapport så stannar jag kvar. Intressanta program för mig kan vara dokumentärer eller aktuella samhällsprogram. Sällan jag tittar på någon film som sänds på TV;n, jag som annars gillar film känner inte för att slå mig ned o titta på film sådär. Mycket konstigt egentligen, jag har ju inga problem med att ta mig till en biosalong för att titta på en film jag tror jag gillar. Om inget som intresserar mig visas på TV:n efter kl 20.00 stänger jag av TV:n mer än gärna. Sedan blir det radion, cd-musik eller bara tystnaden för mig.

Ett undantag finns dock. Jag som inte gillar dokussåpor, jag missar ogärna ett avsnitt av ”Bonde söker fru”. De första åren tittade jag inte alls, men så när en ung tjej som jag känner deltog tittade jag mest av artighet. Vad jag minns fastnade jag inte för själva programformen då för kanske 7-8 år sedan utan det är först de senaste 2-3 åren som jag har blivit en ”Bonde söker fru-diggare”. Vad är det som gör att jag gillar den såpan? Jag  tror att det till viss del beror på att det inte handlar om förnedrings-TV som jag tycker väldigt illa om. Dit räknar jag t.ex Robinson för några år sedan, sedan har jag aldrig kollat det.

Är jag inte hemma när Bonde söker fru så brukar jag kolla in det på svtplay, för se dessa program, ja, det vill jag! När jag är i Norge blir det problem, programmen kan inte ses utanför Sveriges gränser, i alla fall om man inte har betalat för svenska kanaler!

Kommentarer till: "TV-vanor" (18)

  1. Om tv:n står på (för att tjejerna kollar) så tittar jag på Masterchef på kanal8, annars kollar jag på Bron eller på alla program via svtplay eller andra streamimg funktioner.

  2. Jag gillar att titta på deckare, men de visas ofta sent på kvällen, och då är det inte alltid jag känner för att titta. Många TV-program är så snarlika, så det spelar ingen roll vilket man följer…det går att hoppa in när som helst och ändå inte känna sig helt borta.

  3. tv står nog på jämt men tittat nog inte effektivt =)…. gillar tv.dramor (downtown Abbey)…o tv-deckare gärna med massa humor (mord i paradiset på 8an) men rapport är ett måste eller nått av nyhetsprogrammen…. o saker om djur o natur….finns säkert mer om man börjar räkna ordentligt men jag är dålig på matte… :p

  4. Har alltid tv:n på. Men tittar sällan. Har dessutom ganska få kanaler. Just nu gillar jag Modus, Veckans Brott och Brottsplats Sverige. Gillar även Sverige! och Babel. Önskar att jag tittade mer på nyhetsprogram. Men å andra sidan så gör jag det just nu och blir väldigt upprörd över Jimmie Åkessons uttalanden.

    • Jo, nog kan man bli upprörd av TV emeellanåt… jag blev också upprörd över flygbladet sd delar ut i främmande länder undertecknat bl.a av sd och ”svenska folket”. Jag är född i Sverige och levt hela mitt liv i Sverige men ställer mig inte bakom deras flygblad.

  5. Jag tittar rätt mycket på TV men jag hinner med mycket annat också så fet är väl OK

  6. Tv står på, mest kanske bara som sällskap om dagen när man är ledig. Gillar TV 8 och alla dess renoveringsprogram 🙂

  7. Här blir det ett kollrutt svar; mestadels på play. Den här årstiden kan tv sättas på vid 18 och så ser jag fram till nyheterna …Men av og till ser jag inte alls, nästan allt … Gjorde det en översikt över mitt tittande – jag såg både mer och mindre än vad jag trodde … 1×2 ungefär.Sittande soffläge med filt. Bonde söker roar jag mig med …. 🙂

  8. Jag är en periodare. Men det jag inte vill missa, brukar jag ta del av via SVT-play. En välsignad inrättning. Och du – jag gillar också Bonde söker fru.

  9. Sällan blir det tv före klockan 19.30. Rapport missar jag sällan. Bonde söker fru- också den enda ”såpan” för mig. Numera händer det ofta att jag sneglar på programmet med ena ögat medan jag gör skolarbete med det andra. På det sättet har man lite koll på vad som händer… : ) Tittar gärna på serier; just nu Downton Abbey, Bron, Ängelby och Modus. Gillar också danska och engelska serier. På fredagar blir det nästan alltid TV mellan klockan 20 -22… Diggelo eller På spåret och sedan Skavlan. Ser gärna på vetenskaplig program…. dock sällan på samhällsbeskrivande sådana…. Ofta stickar jag ( strumpor… vill du ha förresten… behöver avsättning för det avkopplande handarbetet) till TV-tittandet…. nöje/avkoppling förenat med nöje.

  10. Jag är hängiven för de program jag vill se, annars bryr jag mig inte så mycket

  11. Jag brukar titta på Aktuellt och Agenda på söndagar. Och så Leif GW i Veckans brott förståss.

    • Det du nämner brukar jag också försöka titta på. Men Leif GW har jag missat på senare tid. Ska nog gå ut på svtplay och kolla litet. Tack för påminnelsen!

Kommentera

Etikettmoln

