Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Black friday

utmedvätern

Var på Jönköpings köpcenter A6 igår, fredag, då det var Black Friday. Inte märktes det att Sverige är på väg att kollapsa. Jag häpnade när jag såg all juldekoration de hade fått upp i köpcentret. Vackert var det.

Begreppet ”Black Friday”, fenomenet kommer förstås från USA som mycket annat. Igår var första Black Friday jag besökte en affär, jag köpte julklappar till barnbarnen och fick 20 procents rabatt på dem. Inte så dumt. Jag står inte inför en kollaps – i så fall hade jag inte handlat! Dessutom besökte jag Systembolaget och påminde dem om att det var Black Friday och att jag var van att få 20 % på det jag handlade. Med ett leende fick jag till svar att de hade White Friday. Förmodligen var jag inte den första som försökte skämta till det litet… 😉

Hur länge har begreppet använts i Sverige? I fjol var det första året jag uppmärksammade det

Som ni ser ironiserar jag med vissa politiska uttryck! Inte står landet inför en kollaps – i så fall skulle det väl märkas på julhandeln först och främst? Många onödiga ting som handlas i dessa tider, prylar som mest gläder handeln., misstänker jag.  Visserligen vet vi inte resultatet av årets julhandel än, men tror nog att den kommer att hålla de mått den har gjort tidigare. Ingenting annat pekar på det för tillfället vad jag kan se.

Den som lever får se!

Kommentarer till: "Black friday" (23)

  1. Black Friday gick spårlöst förbi men det lär väl inte julhandeln göra. Kan nog med gott samvete säga att vi har taggat ner julfirandet mycket. Även om vi lägger en del på julklappar till barnbarnet

    • Jo, jag har taggat ned på julen betydligt. Förr skulle det både städas och fixas mat i större utsträckning än nu. Betydligt fler julklappar också… Nu har jag en jul jag gillar, tar det lugnt.

  2. Vi är många som är skeptiska. Men å andra sidan, så är shopping något vi ängar oss åt. Några kan ju trots allt fynda, kanske är okej att glädjas med dem? Men visst vore det skönt att slippa hysterien.

  3. AllaMinaDagar sa:

    Nej du har nog rätt, julhandeln kommer säkerligen att slå alla rekord i år igen 🙂

  4. Humor på Bolaget! Vi sitter här vid vår frukost i Koh Chang och skrattar. Tack för morgonskratt!

  5. Jag är inte så säker på att julhandeln slår rekord även i år, men det visar sig…
    Vi kommer inte att bidra till det i alla fall.
    Jag har inte brytt mig om Black Friday, men läste på lite nu och ser att det var först för 2 år sedan som det fick fäste här i Sverige.

    Sverige står nog inte inför en kollaps, ekonomiskt sätt. Men många människor kanske tycker det är en ”katastrof” när deras barn inte har tillgång till sin gympasal under en period för att den behöver användas för flyktingar.
    Vi ska iofs inte skämmas för att vi har det bra, men vi kan inte heller isolera oss från människokatastrofer.

    Önskar dig en trevlig 1:a advent.

  6. Jag har märkt av Black Friday först i år. Med tanke på att affärerna numera även börjar med mellandagsrean redan före jul tycker jag inte att BF tillför någonting. Jag kommer inte att bidra till konsumtionshysteri i år heller, förutom att det blir nog köpt lite mera mat över julen. Men om man likså har tänkt handla någonting, varför inte passa på när det är 20 proc rea, det hade jag gjort. Är less på att människor ondgör sig över ”allt”…

  7. Jag tror faktiskt inte att Black Fridag blir den succé som affärsmännen tror. I USA är det en klämdag mellan Thanksgiving och helgen så alla eller nästan alla är lediga. Här är det en vanlig arbetsdag, men det går naturligtvis att handla på kvällen. Trevlig advent.

    • Ja, jag var där på dagtid, gillar inte att gå för att handla i trängsel, därför hade jag avstått i så fall om jag arbetat dagtid.

  8. I ett kapitalistiskt land ska pengarna rulla – det är hela grejen.

  9. Lite märkligt begrepp det där, Black Friday. Första gången jag hörde talas om det trodde jag det handlade om en dag då något hemskt hade hänt, typ terrorhandling eller dyl. Härom dagen pratade jag med en person som sa att BF är dagen då handelns i USA säljer ut sina gamla varor inför de varor som ska säljas under julhandeln. Som nån sorts mellandagsrea i förväg.

    • Jo, jag har också reagerat på uttrycket och tycker det låter som du säger… men, bara att försöka hänga med i den här världen!

  10. Gillar Systembolagets WF …. BF föll ut till min fördel, men på det hela taget så sliter sig alla förbilligande i sig om en räknar stort – men men 2+2 är inte alltid 4 längre i vår värld 🙂

  11. Jag kan inte minnas att vi här i Sverige haft black Friday förut, eller också så är det att jag inte uppmärksammat det förrän i år
    I år fick jag en massa mail och reklamutskick från olika butiker jag handlat hos som påminnde om detta
    Men konstigt nog var det denna helg inte mera folk ute här i centrumet mera än förut
    kanske det är så att allt fler handlar på nätet nuförtiden

  12. Precis Mia – kunden betalar!

Kommentera

Etikettmoln

