Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

dessert

I tidningen Veteranen nr 6 2015 finns en artikel om en by, Villagrande Strisaili,  på Sardininen där människor lever längre än på andra platser i världen! Den artikeln verkar inte vara tillgänglig på nätet för allmänheten. Villagrande Strisailis befolkningen säger att bra mat, frisk luft och nära kontakt människor emellan är orsaken till deras långa livslängd. I artikeln står det att det är ”medicinskt vetenskapligt och statistiskt bevisat att:

  • människor i byn lever 20-30 år längre än mäniskor på annat håll
  • tio gånger fler män lever till över 100 år än de gör på andra orter
  • män i byn lever lika länge som byns kvinnor.”

Den äldsta kvinnan i byn är 109 år och den äldste mannen är 106 år.

I artikeln relateras till en kanadensisk psykologs bok i ämnet. Psykologen heter Susan Pinker och hon pekar på att receptet  till ett långt liv är ”den mänskliga kontakten, inklusive fysisk beröring.” Hon anser att det är varm vänskap, kärlek och närhet som botar oss människor. Vi är skapta för öga-mot-öga-möten. En av byborna, Don Franco, säger att lugnet är en faktor, han påstår också att ”Internet är ett problem. Facebook har tagit Guds plats.”

Artikeln tar upp flera orsaker som befolkningen anser betydelsefulla, bl.a att det inte finns några äldreboenden utan det har varit självklart att barnen tagit hand om de åldrande föräldrarna. Frisk luft och rörelse, måttliga med alkohol, ja, mycket sådant vi känner igen från vårt tänkande men det psykologen Pinkers pekar på är vetenskap och statistik.

Noterbart är, tycker jag, att flera av de gamla männen varit fåraherdar, alltså vistats mycket utomhus vandrat mycket.

Mina tankar går då till den period jag arbetade i Mandal, norsk liten kommun sydväst om Trondheim. Jag arbetade då på ett sjukhem + korttidsvårdsavd och där träffade jag flera som fyllt 100 år. Ja, så många så jag reagerade, själva boendet hade cirka 50-70 platser om jag minns rätt, tror det var närmare 50 än 70 platser. Jag nämnde boendets många 100-åringar till mina arbetskamrater och frågade om de visste varför befolkningen blev så gammal. De såg bara frågande ut, hade inte reflekterat över det. Kanske Mandal kan hamna på en god plats i ”äldst-kommuns-ligan” om det nu finns någon sådan.

 

Kommentarer till: "Öga-mot-öga-kontakt viktigt" (20)

  1. Intressant. Men bra mat, tid för återhämtning och fysiska aktiviteter tillhör ju de goda råd man får när man besöker företagshälsovården. I byn du beskriver tillämpar man det uppenbarligen i praktiken och därmed bevisar att det stämmer.

    • Det där med bra mat kan diskuteras, beror på vad man tror på. Jag upplever det finns så många dieter och förståsigpåare vad som är bra nu. I den här byn åt de mycket pasta. kött och potatis, surdegsbröd, mycket grönsaker och bär, ister. Inte går sådan mat hem i alla dieter. Men hemmalagad mat på bra råvaror som förbrukas genom mycket utomhusvistelser och promenerande… Jo, de lever hälsosamt!

  2. Det finns en håla i Småland med sär befolkningen blir äldre än genomsnittet rent generellt. Läste om dom och om Sardinien i samma artikel 😊

    • OK. Jag som bor i en större håla i Småland kan inte dra mig till minnes att ha hört talas om dem… Men smålänningar brukar kunna… 😉

  3. Intressant. Lagom av allt är nog bäst men det är de flesta dåliga på! I såna där lite isolerade byar slår nog också genetiska faktorer igenom på ett tydligare sätt. Det vore spännande med jämförande undersökningar från liknande byar, kanske medellivslängden ibland är långt under medel. Bara en tanke!

  4. Intressant artikel och den där lilla byn på Sardinien kunde ju vara intressant att besöka. Att få möta människorna som lever där. Att vi människor är skapta för att öga mot öga möten låter klokt och är väl inte så mycket att tveka på. Går nog faktiskt aldrig ersätta med mail, sms, eller vad det nu kan vara. Men ibland är det väldigt praktiskt. Ha det så gott!

  5. Jag tror alldeles bestämt att vänskap och närhet betyder mycket. Sen är det klart inte fel att äta bra mat och röra på sig, men att göra bara det och sen sitta ensam resten av tiden kan säkert förkorta livet. Det är trots allt när vi har trevligt som vi mår bäst och att känna sig omtyckt och behövd är livsviktigt. Ha en fin helg.

  6. Undrar om det inte gått något på TV om den där platsen också. Tycker att jag känner igen det från en lunchdiskussion på jobbet …

    Jag tycker att det låter väldigt troligt med de argument som nämndes. Det räcker inte att veta om att det är bra, man måste leva efter det också … och det gör de nog på den platsen …
    Det finns säker fler platser som lyckats med konsten att leva friskt och länge …
    Trevlig helg

  7. Verkligen intressant 🙂

  8. Mycket intressant! Under mina resor till Australien så har jag lagt märke till att de har mera ögonkontakt, de kan vidröra ens axel eller arm när man träffas i butiken eller råkar som jag då vara i vägen vid ett flertal tillfälle eftersom jag råkar gå på fel sida då vi möts. De hälsar, säger god morgon och önskar en bra dag. Nu vet jag inte om de lever längre för det eftersom det inte är så generellt över hela Australien. Men jag tror faktisk att det kan ligga något i det som skrivs.

    Ha en fin andra advent!

    🙂

  9. Intressant det här med leverne. Tänk om man blev så gammal.
    Men vem vet…..en kan ju bli gammal ändå, och utan nåt speciellt sunt leverne.

    Ha en trevlig fin ny vecka nu.

    Kramen.

  10. Intressant inlägg och många goda påståenden – vettigt verre .. och heja Mandal Norge!

  11. Hej på dig.
    Just nu äter jag antiinflammatorisk kost IFD, det är ungefär den maten du beskriver, får ser hur det utlöper sig. Att nära kontakt är mycket viktigt tror jag absolut.
    /Leva-Kerstin
    http://www.steeperz.com

  12. Spännande. Men jag tror precis som många andra att en sund mix av motion, frisk luft, sociala relationer med allt som det innebär av närhet, värme, trygghetoch och så lagom mycket rätt sammansatt mat är det som gör att man lever länge. Och sist men inte minst att man har lite roligt också. /Kersti

Kommentera

Etikettmoln

