Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Förlåt moder Jord

ljusstake2

Idag fick jag mig en ordentlig tankeställare. Det gäller att tänka sig för både en och två gånger innan man köper något man gillar.

För cirka fem år sedan, tror jag, köpte jag ovanstående ljusstake. När den är tänd så formas ett hjärta, jag gillar verkligen ljusstaken – när den är tänd! 😉

I fjol fick jag inte liv i den, sökte glödlampor men fann inga i handeln. I år så skrev jag till det fabrikat som stod i botten. De beklagade att de inte kunde ge mig bättre hjälp, men de trodde att dessa glödlampor kostar 175-225 kr/st och rådde mig därför köpa en ny ljusstake! Jag har faktiskt tittat efter likadana ljusstakar, men inte funnit. Den som var mest lik kostar över 2.000 kronor och så mycket betalar jag inte för en ljusstake – även om den är fin!

Jaha, även om det gör ont i hjärtat så blir det väl att kasta ljusstaken på soptippen. Snacka om KÖP-SLIT-SLÄNG-samhälle! Sådant gillar jag inte. Brukar köpa saker jag tycker om även efter några år.

Inte konstigt att i-världens sopberg växer. 😦

Förlåt moder Jord att jag handlat så oansvarigt!

 

Kommentarer till: "Förlåt moder Jord" (28)

  1. håller med sjukt att det inte finna utbytbara lampor…utan man ska köpa nytt..eller blir fattig OM det ev finns nya.

  2. Dåligt av fabrikanterna att inte se till att man kan skaffa lampor till hyfsat pris. De varar ju tyvärr inte för evigt, så det är inget ovanligt att man måste byta. Ha det bra.

  3. Så synd att det inte finns billigare lampor till den att köpa.
    Den är ju Värkligen jättefin, och jag kan ana hjärtat.

    Ha en fortsatt fin vecka.

    Kramkram.

  4. Jätte dåligt av tillverkaren tycker jag också. Den är verkligen fin så det är dubbelt synd att den inte fungerar. Kanske du kunde annonsera efter lampor. Sök på nätet efter någon som har och vill dela med sig.
    Kram

  5. Jag gillar idén med hjärtat som formas men förstår om du avstår från att köpa en ny. Så mycket pengar skulle jag inte ge för en ljusstake.

  6. Jag hade oxå en liknande med slängde den

    • Mig stör sådant här… Jag minns inte vad ljusstaken kostade men nog räknade jag med att ha den längre än den glödlampa som slocknade först! Bedrövligt!

      • Ja, och dessutom tyckte jag att den var snygg. Det skulle stått ”engångsljusstake” på förpackningen. Men det är samma sak med skrivare – billigare att köpa en ny än nya färgkasetter ibland

      • Precis. Helt vansinnigt, tycker jag. Tusan vad arg jag blir när jag tänker på det… Vilket slöseri med konsumenternas pengar och vilket slöseri med miljön.

      • Tänker på min mormor som stoppade strumpor. Idag lagar man inte utan man köper nytt. Tänk när damer t.o.m lagade nylonstrumpbyxor!

      • Mycket tänkvärt!

  7. Det är alltid lika trist när man råkar ut för dylikt.

  8. Vi har några ledläslampor här hemma, och med dem är det så att det går inte att byta glödlampor alls. När de går sönder måste hela armaturen bytas… Galen idé!

  9. Jag har råkat ut för samma sak men till min följde det med några extra lampor. Tror du jag hittade dem då?! Nähädå. Nu kommer den största slit- och slängperioden i och med julen. Där släpper alla hämningar och en affärsomsättning på 75 miljarder är helt sanslös. Lite mer julefrid önskas!

  10. Har en likadan hjärtformad stake, men i rött. Trodde att den gett upp idag…men det var bara det att kontakten råkat fall ur. Hr haft den staken i ganska många år…. den avr billig när jag köpte den… tror att återvinningsmöjligheten för delar av den är ganska så stor… Nä, inte ber jag om ursäkt för att jag har den fina advenstljusspridaren… HA en fin lucia!

  11. Men Mia kan du inte göra något av den? Klipp bort sladden och dekorera med blomma, något virkad, en torkad ros – kanske kan du forma till ett hjärta – som du tänkt blev det ju inte – men som du tänkt om kanske?

  12. Vad synd att det inte gick att få tag i nya lampor. Toves kreativa idé ovan låter som en rolig lösning på det hela….och då slipper du slänga 😉

    Ha en fin fortsatt vecka! Kram

  13. Visst är det slit och släng som gäller idag. Det är inte mycket som lämnas in för reparation. Släng och köp nytt gäller.

  14. Hej, igen, Mia!
    Jag såg såna där hjärtljusstakar på Citygross idag och där fanns det ersättningslampor just för dem, 5 stycken för ca 15kr. Nu vet jag ju inte om det är just en sån ljusstake du har… men ändå – kanske det inte är kört ändå! 😀

    • Tack snälla du! Fantastiskt att du tänkte på en bloggkompis i ett sådant här läge. Jag ska kolla in Citygross här och se om det kan vara något för mig… 😉

  15. Så är det nuförtiden. Livslängden på prylarna är kort och vi förväntas köpa nytt mycket oftare än förr. Dessutom för dyra pengar.

  16. Vad mysigt att det blir ett hjärta när den tänds. 🙂 Vi har en liknande svart med tolv ljus. Du skrev att du inte fick liv i den. Då gissar jag på att det är något annat elektriskt fel. Eller finns det en ”magisk” gräns när inte tillräckligt många lyser? Vi har just nu två som inte lyser. Det var fem år sedan vi köpte den. Varje år har det gått sönder eller inte lyst på något ställe när vi tagit fram den till advent. Då har det gått att köpa nya relativt billigt på Rusta eller om det var ÖB. I år har vi inte kollat. Köp och släng samhället vi tvingats in i ger jag inte många korvören för. 😦 Inte heller att det finns ”inprogrammerat” hur länge de dyra tekniska prylarna ska hålla. Skrämmande. Decemberkramar från Ystad

  17. Man får hoppas att ljusstaken ändå kan återvinnas till något annat så allt inte går till spillo.

Kommentera

Etikettmoln

