Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Julhandel

julgran

Igår skrev jag att det var ”lugna gatan” i Jönköpings centrum så här en vecka innan julafton. Ja det var så jag upplevde det.

Inte så lång stund efter jag skrivit inlägget åkte jag till ICA Maxi för att handla en del. Förmiddagarna brukar vara ”lugna gatan” även där, men igår var det annorlunda. Såg det redan på parkeringen, inne i affären var det förstås massor med människor som kollade på julskinkor och all annan god mat. Efter ICA Maxi blev det en tur upp till vårt köpcentrum, A6, och där var det än värre. Jag uträttade ett enda ärende innan jag fick nog och lämnade området. Att trängas med en massa människor, barnvagnar, rullstolar, kundvagnar och folk som inte vet vart de ska gå, ja, det är inget som attraherar mig. Jag kommer att hålla mig till centrum tills hetsen lugnat ned sig… 😉

Det ska bli intressant att läsa längre fram om julhandeln har slagit rekord även i år eller om det är så att svenska folket har dämpat sin köpångest… För nog tror jag att mycket prylar som handlas till jul är bara för att man ska ge någon julklapp! Mycket kommer kanske aldrig till användning eller så läggs det ut på Tradera eller Blocket ganska omgående! Helt vansinnigt!

Julen är en ganska vansinnig köphelg!

Kommentarer till: "Julhandel" (11)

  1. Håller helt med dig , vi har dragit ner betydligt på julklapparna, fast vi har aldrig köpt särskilt mycket men nu får våra grabbar bara 1 sak var som dom önskat sig, ja ena sonen klickade hem en bok på nätet och den får han som julklapp , alldeles lagom

  2. Hörde på radio att även förra helgen var kaotisk på A6. Inte mitt favoritställe direkt. Ska handla på måndag i Tranemo, tänkte jag. Tidigt på dagen.. vi har ju jullov nu.Ha det gott!

  3. Håller helt med dig. Jag har inte varit till vårt centrum före jul. Har stickade raggsockar och också böcker till julklappar. Ha en skön julhelg!

  4. Håller med om att det skall bli intressant med statistiken över årets julhandel. Vi har växlat ner julfirandet rejält.

  5. Enligt prognosen så ska det handlas mer än någonsin men numera har näthandeln tagit över. Vi får väl veta så småningom…
    Bara ”för att”-klappar känns ju sådär!
    Trevlig 4:e advent!

  6. Julen är för barnen. Eftersom vi har vuxna barn har vi tänkt oss Frankrike flera jular – men bara tänkt. Eller bara köpa oss en pizza och ta det lugnt. Men nej. Tror inte att vi någonsin kommer ifrån julfirandet.
    God jul då då!

  7. håller med det är en vansinnig köp helg…vi håller det lungt o stilla o fyller på med sånt familjen behöver..kallsonger typ=)…som är köpt på nätet allt för att slippa den galna handeln….. skriv en rad under din fråga om tvättmaskinen o hur vår förening funkar =)

  8. Vansinnet kommer i gång av känslan som kallas dåligt samvete – den värste följden av det är ju att BNP behöver handeln. I all sin enkelhet!

  9. Håller helt med dig. Personligen tänker jag julstrejka och jobba julafton.

  10. Vi var på Ica Maxi igår (lör) och det var lugnare där än någonsin! Tror att folk handlar på nätet?

    • Det är säkert så, att det handlas mycket på nätet… men de större affärerna verkar vara fulla med folk ändå här i Jönköping. Snart är julhelgen över och allt kan bli som vanligt igen… 😉

Kommentera

Etikettmoln

