Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Integritet

tomtarpåloftet

Vi människor har så olika syn och behov av vad vi lämnar ut till höger och vänster. Jag tillhör med all säkerhet den grupp som berättar väldigt litet om vad som försiggår i mitt liv för utomstående. När jag läste blogginlägg hos Maria idag så fick jag uppslag till det här inlägget. Att jag just idag också varit hos frissan kanske gjorde sitt till.

För många år sedan när jag besökte den lokala frissan jag brukade gå till, första gången jag var där efter att jag separerat från barnens pappa. Detta hände i ett litet samhälle på drygt 10.000 invånare och alla kände inte alla, men näst intill. I salongen fanns det skärmar mellan varje kundplats, den som satt till vänster om mig bakom skärmen såg jag inte… visste inte vem det var. Så länge samtalet var allmänsnack så spelar det ingen roll men så frågade frissan om jag börjat i trädgården än. Mitt svar blev nog kort och gott att jag bor inte kvar i huset längre. Nehe… nu blev frissan förvånad och intresserad. Jag förklarade att vi hade separerat. Frissan gav sig inte, ville veta mer… frågade om S bodde kvar i huset osv… jag började känna mig mer och mer obekväm i situationen då jag inte visste vem jag hade till vänster.  Enligt min tysta mening skulle hon skita i vår separation! 😉 Jag minns inte riktigt hur samtalet fortlöpte men jag vet att jag gjorde allt för att byta samtalsämne medan frissan ville veta mer!

Till sist började kvinnan bakom skärmen tala och då hör jag – det var den närmaste grannen till där jag hade bott! En familj som vi inte umgåtts med mer än några ord i trädgården då och då. F-n tänkte jag då… 😉

Nu när jag skriver det här så skrattar jag. Att vi hade separerat var ingen hemlighet, det är sådant ingen av oss ville hålla hemligt. Men jag ville inte ha något rotande i det… allra minst inför grannar… Frissor bör ha litet mer respekt för sina kunder, hon måste ha märkt att det var något jag inte ville snacka om. Dessutom tror jag nog att hon visste att jag och den andra kunden hade bott precis intill varandra…

Behöver jag säga att jag bytte frissa! Aldrig mer ville jag gå dit och hamna i en liknande situation!

Jag har en hög personlig integritet, andra hade säkert inte tyckt det här hade varit obehagligt utan berättat allt vad frissan hade velat höra…

Idag har jag varit hos frissan, mest litet snack om jul, väder och frisyrer… 😉 Det kändes bara trevligt, helt i min stil…  Hur tror du att du hade reagerat i en liknande situation som jag berättat om här ovan?

 

Kommentarer till: "Integritet" (6)

  1. Jag berättar aldrig något personlig, enbart vardagligt prat. Och jag markerar väldigt tydligt när jag inte vill prata om mig själv.

  2. Jag brukar tycka om att få ge min egen version, kort och koncist, utan att bli privat. Det är en fördel att berätta själv ( t ex om min separation) så jag är väldigt öppen. I stället för att folk ska dra egna slutsatser/hitta på skvaller.

  3. Jag berättar det mesta om mig själv för folk så slipper dom spekulera så mycket. Det är därför jag surnar till när folk läser min blogg som Jehovas tolkar bibeln. Fast det kanske jag borde räkna med?

  4. Jag har klippt mig några gånger hos en frissa i lilla Årjäng som också är ett litet samhälle. Det är definitivt en informationscentral. Kan bli lite för privat nån gång men det har mestadels varit trevligt.

  5. Bytt frissa! Jag klarar inte av detta ältande och vältande i personliga saker. Nog kan jag anförtro mig och lämna ut både ett och annat men inte när jag märker att personen är nyfiken. Finns så mycke annat att prata om eller så kan man ju vara tyst. Rätt skönt ibland.

    • Det är inte alltid jag har lust att prata när jag är hos frissan.

      Apropå byta frissa, jag byter med jämna mellanrum… men inte av anledningen att bli för personlig utan mer för att jag tröttnar på stället.

Kommentera

Etikettmoln

