Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Nyårstankar – tillbakablick

tårtan

Jag har tittat runt på en del bloggar och önskat gott nytt år, ska vandra vidare senare idag. Trots det vill jag i ett inlägg önska alla ett riktigt bra 2016! Det finns en del som läser här utan att själva blogga!

2015 har varit ett bra år för mig personligen. Redan under första veckan i februari blev jag farmor för andra gången och det ser jag som ”den bästa” händelsen under året. Bara ett par dagar senare var jag på en mycket trevlig tjejträff där jag avnjöt en bit av tårtan ovan. Det var vinter och hade blivit glashalt innan vi skulle hem framåt natten, inte hade vi någon aning om det. Jag som gick först gjorde en färd nedför stentrappan på ett sådant sätt som inte var planerat. Tänkt på det många gånger – det hade kunnat gått riktigt illa med bestående men, men jag rätade på mig, ställde mig upp och kände att inget var brutet i kroppen. Efter några dagar var den vurpan ett minne blott, inga fysiska men….  Minnet av den tjejträffen är idel goda, en jättemysig kväll!

vätterstrand

Under första halvåret var jag i Norge och arbetade mycket, upplevt många fina miljöer, men bilden ovan visar en av Jönköpings alla vackra platser. Bilden tog jag den 9 februari under en promenad! Inte mycket snö, trots att februari anses som den mest snöpålitliga månaden på mina breddgrader.

Norge, Norge…. ett land jag lärt mig uppskatta mer och mer. Trevliga människor, lugnt arbetstempo oftast, bra betalt (har varit – är inte riktigt sant längre) vacker natur som ger mig många fina minnen att ta med mig hem. Här kommer några foton från Kristiansund på norska västkusten, Farsund södra Norge och så Nidarosdomen i Trondheim, tre platser i Norge jag besökte under året.

kristiansund131  vamse  nidarosdomen21

Så anlände jag hem till Jönköping igen i slutet av augusti månad. Treårskalaset som egentligen skulle skett i början av juli väntade in att farmodern skulle komma hem. En solig, varm och mysig dag gick det av stapeln, treårskalas och namngivningsfest för jubilarens lillasyster hade slagits ihop. Två huvudpersoner blev det denna dag!

treårskalas  Alva 29-08-2015

Under tidig höst hann jag och tre vänner med en kompisresa. Det har blivit en årlig tradition att vi gör en dagsresa någonstans tillsammans. I år var det jag som stod för planeringen och då är det alltid hemligt mål tills vi är framme. I år var huvudmålet Västergötlands museum i Skara. När vi kom fram till målet började vi med en fika innan vi vandrade runt och såg de delar av utställningarna vi var intresserade av. Det var också en mycket trevlig dag, soligt och härligt sensommarväder i goda vänners sällskap.

postgång  postdiligens

Den 1 september opererades mitt vänstra öga för grå starr, och sedan i slutet av oktober gick högra ögat igenom samma procedur. Efter den andra operationen har mitt liv blivit betydligt begränsat Ser inte bra med mina gamla glasögon och inte utan dem heller. Ibland har det känts litet trist, vissa saker som jag brukar göra har inte kunnat göras, samtidigt så vet jag att jag kommer att se betydligt bättre än jag gjort på många, många år när jag väl har fått nya glasögon. Den 14 januari 2016 ska jag få hämta ut dem. Då blir mitt liv betydligt rörligare igen! Så det finns hopp om ännu ett bra år!

En kort sammanfattning av några av mina personliga höjdpunkter under året har ni fått ta del av ovan… Hoppas och tror på ett bra år 2016 också – på ett personligt plan! Ser jag litet utanför mig själv vet jag inte vad jag ska tro… så många människor som har det svårt samtidigt som vi andra lever i ett stort överflöd. Politiskt är det oroligt, terrorhoten har oroat Europa vid flera tillfällen under 2015, hur blir det under 2016 på den fronten återstår att se.

Trots allt så önskar jag alla läsare Ett riktigt gott slut på 2015 och en ännu högre önskan om ett GOTT NYTT 2016!

 

 

Kommentarer till: "Nyårstankar – tillbakablick" (25)

  1. Verkar ha varit ett bra år på det stora hela 🙂

  2. Jag som halkat in här i slutet av året uppskattade verkligen din fina sammanfattning. Du verkar ha haft ett bra år och jag hoppas att 2016 blir lika bra.
    Gott Nytt År.

  3. Gott slut och gott nytt 2016till dig också

  4. Barnbarn hamnar väl nästan alltid högst på listan. Verkar också som du har ett rikt socialt liv. Att hålla sig på fötterna blir viktigare för varje år man åldras. Konsekvenserna blir värre ju äldre man blir.
    Gott Nytt År!

  5. Gott Nytt År!
    Jag hinner precis med nyårsönskan.
    Fin idé med ett blogginlägg om det gångna året. Några år av sådana nyårsinlägg, så har man du en fin dagbok i miniformat!

  6. Önskar dig ett Gott Nytt År!

  7. Vilken söt första händelse du valde. Där hade du tur i oturen i halkan. Jag har läst och hört om några andra som inte hade samma ”tur”. Vilka fina minnen du får med från Norge. Det blev många vackra kort i sammanfattningen. Jag gillar konceptet med att träffas några vänner, där en person har planerat en hemlig årlig resa. Undra vart ni ska 2016. Synen är viktig i många sammanhang. Inser att du längtar till dagen du ska hämta dina nya glasögon. Jag ska också hämta tre par nya glasögon om någon vecka. Jag önskar dig ett Gott Nytt År.
    klem fra Bosse

    • Det här året är det inte jag som planerar den årliga resan så jag vet inte. Men tror inte ens resmålet är bestämt än! Visst är det ett mysigt koncept. Det finns så himla mycket att upptäcka även inom området ”dagstur”. Glasögonen, ja de längtar jag efter! 😉 God fortsättning Bosse!

  8. Ring, klocka ring…hoppas det kommande året blir gott för oss alla!

  9. God Fortsättning! När du får dina nya glasögon den 14:e blir världen som pånyttfödd igen – något att se fram emot! Kanske du återänder till jobb i Norge, annars duger gamla Svedala gott.
    Vilken jättesöt bild på flickan i solhatten!

    • God fortsättning även till dig Hillevi! Ja, man upptäcker allt mycket med nya glasögon, t.ex smågruset som finns på trottoarer eller marken.. 😉

      Min tanke är att återvända till Norge, men visst duger Sverige. Det som inte kom med i tillbakablicken är att jag även arbetat här. Hade några fina veckor i Varberg. Men valde bort, jag ville inte inlägget skulle bli alltför långt, då orkar inte folk läsa utan går vidare… 😉

  10. Härliga bilder….Måste nog ta mig till Norge o se var förfäderna bodde..vem vet kanske hittar man nån levande släkting….. Önskar dig en God Fortsättning på Nya året

  11. Vilken rolig idé med en personlig sammanfattning. Du har haft många glädjeämnen med barnbarn, trevlig fest och att ha klarat dig från en värre olycka. Opererade ögonen för starr 2011 och efterstarr (enkelt och snabb) 2013. Det är jättebra nu. Nu hoppas jag på en nystar 2016. Gott Nytt År!

  12. Tack så mycket för kommentaren på min blogg! Så önskar jag dig ett riktigt fint år 2016. Kanske det blir jobb för dig både i Sverige och Norge? Jag antar att du jobbar inom vården, som jag. Jag kommer att läsa vidare och se hur det blir.
    Ha det så bra!

  13. Ett fint år ser jag, farmorliv berikar ju.
    Så kan vi ju sjunga Ja vi elsker dette landet tillsammans också 🙂
    Önskan om gott nytt finns även i inlägget efter detta så håll tillgodo!

  14. Eva Johansson sa:

    Ja, det blev ett fint år för dig. Hoppas 2016 blir bra också.

Kommentera

Etikettmoln

