Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Broddarnas ”jul” igen

broddar

Tänk nu får broddarna komma fram ur de mörka gömslen de annars är förvisade till.

Igår tänkte jag tanken att det var dags att plocka fram dem, men var har jag dem, måntro, tänkte jag som långt ifrån är någon ordentlig människa! Tänk dom låg på det enda logiska stället… Vad glad jag blev att det i alla fall är litet ordning och reda med mig 🙂

Broddarna och jag vandrade ut. Med broddar under fötterna går jag litet annorlunda än utan broddar och tänk vad bra sådant här är, trots att jag ogillar halka i allra högsta grad. Jag känner att muskler som fått vila länge framtill i låren har fått jobba! Japp, så är det, nu är det slut på sommarvilan, småmuskler… 😉

Under min vandring mötte jag bl.a en kvinna som jag på långt håll såg hade problem på isiga trottoaren. Hon gick väldigt sakta och försökte gå litet utanför trottoaren där det var mer lös snö med gräs som underlag. När vi möttes pekade hon på underlaget och sa ”halka”… förmodligen kunde hon endast några få ord på svenska… jag visade mina broddar och hon nickade och log som svar att hon förstod. Jag funderade litet på om hon behövde hjälp att ta sig uppför den litet sluttande backen men innan jag hann erbjuda min arm så hade hon vinkat hejdå!

Tänk vad mina broddar är uppskattade vid den här  tiden på året… ;.) De ska få hjälpa mig på dagens vandringar utomhus också…

Vandra försiktigt go´vänner! Det är bra att ha alla ben intakta!

Kommentarer till: "Broddarnas ”jul” igen" (18)

  1. Jag hade behövt mina broddar igår för jag gick som Bambi på hal is. Klarade mig hela promenaden men ramlade givetvis utanför porten hemma…
    Broddar – det är bra skit det 🙂

  2. Jag är ju så fånig att jag vägrar broddar. Jag satsar på kängor med bra gummisula. Men jag har faktiskt köpt mig ett par skor med inbyggda broddar, som jag kan ha vid mina promenader. Jag avskyr denna halka. Men som du skriver – vi måste vara försiktiga.

    • Jag vägrade också broddar i din ålder – men med åren blir man klokare… 😉 Du är dock så klok, redan nu, att du har skor med broddar… Det finns stora chanser för att du blir betydligt klokare än mig med åren… 😉 Lev gott, lev säkert, använd alla skydd som förenklar livet! 😉

  3. amiengblom sa:

    Sen jag halkade och bröt handleden förra vintern så har jag ”halknoja”!
    Säkrast är att gå ute i vägbanan…
    Det gör jag, när jag kan.
    När det kommer en bil så kliver jag åt sidan ut på trottoaren… sen ut på vägbanan igen.
    Har bra på fötterna, men det blir till att införskaffa broddar om man ska klara sig genom vintern!

  4. Helt rätt med broddar när halkan sätter in. Jag förpassar fåfängan in i skamvrån och väljer hellre broddar än brutna ben.

    • Fåfängan får stiga åt sidan, förresten, vem tänker på att du har broddar på dig? Å andra sidan, om jag ser eller hör att någon har broddar tycker jag det är kloka människor! 😉

  5. Bra att ha när det är halka, för det kan vara livsfarligt att gå utan.
    Nu har det precis snöat här, så då är det ännu lömskare…
    God fortsättning!

  6. Vilken bra uppfinning. Kanske skulle de delas ut gratis på ex. vårdcentraler till äldre personer. En investering på två sätt. Jag ska skaffa det nästa år, har jag tänkt dumt i sex-sju år. Ämnet att hitta saker på hemmaplan känner jag alltför väl igen. Ofta skrattar jag åt eländet men det händer att det skrämmer mig. Hur ska det bli när jag är ännu äldre?
    God fortsättning på 2016.

  7. Tack och lov för broddar! Fastsatt eller påsättbara. Jag skulle aldrig väga mig ut om jag inte hade dylika under skorna. Vår grusväg är just nu en isbana. Visst har man försökt grusa, men det har liksom bara glidit av.
    Nä, jag tror inte att min gång blir annorlunda av broddar. Däremot UTAN broddar… då går jag med en hastighet som knappt är mätbar. Plus att stegen blir hasande och kroppen framåtlutad,i försök att få tyngdpunkten att bli lägre. Hoppas att det gick bra för kvinnan du mötte. Ramla och bryta något … det gör livet så besvärligt. Ha det gott!

  8. Broddar är ett måste!

  9. Hej, jag tillhör dem som brutit bägge vristerna (dock inte samtidigt) , ena underarmen o ena armbågen (inte samtidigt det heller tack o lov). Armbågen rök i blåbärsskogen så där kan jag inte åberopa halkan direkt, men i övrigt har den haft en betydande roll i de andra missödena. Broddar och spark är ett måste när det är halt. Men hos mig är det inte halt, snön lade sig platt på kallfrusen men inte isig mark och sen kom en stark kyla så det knarra r under fotsulorna. Men halkan kommer att lurpassa så fort temperaturen stiger, så jag är beredd jag också
    En god och bloggrik fortsättning önskar jag dig

    • Jag har brutit båda handlederna, men inte samtidigt… Så jag har testat vilket som var svårast. Utan tvekan var det mest handikappande att ha höger handled i gips. Broddar är en bra uppfinning!

Kommentera

Etikettmoln

