Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vinterpratare

Lerslerin

Bilden lånad från Sveriges Radios sida

Jag hörde delar av vinterpratarna, hade en hel del annat för mig så jag lyssnade inte så noga.

Sitter just nu och lyssnar på Lars Lerins program. Helt underbar, tycker jag…. han verkar som att han tar livet med en klackspark, men så är det absolut inte. Han har haft sina dalar, men har förmågan att berätta på ett intressant och medryckande sätt. Jag lyssnar med ett leende på läpparna och skrattar högt för mig själv emellanåt. Åldrandet är ett tema han har i programmet… 😉

Vill du också lyssna finns programmet här.

Om allt går som jag vill åker jag till Karlstad i sommar för att se den permanenta(?) utställningen som finns där med hans konst.  Jag har sett en utställning av hans konst om det var i Huskvarna eller Gränna för några år sedan, vet inte om jag gillar hans konst lika mycket som jag gillar att lyssna till honom. Men gillar man en person blir man nyfiken på hans verk också! Humor och glimten i ögat har han… hörde förresten att han ska ha någon programserie i TV med start nu i januari. Det ser jag fram emot.

#larslerin #vinterpratare

Kommentarer till: "Vinterpratare" (30)

  1. Tack för tips. Får ta med honom i lurarna på morgondagens promenad.

  2. Jag såg precis att serien börjar den 13:e. Den ser jag framemot. 😊

  3. Jag har också lyssnat på en del av vinterprogrammen. Är inte färdiglyssnad än. Och tack för tips om Karlstadsbesök. Den utställningen är nog värd ett besök.

  4. Kommer se på serien i tv. Gillar honom skarpt. Verkar på något sätt stå med bägge benen på jorden.

  5. Det är en fantastisk konstnär och en underbar människa. Vi är stolta över att ha hans museum här i Karlstad. Det är i huvudsak en permanent utställning med det tillkommer nytt också. Det finns dessutom ett rum för ”gästkonstnärer”.

    • Jag förstår att ni är stolta över att ha hans utställning i er stad! Har du besökt den? Regelbundna besök? Ibland så gör närheten att det inte blir av.

  6. Jag är stor beundrare av Lars Lerin! har lyssnat på hans prat och ar flera av hans böcker och några cd där han själv läser. Fast jag är i Värmland varje sommar så har det inte blivit av att ta mig till Sandgrund för att se hans konst. Men i år är det nog på G. Hans Naturlära är underbar, Axels tid likaså! Hans något primitiva sköna sätt att vara och hans fakter och minspel är härliga. En människa som är sig själv! Såg du hans dokumentar För dig naken? Den finns på youtuben. Han har bena på jorden och huvudet i himlen som ..
    Ska naturligtvis se hans serie på TV. Mänskligheten behöver Lerinska företeelser 🙂

  7. Hej Mia

    Har du inte sett att det var du som vann boken?
    Maila mig ditt namn och adress så skickar jag den
    Grattis
    /Leva-Kerstin
    http://www.steeperz.com

  8. Han verkar intressant, det lilla jag hört av honom!

  9. Känner inte till honom så väl men han är en spännande person det lilla jag hört av honom. Mitt intryck är mjuk och varm, ödmjuk på något sätt. Ska bli spännande se honom i TV. Trevlig trettonhelg!

  10. Såg också en påannons om program med Lars Lerin. Bör nog inte missas. Hans akvareller är oslagbara!

    • Får se vad jag tycker till sommaren. Den utställning jag såg blev jag inte överväldigad! Jag gillar hans snack och tankar betydligt bättre…

  11. Som utlänning är man ju inte så bevandrad i Svenska konstnärer, men efter att ha Googlat fram ett antal tavlor av Lars Lerin, måste jag säga att jag gillar dem skarpt! Kanske de mörka husfasaderna är bäst…

    • Nu fick du mig att googla också. på Lars Lerin förstås. Jag omvärderar hans konst. Antingen var lokalen fel när jag var på en utställning med hans konst, annars har han börjat måla i ljusare nyanser. Mitt minne är att det var mörka o dystra tavlor. Ska bli spännande att se vad jag tycker efter besök på hans Karlstads-utställning till sommaren.

      Kul att jag kan sprida litet svensk ”konst-kunskap” till grannlandet. Finska konstnärer funderar jag… nee, där är jag nollställd tror jag. Kommer inte på någon enda jag känner till!

  12. Låter spännande. Ska lyssna på honom.

    Trevlig kväll och kram.

  13. Bra att du påminde mig om vinterpratarna. Jag brukar alltid lyssna på sommarprogrammen eller ladda ner. Jag såg en stor utställning av Lerin på Bror Hjorts hus här i Uppsala för några år sen. Riktigt bra med guidning och allt.

    God fortsättning på 2016!

    • Ja, jag ska lyssna på fler vinterpratare, för det var flera intressanta namn i år. Kul att du gillade Lars Lerins utställning.

Kommentera

Etikettmoln

