Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Sexuellt ofredande inte OK

snö

Efter högst 15 minuters radiolyssnande i dag på fm blir jag minst sagt bekymrad.

Det berättas om sexuella ofredande mot tjejer/kvinnor i en simhall (bubbelpooler) i Stockholm. En kort stund efter detta reportage så rapporterar rikshyheterna att vid något evenemang hade polisen fått in många anmälningar om just sexuellt ofredande – men det rapporterades inte ut till allmänheten. Varför det inte blev offentligt säger sig polisen inte veta så här i efterhand. Jag misstänker starkt att det helt enkelt inte har tagits emot som något ”allvarligare”, med andra ord inte något att bry sig om så mycket! Det är  allmänt känt att det är svårt att få gehör för våld som utsätts mot kvinnor inom vårt rättsväsende!

Det har under flera år varit känt att skolflickor ofta, kanske dagligen, blir kallade för hora! Sådant beteende borde naturligtvis inte accepteras för ett sådant ord urholkar moralen, det tror jag alldeles bestämt.

Sexuellt ofredande har alltid funnits i svenska samhället fastän det under många år inte pratades högt om, kanske inte pratades om överhuvud taget. Jag har själv varit utsatt för det, tror nog att alla kvinnor har stött på problematiken på något sätt. Så vanligt är det faktiskt. Förr tror jag det var betydligt vanligare och framförallt accepterat av ”alla”.

Ökar det idag? Ja, kanske… Men det har alltid funnits i vårt samhälle. Idag med stora invandringar från många länder där kvinnor har lågt anseende, de lever i ett samhälle där flickor/kvinnor ska vara ”hemma” och serva mannen, klart att dessa män har fått det synsättet med sig i uppfostran. När de kommer till Europa så måste det tydligt visas att det inte är accepterat här, på ett fredligt sätt. Deras synsätt har kommit till precis som de svenska männens synsätt uppstod om vi går något århundrande tillbaka i vårt eget land. Lika förödande för synen på kvinnan är att detta förtigs i media som när det gäller kvinnorna i simhallen som inte fick något skydd.

Kvinnor och män borde  kunna leva i trygghet oavsett hur de ser ut, hur de är klädda osv. Att gå till en simhall och bli tafsad på av män ska vara helt oacceptabelt i vårt samhälle!

Jag hoppas att problemet ska synliggöras betydligt mer än vad det görs idag. Att media ska prata om det och fördöma det. Att poliserna ska fördöma det ordentligt och inte sopa under mattan. Att andra män och kvinnor som sitter i en bubbelpool och ser/hör hur kvinnor trakasseras ska reagera, antingen direkt till den som utför trakasserier eller se till att personalen uppmärksammar det och avvisar de som tafsar!

#sexuellt ofredande

Kommentarer till: "Sexuellt ofredande inte OK" (27)

  1. För kanske 10 år sedan åkte mina döttrar till badhuset i husby och blev sexuellt antastade av ett gäng grabbar där. Vad gjorde personalen? Jo, tjejerna fick sitta i personalrummet medan vi ordnade transport hem för dom. Inte att polis tillkallades eller något. Personalen kände tydligen till gänget. Så det är så man gör – tar bort flickorna. Precis som man väljer att göra på EEridalsbadet, man gör separata bubbelpooler för män och kvinnor istället för att ta bort de störande elementen. Det är så sjukt att jag knappt kan tro det.

    • Jag hörde också att de löste en del av problemet med att göra separata pooler, på ett sätt är det bra. För där kan alla känna tryggheten att män inte tafsar på kvinnor. Å andra sidan ska män och kvinnor kunna umgås utan att ofreda varandra så jag håller med om att det inte är någon bra lösning. Trots det tror jag det till viss del kan vara bra… Ska fundera vidare på hur jag tycker om den lösningen…

      • Ja, så om jag åker och badar med sonen och sätter mig i den mixade poolen – innebär det då att jag tycker att jag får räkna med att bli tafsad på? Dumheter med separata pooler. Folk som antastar andra ska UT och polis skall tillkallas bums.

      • Instämmer att de ska ut, jag menar inte att man ska acceptera någon form av antastande. Ev. kan kvinnor som varit utsatta känna sig tryggare i en ”enkönad” pool.

  2. Här gäller nolltolerans enligt min mening!

  3. Förlåt mig, de ska inte bara avvisas de ska anmälas och har inte på ett badhus att göra om de inte kan respektera en kvinna. Nu tycker inte jag man endast kan se detta beteende hos vissa nationaliteter men tror risken ökar med invandringen. Därför borde sverige proklamera sin kvinnosyn tydligt. Detta görs inte genom att saker som detta mörkas. Absolut inte. Vad är det för polismyndighet och andra myndigheter vi har. Usch vad upprörd jag blir. Brrrr…

    • Ja, vi är helt överens även om jag kanske inte var så tydlig.

      Vi är även överens om att det inte ska mörkas som det framkommit att brott har gjort, om det just varit ofredande av kvinnor vet jag inte. Men att mörka vissa nationaliteters härkomst gynnar sd, tror jag. Egentligen borde det vara helt ointressant varifrån mannen kommer.

  4. Jag har reagerat på att många män nu tycker det är galet med trakasserierna och att alla invandrare ska ut ur landet. Konstigt att de inte är lika upprörda när det gäller män födda och uppvuxna i Sverige, som jag och många med mig blivit trakasserade av sen jag var skolflicka. Debatten blir så skev, den handlar alltid mer om förövaren än offren, kvinnor blir återigen bara ett objekt. Trakasserier är fel och ska bestraffas, men det gäller oavsett vem som är förövare!

    • Ja, instämmer. Samma sak att både en hel del kvinnor och män har fått ett så himla ömmande hjärta nu när det gäller uteliggare. Det här inte varit så mycket ojande om detta från de grupper som är emot invandring! Det kallar jag att vända kappan efter vinden½

      Jag har inte blivit sex.trakasserad av en enda utländsk man, däremot av flera svenska män, både på arbetsplats som ute på ett fik… Ja, det har hänt än fler gånger. Vi kvinnor som vuxit upp i Sverige misstänker jag att vi alla har varit utsatta för något sådant.

  5. Det är inget ”invandrarproblem” utan ett mansproblem. Som ung blev jag många gånger också utsatt men inte polisanmälde jag. Det gjorde man inte på den tiden. Killar ”var ju sådana”, menade man väl mer eller mindre outtalat. Och faktiskt tror jag inte det förändrats, inte ens bland s.k. helsvenska killar, det har jag sett som högstadielärare. Det som förändrats är däremot polariseringen i samhället med det bruna parti som får allt mer och mer att säga till om och vars idéer tas upp av många andra i samhället och som inte skulle tänka sådana tankar för ett tiotal år sedan. Eftersom även de invandrade killarna som de män de är, gör på samma sätt, har det plötsligt blivit ett ”invandrarproblem” och det skylls på kvinnosynen i deras hemländer. Ursäkta, men det tror jag inte ett dugg på. Kvinnosynen är inte mycket bättre i Sverige även om många vill tro att det är så. En del killar/män beter sig juste, andra inte, oavsett nationalitet. Just nu är flyktingfrågan så het att det är lätt att skylla på dem trots att det är ett urgammalt problem. Men kanske ska vi vara tacksamma för det eftersom frågan äntligen tas upp, även om det blir fel fokus – åtminstone för mig.

    • Nej jag har aldrig trott att det är ett invandrarproblem. Att jag överhuvudtaget nämnde invandrare i sammanhanget är att jag får kommentarer emellanåt, så fort det handlar om sådant man kan vinkla in på invandring. Sådana kommentarer publiceras aldrig. Att jag skrev var för att förhindra sådana kommentarer… Däremot tror jag inte det är någon omöjlighet att män från andra kulturer har en sämre kvinnosyn. Inte alla, men en del. Jag har ingen forskningssiffra på det, så jag är ute på djupt vatten. Har du någon siffra på att det är fel det jag skrev!? Jag tror det är mycket tyckande…. Hur som helst så är vi helt överens om att det är ett stort problem som aldrig tagits på allvar av poliser eller jurister.

      • Nej Mia, jag menar inte att du skrivit att det är ett invandrarproblem, det känner jag dig för bra för att tro, faktiskt. 🙂

        Vi är absolut överens i frågan. Min kommentar var mer allmänt hållen och mest riktad gentemot dem som tror att det har med nationalitet att göra. Några siffror har jag inte, lika lite som du, men har däremot som ung bott i både Centralamerika och Italien och dessutom umgås jag mycket med personer från andra länder, av båda könen, så det är helt enkelt mina egna erfarenheter jag mäter efter. Mina år som högstadielärare har också gett mig en del erfarenheter av hur en del yngre killar behandlar tjejer. (Tog upp könsroller med mina elever när jag undervisade i sex och samlevnad och då kom mycket fram.) Men, som du skriver längre ner, det är inte bara yngre killar det gäller utan förstås även äldre. Alltså: varken nationalitet eller ålder avgör, utan endast kön.

      • Tack för utvecklande tankar!

  6. Maken såg ett motorprogram igår med unga, svenska grabbar från Tibro. ”Bonnapojkar.” Det slutar med att de drar på fest och en av killarna säger ”Nu är det ….. och nakna fruntimmer”. Vad är detta för inställning?
    Nu tycker du nog jag fastnat i detta och så är det nog lite. Men det var ett ämne som för mig och sveriges tjejer är mycket allvarligt.

    • Ja, det är så förnedrande…. främst för dem själva, men det fattar de inte.

      I kommentarerna låter det som det endast handlar om unga killar. Men de män som tafsat på mig när jag var ung de var gifta, pappor till både små och stora barn. Så problemet är stort, mycket större än de flesta tror!

      Jag tror att det är bra om folk snöar in på ämnet…. tyvärr bukar diskussionen dö ut alldeles för fort, när det varit uppe till debatt.

  7. Samhällets acceptans av mäns ofredande av kvinnor är minst sagt motbjudande. Jag vill bara dra mig tillbaka och inte ha kontakt med detta samhälle. Bra att du orkar säga ifrån.

  8. Tafsat har killar alltid gjort men inte har vi haft offentliga tafsarproblem tidigare. Organiserade som det verkar. Hur det ser ut i Mellanöstern kan du läsa om i el Saadawis Den stulna romanen. Och så ser det inte ut här hemma och har aldrig gjort. Men nu…

    • Det låter som att du tar väldigt lätt på uppmärksamheten runt otillbörliga tafsande på kvinnor!? Det gör mig upprörd som du kommer att märka av resten av min kommentar.

      Jag förmodar att du försöker säga att det är invandringens fel!? Det instämmer jag inte i alls, det har förekommit massor av förnedringar mot kvinnor i Sverige. Jag vet vad jag varit med om, inga våldtäkter, men väl tafsande, tryckt upp mot väggen för att känna både här och där osv. … När ryktet kom om kungens eskapader, fester med lättklädda brudar när männen i jaktlaget festat till… ja, då trodde jag inte på det! Men när jag såg hans dumma undanflykter med att inte minnas i intervju så insåg jag att han inte alls var oskyldig. Det förekommer alltså i alla samhällsklasser och det förekommer massor i skymundan. Så ja, jag tycker inte vi i Sverige ska slå oss för bröstet och tro att vi är så mycket bättre än andra. Kända politiker som är ute och vrålar hora… I rättegångar har det ifrågasatts om det kanske varit kvinnans eget fel – var hon full? Hur gjorde hon motstånd? Skrek hon? Var hon utmanande klädd? osv…

      Sedan vill jag tillägga att jag inte tror att alla män, varken svenska eller av andra nationaliteter, trakasserar kvinnor.

      Jag vet inte om jag tycker offentliga eller dolda tafsarangrepp är värst? Det är ju samma kränkning!?

      • Kan man inte se skillnaden i kvinnosyn mellan svenska män och araber/nordafrikaner/ afghaner, det är dessa det har skrivits om nu, ja, då har man problem. Eller också har man stoppat huvudet i snön. Eller är rädd för att hamna i rasistfällan. Smack.

      • Jag skrev redan i inlägget att jag tror det kan vara så, skillnad på kvinnans ställning i olika länder. Samtidigt så har jag inget belägg för det jag skrev, mer att jag tror. Så långt är vi överens….

        Däremot verkar du helt vägra se att vi har ett problem även inom landet. Det var en 40-45-årig man, gift, fyrabarnsfar som häll fast mig när jag var i 13-16-årsåldern och tafsade.
        Det var en ”äldre” man på ett kafé i Ljungby på 60-talet som satte sig jämte mig trots att där fanns massvis med lediga bord. Jag tyckte det var konstigt, men var för oerfaren för att fatta. Jag avslutade snabbt mitt fikande efter hans tafsande händer på mina ben. Det var en svensk man… + en del andra saker…osv, osv,… Sådana här berättelser tror jag vi alla kvinnor som vuxit upp i landet råkat ut för, i vart fall en stor majoritet. Utan att vi anmält… Det var liksom verkligheten som var sådan… Bilar med ensamma män som följde efter mig när jag cyklade hem från konfirmationsundervisning genom skogen…. kom tillbaka, om och om igen. Snacka om att hjärtat klappade fort…. Inser inte du att detta handlar om svenska, då tycker jag det är du som blundar för verkligheten, att du inte vill se. Jag tror att det finns både svenska och utländska män som står för tafsandet i Sverige idag.

        Oavsett vem som utför sexuella kränkningar så måste rättsväsendet och vi alla markera starkt mot utövarna. Det är det enda sättet att komma ifrån det!

        Att göra detta till ett invandrarproblem, ja, det är till att glorifiera svenskarna, så mycket är säkert!

  9. Ja, usch, det är faktiskt så att det FINNS män som hatar kvinnor. Det är ett sätt att förnedra och visa makt.

  10. Mia, såg att Ann Heberlein skrivit en text på FB där hon sätter fingret på problemet. Vilket jag alltså inte lyckades så bra med. Vi tycker lika – i den här frågan. Hoppas FB-länken funkar nu bara

    • Tack för länken, jag har läst och begrundat.

      Jag håller med så långt att sättet övergreppen gjorts i Köln t.ex är annorlunda än allt annat vi sett. Det ska självklart fördömas vilket jag tycker mig se att det görs. Jag har inte sett någon som försvarar såndana händelser.

      Samtidigt känner jag litet att attityden över sådana övergrepp som görs litet varstans, ta sig rätten till att klämma. känna både på bröst och i underliv, att det bagatelliseras eller i vilket fall inte behöver diskuteras. Att killar har tafsat på tjejer har ju hänt i alla tider eller hur du nu uttryckte dig från början. Det är helt enkelt inte acceptabelt att tafsa på kvinnor på om inte kvinnan själv är med på noterna! Punkt, slut, det borde inte behöva diskuteras över huvud taget! Nolltolerans ska gälla, som Gunnar så tydligt uttryckte det.

      Hur hade det varit om det varit idel svenska killar som utfört samma handling? Hade det förminskats i betydelse då?

  11. Tycker det är svårt att prata med dig, Mia, eftersom du tycks driva någon sorts ultrafeministisk politik snarare än anständigt intellektuellt tyckande. Svenska män tafsar minsann också. Jo men, det är väl alldeles självklart att tafsande svenska män är ett otyg som inte borde förekomma. Men det som hände i Köln och även Hamburg, som det verkar, har väl ändå placerat det sexuella ofredandet i en helt ny division. Organiserat massöverfall på kvinnor! Har aldrig hört talas om något liknande tidigare – jo, på Tahirtorget i Kairo under den arabiska våren. Frihetskämpande arabiska män! Naturligtvis hade det inte varit bättre om det varit tyska killar/män som låtit kvinnorna löpa gatlopp – men nu var det ju inte så. Och det faktiskt inte jag hjälpa.

    • Du tycker det är svårt att prata med mig, kan det bero på att vi inte snackar om riktigt samma sak? Du uppehåller dig vid den grova delen av sexuella trakasserier, som i Köln och som även skedde på evenemanget i Stockholm. När jag skrev inlägget så var det inte så mycket mer känt för mig än det som just står i inlägget. Därför handlade mitt inlägg om vardagstrakasserierna och det är ganska tydligt om du läser inlägget en gång till. Tydligare än så kan jag inte vara… vet inte om du förstår mitt tänkande… 😉

      Du vill uppehålla dig vid att de grova trakasserierna ska fördömas, om någon tar det i försvar så förvånar det mig, för mig är det i vart fall självklart. Men problemet är så mycket större, det var detta det jag ville diskutera….

Kommentera

Etikettmoln

