Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Promenera på!

promenadväg

Att promenera är skönt, man får frisk luft, får tid att låta tankarna flyta fritt, kroppen används på ett sätt som den är skapad för. Dessutom får jag frisk luft och fått ta del av ljuset även under den allra mörkaste årstiden! Idel fördelar… Rätt klädd så behöver man inte frysa.

Förra året hade jag som mål att gå 7.000 steg/dygn. Jag har inte superkoll, men tror jag uppfyllde det om man slår ut alla steg/dag över året. I slutet av året känns det som att jag slöade till. Tog ett krafttag runt jul och bestämde att jag istället för att sitta stilla mer och mer så ökade jag målet till 10.000 steg/dag i snitt/månad. Än så länge har jag jag uppnått det målet med råge. Inte en enda dag hittills under 10.000 steg, de flesta dagar drygt 12.000 steg, några över 13.000 steg. Behöver jag skriva att jag känner mig himla stolt. Jag öser beröm över mig själv.

Glädjande och en sporre blir också att läsa en artikel i SvD igår. Den ger mig en skjuts till! Det är hälsovinster som varit kända länge, men det sporrar mig att se det på pränt igen. Det är hälsoeffekterna jag är ute efter, att hålla kroppen i trim så länge det går. Det tror jag är viktigt ju äldre jag blir.

Kommentarer till: "Promenera på!" (12)

  1. Där ( i SvD) fick jag det bekräftat. Promenader i frisk luft och natur av något slag det är oslagbart. Slår alltså dessa gym som det pratas om i tid och otid med hästlängder. Fast det är rätt roligt ibland men det är ju det där att komma iväg. Promenaden finns liksom alltid precis utanför dörren. Är jag bekväm av mig? Beröm dig själv, finns all anledning och det mår man också bra av tror jag. Allt gott!

    • Dessutom tror jag det är bra med variation! Alltså promenader ofta, gym ibland om man vill, cykla osv…

      Japp jag har det riktigt bra nu, tycker jag… 😉 Du får hojta till om du blir geocachingsugen när våren börjar visa sig… Då kan vi promenera tillsammans i någon skog. Skogspromenader är ännu bättre än att vandra i sta´n, även om en vandring utmed Vättern är härligt.

  2. Vad duktig du är!

    Intressant artikel.
    Jag sprang mycket ända tills jag var tvungen att sluta pga hälsoskäl. Nu promenerar jag istället och försöker ligga på ett snitt av 10.000/dag. Just idag har jag gått 12.000 (hittills) men annars är jag än så länge inte lika flitig som dig. Kul att ha fler som promenerar. Det sporrar!

    • Tack!
      Var det knäna som tog stryk av din löpning? Jag sprang sönder mina fötter i 40-årsåldern. Sedan dess har jag endast sprungit några steg, men promenera går bra…

      Du har inte legat på latsidan idag, var redan uppe i 12.000 steg kl 13.39 – inte illa! Nu 1,5 timme senare är jag uppe i 7.400 steg och är nöjd med det. Jag kommer säkert nå 10.000 idag också… Det ser bra ut i alla fall! Jovisst, sporrar det att höra om andras eskapader…

  3. Du kan verkligen vara nöjd. Det är absolut hälsovinsterna som är det bästa när man motionerar. Tappade kilon är bara en bonus. Kram

  4. Duktig du är och visst är det härligt att promenera ! jag gillar ju mest att gå i skogen fast nu får det bli på vägen , alldeles för mycket snö i skogen

    • Egentligen tycker jag likadant… men som du säger nu är det inte så charmigt att vandra i skogen. Dessutom tycker jag det är skönt att bara gå, utan att behöva köra iväg med bilen en sträcka…

  5. Heja, jag tror att verkligen att det är så att den där lågintensiva träningen ger stor effekt och få skador. Att ha hund gör att man måste ut och gå vare sig man vill eller inte och det är inte så dumt speciellt de där dagarna där man skulle vilja sitta kvar i soffan.

  6. Promenader och stavgång har blivit ett ”måste” för mig. Kommer jag inte ut en runda på förmiddagen så mår jag inte bra. Visst är det skönt att röra på sig!

  7. Så bra då ligger jag fint till – och har gjort det i många år redan utan att skryta 🙂 Räknar stegen gör jag inte dock – finner ingen vits i det 😉 Heja Mia!

Kommentera

Etikettmoln

