Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fröken Änka

fröken änka

Jag vann en bok som en bloggare har skrivit.  Boken är ”Fröken Änka” av Eva-Kerstin P Johansson. Den handlar om hennes bearbetning av sin sorg efter att maken hastigt avled när Eva-Kerstin var 55 år.

Jag har läst en hel del litteratur i den här genren, dels av intresse, men kanske även för att jag arbetar inom vården och träffar människor i olika faser av livet. Vi är individer och var och en av oss vet aldrig på förhand hur vi tar emot ett sorgebesked vid en närståendes dödsfall. Sker det dessutom väldigt oförutsett blir det extra traumatiskt, tror jag. Hur vi än tacklar de första dygnen och hur vi än hanterar sorgen det närmaste året/åren finns det inget som är rätt eller fel, det finns heller ingen mall om hur ett sorgearbete ska ske. Däremot kan det finnas förväntningar på hur den sörjande ska uppträda från närstående, grannar och ”andra”.

Vi får följa huvudpersonen från när hon oroas över att maken inte kommer hem från arbetet som musiker som han borde. Hon blev mer och mer orolig, ringde honom, utan att få kontakt. Så kom hans musikerkolleger med det värsta besked man kan tänka sig, hennes älskade Stig var död! Sedan får vi följa Eva-Kerstin och makarnas döttrar när de ser maken/pappan som död, de första dagarna efter dödsfallet, planering av begravning och begravningsakten.

Sedan kom kanske den allra svåraste tiden – att leva vidare för änkan, att finna meningen med livet utan sin make.

Författaren berättar öppethjärtigt om hur hon ger sig ut för att söka en ny livspartner, känner att hon försummar sina döttrar. Att kontakten med döttrarna knakar i fogarna beror på att  Fröken Änka blivit för mycket ”tonåring” som söker kärlek igen. Fröken Änka kan helt enkelt inte förlika sig med att behöva leva ensam resten av livet. Döttrarnas förtvivlan över mammans konstiga uppträdande, sörjer hon inte deras pappa, varför är hon ute på dans kväll eller kväll når ända ut till läsaren. Samtidigt så ser läsaren väldigt tydligt hur ensam Fröken Änka är, hon måste helt enkelt ut och träffa människor för att stå ut med sig själv och livet.

Varje sorg är unik, varje person är unik på hur vi bearbetar kriser av olika art. Jag är tillräckligt yrkesskadad för att se att det finns ett mönster, ”krisens fyra faser”… går hon igenom och skildrar i boken på ett tydligt sätt. Chockfasen, reaktionsfasen, bearbetningsfasen och nyorienteringsfasen. Boken var lättläst även om ämnet i sig är tungt.

Tack för boken Eva-Kerstin och jag önskar dig allt gott framöver! Du bjuder läsarna på en känslosam och självutlämnande del av ditt liv när det var som allra mest skört.

Kommentarer till: "Fröken Änka" (5)

  1. Läste ett utdrag av hennes bok på bloggen. Att skriva om sin egen sorg på sitt eget sätt är starkt och bra. Sorg kan ha många gemensamma nämnare men är ju sin egen och högst individuell.

  2. Kära Mia. Jag läser din beskrivning med tårar i ögonen, som om, handlar det där om mig?
    Tack fina du för. Kan jag göra något för dig så säg bara till
    Många kramar från mig till dig.
    Leva/Kerstin
    http://www.steeperz.com

    • Snälla du, du har ju redan gett mig boken, vilket jag uppskattar mycket!

      Jag var litet spänd på hur du skulle uppfatta min tolkning av din bok. Känner du igen dig i mina tolkningar av dina känslor? Beroende på våra ”ryggsäckar” så tolkar vi ju vår omgivning… ibland blir det rätt, andra gånger blir det fel…

    • Det här har fått fart på mig nu. Mycket har kommit emellan sedan jag köpte boken, så jag har inte mer än bläddrat i den och plockat lite här och där av ren nyfikenhet … men det här fick mig att genast öppna den och började mitt läsande på allvar. Började från början med prologen och inser att jag kommer att få mycket fina stunder med boken. 😀

      Så fint skrivet Mia, och så välförtjänt du, Eva-Kerstin, kan ta emot det … 🙂

      Kram till er båda

Kommentera

Etikettmoln

