Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

En man som heter Ove

En_man_som_heter_Ove

Bild lånad från SF bio

Filmen ”En man som heter Ove” hade jag inte tänkt lägga tid och energi på. Men efter att Lassgård fått en guldbagge för sin rollprestation ändrade jag mig, igår såg jag filmen. Ja, vad ska jag säga om den, det är frågan?

Lassgård gjorde en helt fantastisk rolltolkning, utan tvekan är han värd guldbaggen. Efter knappt halva filmen var jag så urless på den så jag hade helst velat gå, men då biosalongen var så gott som fullsatt och jag satt i mitten av en rad så stannade jag kvar. Det var tur det, för slutomdömet blev annorlunda. Första delen var endast ett evigt mästrande av Ove mot sina grannar, demonstrativt visade han grannskapet hur han själv ville ha saker och ting. Struntade fullständigt i vad andra tyckte. Han kändes helt enkelt som något från en svunnen tid. I och för sig finns det små-Ovar idag också, men inte lika tydligt, det är ingen som tillåter det.

Den senare delen av filmen var betydligt bättre, ja, t.o.m riktigt gripande och bra, med andra ord kände jag mig nöjd när jag lämnade biografen. Om jag rekommenderar den? Vet inte, det finns betydligt bättre filmer innehållsmässigt. Å andra sidan, är man ute efter att se en bra rollprestation så OK, då är den mycket sevärd… 😉

Kommentarer till: "En man som heter Ove" (16)

  1. Jag läste ju först boken och retade halvt ihjäl mig på den motsträvige mannen. Men efterhand mjuknade mitt hjärta och jag såg en annan man. Smart dramaturgi. 🙂

  2. Vi har lånat boken. Hustrun läser den först. Väntar med att se filmen.

  3. Jag tyckte boken var fantastiskt bra. Precis som i filmen tycker man han är jobbig i början, men senare förstår man honom mer och mer. Jag tycker det är en film man både skrattar och gråter till. Både min man och jag var mycket roade av filmen.

    • Mästrande människor som tar som uppgift att fostra andra har jag alltid haft svårt för. Det gjorde nog att jag helst ville lämna lokalen… 😉

  4. håller på med boken….skrattade så av första avsnittet då han ska köpa dator*jisses* köper nog filmen när den kommer på dvd så kan man glo hemma i sköna soffan =)

  5. Gillade boken, gillade filmen…. tror att vi har en lite Ove i oss alla…. : )

  6. Den har jag inte sett ännu, känner mig inte ihäller så lockad även om många säger att den är bra. Men rätt vad det är så kanske vi får för oss att se den.

    Ha en fin helg!
    Kramar

  7. Jag hade inga höga förväntningar på filmen. Snarare tvärtom och kanske det var därför jag blev glatt överraskad. Ove är en tragikomisk historia men visst håller jag med dig om att det finns filmer med betydligt bättre innehåll. Ibland är det svårt jämföra för de är på helt olika nivåer. Ove var väl en rätt enkel nivå eller hur man ska uttrycka det.

    God fortsättning på helgen!

  8. Såg den för ett tag sedan och tyckte att den var sevärd. Maken har läst boken och gillade den.

  9. Själv tyckte jag filmen var bra. Den grep tag i mig på ett sätt som filmer inte brukar göra. Ove är en påfrestande typ som man ibland träffar på i verkligheten. Det intressanta är att alla människor har en historia präglar deras beteende.

    • Naturligtvis är det så som du skriver. Samtidigt så tycker jag inte att någon vuxen människa ska ta sig rätten att bestämma över andra människor, att förnedra andra människor som Ove gör stundtals. Det ska inte andra behöva acceptera…. Att jag reagerar så negativt på filmen och Ove även om jag också tycker den är känslosam och har sina poänger i andra halvan kan bero på att jag mött sådana människor dels i arbetslivet men just i olika lägenhetsområden jag bott i. När jag kom hit till den här bostadsrätten så var det förfärligt, en kvinna i detta fall, kollade vad som slängdes i soptunnan och skällde om någon gjort fel, det var det mest dumma och det som jag kommer ihåg, innan dess hade det varit grejer som jag bara gapat över innan jag insåg hur hon var. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att behandla någon annan på det sättet. Varför ska vi tillåta att vissa mästrar sina grannar, kallar dem idioter osv!? Jag gör det inte! Sådana människor får mig att må väldigt dåligt samtidigt som jag känner hur ilskan växer inombords!

  10. Hej!
    Det är inte mycket filmer jag ser, inte riktigt min grej men jag håller med dig både om så att säga ”fantastiska filmer och böcker”, jag kan inte förstå det. Kanske är jag en för enkel kvinna. 🙂
    /Leva-Kerstin
    http://www.steeperz.com

    • Att du skulle vara för enkel för att förstå Ove eller film det tror jag inte på… 😉 Vi gillar olika saker bara, även när det gäller film. De flesta verkar gilla filmen om Ove, jag var måttligt imponerad – om man bortser från skådespelarprestationen!

Kommentera

Etikettmoln

