Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Köttfärsbiffar med pasta

 

 

 

 

 

 

 

 

Är det någon här som vet hur reglerna är när man lägger ut recept som är hämtade ur någon tidning. Måste man (ska) lägga ut var man funnit receptet? Här blir jag tveksam då jag aldrig ser det, men vet att i många liknande situationer när det gäller upphovsrätt SKA man göra det, annars kan man i värsta fall få plikta för det. Om man kopierar och låtsas som det är ens eget.

Hur som helst, här ska jag presentera en maträtt jag gjorde igår, väldigt enkel, men riktigt, riktigt god. Tillhör du samma skara som jag som testar recept, gillar dem, sedan är receptet puts väck? Man minns inte var man fann det. Sådan är jag, därför samlar jag fr.o.m igår mina recept i en egen blogg. Ordning och reda, ett begrepp som blivit så populärt inom politiken numer. 😉 Favoriterna lägger jag nog upp här också, jag gillar bilder på mat, jag gillar att laborera med mat, jag gillar att äta mat. Om någon vill kolla in min matblogg är det förstås helt OK, men än så länge finns endast det här receptet där… 😉 Bloggen heter miarecept

2 port

  • 200 g köttfärs
  • 1 msk potatismjöl
  • 1/2 dl vatten
  • 1 vitlöksklyfta
  • salt, peppar
  • 1 msk smör eller margarin
  • 3 soltorkade tomater i olja
  • 1,5 dl lätt creme fraiche
  • 1 msk kalvfond

Servera med:

  • 2 port kokt pasta t.ex tagliatelle
  • sallad

Blanda färs, potatismjöl, vatten, pressad vitlök, salt, peppar till en smet. Forma smeten till 4 biffar och stek dem i en stekpanna med smör cirka 5 minuter.

Hacka tomaterna och lägg ner i pannan tillsammans med creme fraiche och fond. Koka upp. Servera med pasta och sallad.

(Recept hämtat är Hemmets Journal nr 2 2016)

Kommentarer till: "Köttfärsbiffar med pasta" (15)

  1. jag brukar skriva var jag blivit inspirerad från men annars är ju mat en konst och den du gör henna blir ju din egen och med egen bild så är det ”din” mat!

    • Mmm, kanske är det så! Det ligger ju väldigt mycket i det du skriver, kanske jag i ”framtiden” gör som du skriver. Tanken måste bearbetas litet till i hjärnkontoret innan jag vet… 😉

      Du var en snabb en, jag hann knappt få ut receptet i cybervärlden förrän du hade läst och hunnit kommentera! Riktigt så snabb är inte jag som du märker…

  2. Det låt gott . måste provas

  3. Antar – utan att veta säkert – att även recept omfattas av upphovsrätten. I alla fall om man skriver upp dem som du gjort här. När man skapat något utifrån dem så kan det antagligen räknas som ens eget, dvs. bild och eventuella variationer. Böcker har ju upphovsrätt och receptböcker är en sorts böcker.

    Själv har jag reagerat en gång när ett av de recept jag skapat själv genom en modifikation av en traditionell italiensk rätt, blev kopierat rakt av till en receptsajt. Sajtens ägare tog bort det efter att jag sagt ifrån.

    • Tack för ditt svar!

      Ungefär så har jag också tänkt, men när man ser alla dessa recept överallt som jag har svårt att tro att skribenten själv kommit på, funderar jag. I det här fallet var det Hemmets Journal… tror jag ska skriva till dem och fråga om deras syn på saken. Hur det än är med den här saken, var det rättsliga går så är det en intressant fråga och jag ska försöka finna ett svar som håller även vid granskning.

    • Tack igen!

      Jag vet ju att man googla… men ibland är jag lat och sänder ut frågan…. Fy skäms på mig! Men så´n är jag…. Har fått svar både från dig och i en mailinglista jag driver så nu är det väldigt tydligt för mig. 😉

  4. Utan att ha läst länkarna ovan anser jag att man inte skall kopiera av något rakt av, oberoende vad det är frågan om. Något praktiskt, som till exempel ett recept, är ju dock i praktiken en instruktion, så om man nämner var man hämtat ”instruktionen” har man ju i princip gjort sitt. Som sagt, detta utan att konsultera copyrightlagen, utan bara genom att ha använt mitt (mer eller mindre) sunda bondförnuft.
    Själv följer jag aldrig recept, utan använder dem som inspiration. Sedan då maten lagas, skriver jag upp hur jag gör, i stora drag, för att kunna upprepa den ifrågavarande maträtten, ifall det råkar bli gott. Då är det väl mitt eget recept?

    Som nu: Mmmmmm, soltorkade tomater i olja… kalvfond. just det, det skall jag minnas att använda nästa gång jag lagar köttfärssås eller biffar 😉

    • Det här receptet följde jag slaviskt, tror jag. Många gånger gör jag precis som du… ett recept ger mig inspiration, byter ut mot sådant jag har hemma, eller byter ut mot sådant jag tror passar bättre…

      Testa du färs med soltorkade tomater i olja, det gav en fin smak tycker jag.

  5. Sådär gör jag också…testar ett recept som sen visar sig vara toppen…och då är klart det skrivna receptet puts väck. En väldigt bra idé att samla dem i en blogg.

    • Ja, jag tror det blir bra för mig. Delar in i olika kategorier så det blir lättare att finna om det blir många recept. Ordning och reda var det ju…;-)

Kommentera

Etikettmoln

