Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

snöstrå

Eller vad det nu kan heta… funderar inte så mycket på just benämningen. Desto mer irriterad på fenomenet!

Det är inte speciellt ofta jag råkar ut för det, men varje gång det händer upplever jag att det är otrevligt, opersonligt och icke kundvänligt. För om inte mitt ärende passar in på någon ”valsiffra” så blir jag kopplad fel. Dessa företag som använder sig av metoden, vilka är många, testar verkligen sina kunders välvilja och humör.

Idag skrev jag till kundtjänst på ComHem och ville säga upp tillägget på TV:n. Alltså extrakanalerna. Det började med att jag fick meddelande om att de skulle höja priset på tjänsten, äntligen tog jag tag i det. Jag har betalat månad efter månad och ändå använt tjänsten ytterst sparsamt. Och då har det bara varit för att jag betalar för det. Får snabbt meddelande om att jag skulle ringa upp, de hade försökt ringa, men då var jag upptagen. Jag ringde och hamnade hos en automatisk telefonsvarare där jag snurrade runt….

Nu har jag sänt mail till dem igen och önskar att de ringer upp om de är tveksamma över något. I meddelandet de sände mig lät de som att de trodde jag skulle säga upp allt hos dem…. Hmm… det var inte riktigt så jag tänkte.

Någon fler än jag som ”går igång” på dessa opersonliga telefonröster? Behöver litet kaffe efter detta för att adrenalinet ska komma till ro och vila sig igen… 😉

Kommentarer till: "Otyg med automatiska telefonsvare" (6)

  1. ( I Finland) ”Paina yksi…. tryck två för service på svenska”
    Då trycker man ju på 1 för att inte hamna i världens väntekarusell (ibland känns det som om man skall straffas för att man talar svenska), och gör sitt bästa på finska.
    ”tryck 1 för försäljning, 2 för garantiärenden, 3 för datasupport”
    Va??? Jag vill ju fråga om en faktura…?

    Nä. Int blir man glad int

  2. Jag blir rent ut sagt vansinnig när man har suttit med detta knappande och köande och väntande, och sedan kommer fram och får veta att de har stängt. DET är det första besked man ska få när man ringer en myndighet eller annan arbetsplats. Så fort telefontiden är över, eller de har stängt av annan anledning, ska även dessa ”svararsystem” lägga ner och enbart lämna saklig information.
    Ja, jag går helt klart ”igång” på detta … och inte bara när det är som jag beskrivit här. Det finns ju ställen där man, precis som du skriver, liksom ”snurrar” runt bland alla dessa kopplingar.

    Men det finns tillfällen när jag gillar det, och det är när svararen ger mig en telefontid då någon kommer att ringa tillbaka till mig, så som vi har på en del vårdcentraler här (vet inte om det är så överallt). Om alternativet är som det var förr, att man får sitta i en timslång kö för att komma fram, då tar jag hellre svararen … 😉

  3. Ja, svararkarusellen känner jag igen – tycker ofta jag har ärenden som hamnar mitt emellan alternativen och trycker fel.Nu är ju det mitt problem och inte svararens då men Vid röststyrd val så tappade jag tålamodet eftersom det jag sa inte uppfattades av mottagaren, det gällde en bussbiljet på Y-buss för några år sedan. Då sa jag varm korv och fick svaret att vara god ringa upp igen.

  4. Instämmer! Fast det kanske ändå är bättre än att lyssna på – och betala för – musik i flera minuter medan man köar? ”Det är nu 12 före dig i kön, vänta kvar så svarar vi så snart vi kan”. :-/

  5. Det är så opersonligt så det bara skriker om det. Dessutom har de ibland mage fråga mitt i hela snurren om man kan tänka sig vara med i en undersökning om hur de ska förbättra sin service. Gick på detta en gång eftersom jag ville säga min åsikt. Det handlade om hur de skulle förbättra detta systemet för en bättre service. Enligt mig är det inte service.
    Dessutom kan inte äldre eller människor med en del funktionshinder klara dessa samtal själva pga detta. Grrr…. Låter det som jag går igång? 🙂

Kommentera

Etikettmoln

