Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Det är frågan…

bron

Jag brottas med frågan om jag ska unna mig pension på heltid nu, eller om jag ska arbeta litet till.

När jag lämnade Varberg i höstas var jag helt inställd på att arbeta fram till sommaren 2016 efter ögonoperationerna. Det jag kan säga är att man blir väldigt snabbt tillvand med ledighet. Det är mycket behagligt att helt äga sin tid och göra vad man vill med den. Ja, det är så behagligt att jag blir mer och mer kräsen över vilka uppdrag jag är intresserad av, för uppdrag finns det. Men inte just sådant jag siktat in mig på nu…

Jag har bestämt med mig själv att får jag inget innan 1 februari så stannar jag på hemmaplan, dyker det upp något tillfälligt här omkring så kanske jag nappar. För ekonomiskt är det en omställning och jag hade inte planerat för att avsluta arbetslivet just nu. Hur som helst, sommaren 2016 kommer jag nog att arbeta någonstans i Norge, jag har ett önskemål till där och det är att vara långt norröver en sommar så jag får uppleva midnattssolen. Nattarbete hägrar så jag får fina upplevelser.

Efter att skrivit klart det här ska jag gå in och anmäla intresse för ett sådant uppdrag… Bemanningsföretagen är för fullt igång att planera in sommarens uppdrag!

Att bli heltidspensionär känns som ett stort beslut, just nu, samtidigt känns det väldigt lockande… Allt har sin tid…

Kommentarer till: "Det är frågan…" (12)

  1. Intressanta tankar. Känner ju att jag inte är klar med arbetslivet än…. men så har jag ju ungefär tre år kvar om man ser till den pensionsålder som är den som brukar räknas.
    Tänker att man måste hitta nya saker att göra om man får uppleva pensionsåldern. Låter ju väldigt lockande att jobba är man känner för det och utifrån speciella önskemål. Har inte varit närmare midnattssol än norr om Umeå…. och där fanns ju ingen midnattssol, men väldigt långa kvällar och aldrig riktigt nermörkt.
    Ha det gott, hoppas att ögonen fixat till sig! //Anna-lena

    • Ja en ny fas i livet tar vid…

      Ögonen är bra, ser bättre än på många år, även om den inte blev perfekt. Men det beror inte på själva operationen utan på mina ögon… 😉

  2. Hej, ja tänk så skönt att man kan ändra sig! Och jobbet i sommar låter kanon! Ibland blir ju inte livet som man tänkt, jag fick sluta jobba väldigt tidigt pga hälsoproblem, vilket också gör att jag inte varken ekonomiskt eller orkesmässigt kan göra allt jag vill. Men vem kan nu det om man tänker efter. Jag gläds åt mitt liv ändå även om det inte alls blev som jag hade hoppats. Mycket har jag upplevt och kanske återstår ännu lite till. Då ska jag göra som du, beundra midnattssolen långt upp i norr!

    • De flesta kan nog inte infria alla sina drömmar, pga ekonomin. Det viktigaste är att på något sätt accepterar och gör det bästa av de möjligheter man har, och det verkar du klara bra.

  3. Stora beslut på gång med andra ord…. Ska bli spännande att följa din resa.

    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kramar

  4. MÖJLIGHETER FINNES, vad du än väljer. Full pension – jobba ändå går ju lite då och då.
    En ska aldrig jämföra, vi är ju olika. Att mitt jobbliv fick ett slut så här tidigt, jag är 61, det är helt otroligt skönt. I min barndom var det mycket ansvar att ta. Jobblivet kom, ett fantastisk yrkesliv som undersköterska med härliga uppgifter i tillägg. Men jag var så slut på allt ansvar hela tiden, jag gick ju i väggen med mindre roliga följder, så jag är ju sjukersatt på 50 %. Nöjd och tacksam och jävligt glad äger jag nu min tid. Ekonomin begränsat javisst – men jag inrättar mig efter det. Utanför mitt bo finns en hel värld och jag har aldrig tråkigt!
    Lycka till med valet!

    • Helt riktigt! Pengar är inte allt, men bra när man har dem… 😉 MEN… jag tycker ju att det är kul att arbeta…. samtidigt så känner jag att jag försakar en del här hemma när jag reser så mycket….

      Trist med den där väggen som kom emot dig. Alltför många drabbas av utbrändhet. Att arbeta med människor är underbart som du skriver, samtidigt så sliter det på våra egna resurser…

  5. Du ska givetvis välja det du känner för! Om man är tveksam till ett alternativ är det inget bra val.

  6. Om du har nöje och kul i ditt arbete då betyder ju det mycket – du har ju möjligheterna!

Kommentera

Etikettmoln

