Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

I väntan på våren

Meldalkirke

Meldal kyrka (Norge) januari 2015

Jag har haft vårkänslor i flera dagar… snöfria trottoarer, behagligt att promenera.

När jag tittade ut genom fönstret tidig fm såg jag ett ungt par, alldeles för tunt klädda, springa starkt framåtlutade mot sin bil, halvtomhalvt huvudet vänt åt sidan. Det syntes tydligt att det var vind som plågade deras lilla tripp till bilen.

Jag klädde mig varmt, drog upp dragkedja upp över hakan, kapuschongen över mössan, tjocka vantar och vinterkängor. Jag hade t.o.m tagit på mig broddarna, men det var onödigt. Så vandrade jag iväg och tog en ganska härlig promenad. Rätt klädd är det skönt att vara utomhus även i busväder. Det känns mäktigt…. Snö virvlade i luften, det tilltog, till sist kändes det litet som små isbitar mot kinderna. Det kändes inte så skönt.

Hem, in i värmen igen, hade kvar en del av en vegetarisk lasagne som värmdes snabbt i mikron, strax ska jag dricka kaffe. Livet underbart! Snart är våren här på riktigt och jag kan vandra sakta och njuta av knoppar och vårblommor.

Kommentarer till: "I väntan på våren" (15)

  1. Just nu toksnöar det i Karlstad. Jag hann ut på f.m när det inte var riktigt så illa.
    Vacker kyrka!

  2. Just nu kollar jag ut på snön som faller och det känns lååååångt till våren

  3. Jag är inte alls förtjust i vintern, men jag hoppas i alla fall att våren låter vänta på sig en tid än. Årsmedeltemperaturen lär alltid vara konstant, så om vi skall få någon het och fin sommar i år får det lov att vara kallt en tid till.
    Ååå, vad jag längtar efter sommar!

  4. Din miljöbeskrivning. Håller med om att det ibland kan vara mysigt att vara ute i snöstorm bara man är klädd ordentligt. Men samtidigt gläds jag också åt att våren är i antågande, nånstans därborta.

  5. Jo, rätt klädd och ombyte därhemma, så kan regn/snö-promenad vara ganska så gott. I Malmö blåste det, så att paraplyerna vände sig…. Tur att jag stoppat ner en mössa, för det behövdes verkligen igår. När vi for genom Skåne och kustnära Halland idag, så var det riktigt vårlikt, med solsken över de olika gröna färgerna. Snart är vi där också. HA det så gott!

  6. Det stämmer att man måste bära kläder efter väder, men jag föredrar också vårväder. Just nu är det väldigt soligt och fint här, så hoppet om att våren lurar bakom knuten är stor. Kram

    • Idag har jag inte lyckats se en enda solstrimma… men den kommer även till Jönköping. Det är jag säker på! Fina årstider vi går mot….

  7. Jag längtar till våren nu men ibland känns det nästan nästan som den är på G. Dottern som är i Wien skulle få runt 17 grader idag och imorgon.

    • Vissa dagar känns det som att våren är på G även här i norra Småland!

    • Jo, det behöver dom. Men dom har inte tillräckligt med administratörer för att organisera det hela. Flyktingguide, en flykting ska erbjudas ”en vän” med så likartade intressen som möjligt.

      Jag förstår att de har hög arbetsbelstning… men tycker inte det är sunt att det ska behöva ta flera månader!

  8. Just sådant är vädret nu. Ena dagen är solen framme och värmer. Vårtecken hur många som helst för att i nästa stund övergå i snö och blåst. Till och med hagel ibland. Gillar jag inte men snart är våren här och till dess är det ju väl det finns varma, bra kläder som du skriver. Allt gott!

Kommentera

Etikettmoln

