Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ideellt arbete

hjortfile

Som pensionär testar jag mig fram, vad jag vill lägga min tid på. Ja, alltså den tid jag inte ”bara” vill gå hemma och skrota. Bridgen är en positiv grej som jag säkert inte kommer att lägga på hyllan i första taget.

Så anmälde jag mig i november till Röda Korset att bli flyktingguide. Då stod det att läsa att på grund av hög arbetsbelastning så kunde det dröja två månader innan Röda Korset tog kontakt med mig. När jag för någon vecka sedan tyckte att det var långa två månader, gick jag åter in på sidan för att söka upp ett telefonnummer till ansvarig person. Då var texten ändrad… där stod det kan ta flera månader innan de tar kontakt.

Jahaja, har inte gjort någonting åt saken än… kanske låter jag tiden gå…. eller så söker jag på annat håll. Röda Korset gör mycket gott, men ingen organisation jag känner speciellt för…. ;.-)

Kommentarer till: "Ideellt arbete" (16)

  1. Konstigt, jag trodde dom behövde så mycket hjälp som möjligt! Men en bra idé från din sida 🙂

  2. Jag har heller ingen erfarenhet av Röda korset men nog borde de vara måna om att ta emot den hjälp de kan få. Hade själv lite kontakt med ett flyktingboende, både roligt och intressant. Det gick genom kommunen som hade uppdraget men …? Vilken läcker matbild du lagt in. Smarrigt.

  3. Tråkigt. Alla goda krafter behövs nog.

  4. Så trist, det är ju oerhört viktigt att ta hand om alla som vill engagera sig. Men det kanske finns någon annan uppgift till dig någon annanstans.

  5. Man kan ju tycka att hjälpen behövs så snabbt som möjligt, inte om flera månader. Men det är klart, om de inte har resurser att ta hand om alla som vill hjälpa till så blir det svårt.

    • Många av oss som anmält sig tror jag kunde vara behjälpliga även i det arbetet…. alltså administrativa. Kanske är det anställda? Kanske måste de genomgå en massa tester, utbildningar för att anses tillräckligt trovärdiga… Jag vet inte, men funderat ibland på varför de inte efterfrågar sådan hjälp när de nu inte klarar uppdraget!

  6. Ta kontakt med kommunens integrationssamordnare el likn. De brukar ha koll på vilka olika frivilligorganisationer, kyrkor, ideella föreningar mm som är aktiva på olika sätt

  7. Kväller.Jag brukar få en sådan korg med olika godsaker när jag fyller år av familjen..Haé Kram.

  8. Det brukar ge sig själv så småningom, uppdragen dyker upp när man minst anar det. Och plötsligt har man nästan ingen egen tid kvar har jag upplevt! Det gäller att välja och vraka. 🙂

  9. Det är ju för ledsamt att det ska behöva vara så när volontärer så väl behövs. Jag är själv volontär och det är mycket givande
    /Leva-Kerstin
    http://www.steeperz.com

  10. Vårt flyktingåtagande är gigantiskt, så nog behövs du och andra frivilliga. Var så säker.

Kommentera

Etikettmoln

