Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fimbulvinter

södraändenavvättern

Tänk vad man lär sig saker via olika spel. Jag spelar  bl.a Quizkampen via mobilen. Där fick jag frågan ”Vad är ett tecken på att jordens undergång är i antågande, enligt asatron?” Fick fyra olika alternativ att välja mellan och naturligtvis valde jag fel när jag inte visste. Rätt svar är Fimbulvinter.

Vad tusan är fimbulvinter, tänkte jag och sökte via Wikipedia som förklarar begreppet för mig ”Fimbulvintern sades vara en vinter som varade i tre år utan någon sommar.” 

Med tanke på att vi går mot allt varmare klimat så verkar det inte vara någon större risk för jordens undergång än på länge – om man nu skulle lita på asatron…

Hur som helst, jag lärde mig något nytt idag. Kul. Tror inte jag kommer att glömma var det ordet kommer ifrån och kanske inte heller dess betydelse.

Kände du till begreppet fimbulvinter?

Kommentarer till: "Fimbulvinter" (6)

  1. Nej, det ordet har jag missat totalt.

  2. Kan ju lite om asatron….men det där har jag missat helt.
    Min kunskap intas mest från den QI med stephen fry…..och en o annan grej på kneget.

    Nä…nån undergång tycks ju inte vara på gång isåfall….känns bra. 😉

  3. Jag har aldrig hört talas om det. Det finns ju i och för sig lite olika teorier om klimatförändringen. En bygger på att golfströmmen bär iväg åt fel håll och då kan vi nog få bistra vintrar här i Norden.

  4. Jag visste inte vad det betydde, men ordet hör man ju ibland. Fy för den lede med vinter i 3 år…jag tycker det räcker med 3 dagar. Högst! Kram

  5. Fimbulvinter är helt nytt för mig, men jag gillar ju ordet … hur vore det med vinter i 3 år? Hm inte ens en vintermänniska som jag kanske vill ha det tror jag ..

Kommentera

Etikettmoln

