Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Våren är på gång!

vår

Nu är det tredje dagen i sträck solen skiner och ger mig en känsla av att våren är på gång! Tja, litet kallt i luften, men solen värmer gott om man finner en plats i lä mot en vägg! Litet för tidigt att säga att det är vår!? Nåja, vårvinter är det i alla fall. Via media igår hörde vi dessutom att den första tranan i år synts vid Hornborgarsjön. Det är tidigt, förmodar jag. Jag tror att invasionen av tranor där brukar ske i början av april… Det brukar vara ett påsknöje att åka och titta på dem 😉

I år har jag alla möjligheter att få njuta av våren! Att följa naturens uppvaknande litet mer stillsamt än när jag har arbetat heltid år efter år. Det ska bli ljuvligt. Ännu en positiv sak med att vara pensionär.

Ljuvliga tider! Snart ser det ut som på bilden ovan! Den är inte tagen i år, men jag har hört att vårblommor blommar för fullt på vissa håll i Skåne. Vårt land är avlångt och det märks kanske allra mest under första halvan av året.

Kommentarer till: "Våren är på gång!" (14)

  1. Det är så ljust om mornarna nu och fåglarna kvittrar. Det är så man själv känner hur det gror av förväntan och glädje inom en 🙂

  2. jaaaaa äntligen….älskar den här årstiden…ja om nån månad när våren kommer iågång på allvar….de späda knopparna…solen som värmer det har den börjat göra…fågelsången blir intenvivare just nu har koltrasten…blåmes o talgoxe kvitter i buskar o träd…älskar den första skira grönskan på träd o buskar den som blir mörkgrön efter midsommar ….

  3. Här får vi nog sjunga ”sov du lilla videung än så är det vinter…” men ljust och vitt är det! 🙂

  4. Våren väcker som mycket inom oss. Längtan är stor.

  5. Blev det pensionärtillvaro på heltid?
    Vårvinter har jag här uppe – ljuset är närvarande och jag har skottat massor med snö av min terrass i dag i solens sken och fåglars kvitter!
    🙂 Njutlig hälsning från mig i norr 🙂

    • Ja det blev det i och med att jag började spela bridge. Det är inget hastverk, får hänga i för att hänga med… 😉 Men… i sommar hoppas jag få chans till en tur till nord-Norge!

  6. Här i Medelpad har vi fortfarande full vinter och mycket snö. Tidigare under veckan trodde jag faktiskt att våren var på gång men igår morse visade termometern -15 grader utomhus. Det känns som om våren dröjer ännu ett tag.

    • Vi har minusgrader på nätterna men soligt och härligt väder med 2-3 plusgrader på dagtid… Så visst ligger litet sydligare än Timrå… 😉 Under mina promenader kan jag fortfarande se små spår av snö men det är inte mycket.

  7. Visst var både snödroppar och vintergäck i full blom i Malmö, förra helgen.Kanske man borde bo där för att få så kort vinter som möjligt. Nu är iaf våren på gång,även om det går sakta. Men den som väntar på npgot bra. .. ja du vet. Ha det gott!//Anna-Lena

  8. Här i Stockholm tittar snödropparna fram utanför porten. Hopp om vår. Ljuser åretvänder och med ens känner jag mig lite piggare.
    Kram

  9. Det är verkligen en fördel att kunna följa alla årstider mer noga. Det finns helt klart många andra fördelar också med att vara pensionär. Kram

  10. Jag gillar våra årstider men våren som vi har framför oss är oslagbar. Underbart och ord fins inte riktigt. Så gott! Idag sjunger sjön här hos mig och jag var tvungen bara stanna och lyssna. En kopp kaffe på den uppdragna bryggan i solen hade suttit fint. Får bli en annandag. Njut för allt vad du kan 🙂 och fotokursen du nämnde lät verkligen intressant . Skickar ett mail.

Kommentera

Etikettmoln

