Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Litterär streching

host2

Förr, under 1900-talet, så inföll skottdagen den 24 februari. Varför kan man undra, men så var det. 1996 beslutade Namnlängdskommittén i Sverige och Helsingstfors universitet att fr.o.m år 2000 skulle den 29 februari kallas skottdagen. Samarbete mellan grannländerna förekom – allt enligt Wikipedia.

Förr så skämtades det om att kvinnor ”fick” fria under skottdagen! Om det talesättet, eller skämtet, lever kvar i dagens samhälle vet jag inte. Det är i vart fall länge sedan jag hörde det. Enligt uppgift jag finner via internet så är det en brittisk sed att denna dag är öppen för kvinnor att ta saken i egna händer om inte mannen kommer till skott! I dagens samhälle hoppas jag att de unga kvinnorna, eller äldre också för den delen, är så frimodiga att de friar till sin käresta vilken dag som helst – om de vill!

Det här blev inkörsport till starten av blogg100-starten i morgon… Bäst att mjuka upp litet, en ”litterär stretching” kanske man kan kalla det!?

 

Kommentarer till: "Litterär streching" (13)

  1. Intressant! Visste inte om att dagen flyttats

    • En gång i tiden födde jag barn den dagen, skottdagen 24 febr, så det kände jag till. Men jag känner inte till bakgrunden till varför just den dagen kallades så. Var det bara en slump, eller finns det någon logisk förklaring bakom det hela, ja det kan man fundera på om man inte har något annat för sig… 😉

  2. intressant, visste inte om att det var den24:e förr.

  3. Har inte friat idag men jag känner inte heller tiden och kalendern som begränsning. Hittar jag rätt, så lär jag kunna fria närhelst det känns rätt.

  4. jag visste faktiskt både att den var flyttad och att man fick fria. Men håller med dig om att jag hoppas att tjejerna friar när som helst utan hänsyn till speciell dag.
    Nyfiken undrar jag vad blogg-100 starten är.

  5. Intressant! Jag visste inte att den flyttats. Lycka till med blogg 100. Glad vår 😊

  6. Jag tyckte också att det var konstigt att ha Skottdagen den 24:e

    • Det finns förmodligen någon förklaring misstänker jag. Kanske någon uträkning av året, ljuset, eller vad det kan vara….

  7. Se där ja – nu blev det lite reda i skotten …
    Tänker varje skottår att jag nu ska fria … men vill helst vara friarfri 🙂

Kommentera

Etikettmoln

