Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Palme-utredningen

kristiansund 1

Palmeutredarna påstår att de har gott hopp om att finna mördaren!

Jag tycker det låter barbariskt tänkte jag skriva, men det kanske inte är riktigt sant, däremot tycker jag det låter skrattretande. Har de inte lyckats under de första 30 åren, så tror jag inte polismakten gör det i framtiden heller. Om det blir klarlagt vem som höll i pistolen och orsakade de dödande skotten tror jag att det handlar om att mördaren erkänner. Kan också vara att någon nära berättar när gärningsmannen är död. Men mest troligt, tycker jag, är att brottet kommer att förbli olöst.

Hur många ingår i ”Palme-gruppen”? Hur länge har de suttit med enbart detta ärende? Vad kostar det inte skattebetalarna om de fortsätter år efter år? Vem är det som vill/bestämmer att denna utredning får pågå år efter år? Om ingen mördare dyker upp, hur länge tänker de hålla på? Det finns många problem i dagens samhälle, så jag misstänker att pengarna som går till Palme-gruppen kunde användas mer effektivt? Många frågor blev det, frågor som det är värt att fundera på.

Håller du med mig eller hur tänker du?

2/100 blogg100.mini

#blogg100 #Palmeutredningen

 

 

 

Kommentarer till: "Palme-utredningen" (13)

  1. Runt fem personer arbetar idag med Palmemordet. Hitintills har det kostat drygt en halv miljard att försöka hitta mördaren och som du skriver så tror inte jag att det kommer att dyka upp någon såvida ingen erkänner på typ dödsbädden.
    Lagen ändrades 2010 så att det inte blir en preskribering för mord efter 25 år längre, det är väl därför dom fortsätter?

  2. Naturligtvis är det frustrerande att Palmes mördare inte är gripen. Det är naturligtvis jättesvårt att sia om vem som kan tänkas vara mördaren. Är det Christer Pettersson (ensam galning) eller en större politisk komplott (Leif GW Perssons teori)? Om mördaren var en ensam galning så borde det tala för att denne skulle bli gripen ganska snart efter mordet. Nu har det gått 30 år vilket skulle kunna tyda på att mordet var både genomtänkt och ordentligt planlagt.

    • Hur de än utreder tror jag inte att de finner mördaren! Men visst undrar vi alla, hur gick det till? Vad var motivet?

  3. Instämmer. Det känns onekligen som om skattemedlen gjorde större nytta på annat håll.

  4. Kostsamt ja! Många utredningar läggs ju ner, men inte en statsministers tydligen. Kostnaden kunde läggas på annat- det är stort behov för det!

  5. Jag tror att många skulle må gott av att lösa gåtan om vem mördaren är. Jag tror att det är möjligt att lösa. Däremot är jag inte säker på att någon kommer att bli fälld.

  6. Utredningen har kostat 550 miljoner kronor. Mycket, men nu läggs inte många miljoner på den längre. Inte kan man lägga ner utredningen på en mördad statsminister, det skulle se ut det. Dock, jag tror ju inte att det blir något resultat. Mycket märkligt att så mycket, allt, gick fel från början.
    Trevlig helg!

    • Visst var det märkligt att landet blev så totalförlamat. Det som är rutin för polisen i vanliga fall verkar ha missats fullständigt när det gällde statsministermordet.

Kommentera

Etikettmoln

