Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Värt att veta

blommor

Jag har en bokhylla jag reducerar innehållet i, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Mycket har jag kastat, en del ska jag sälja på  Bokbörsen, en tredje grupp får någon gå till sortergården… deras käftar sväljer mycket!

När jag stod och höll en liten bok i handen, visste inte vilken grupp den skulle tillhöra, öppnade jag den och fann:

”Den som murar en bakugn måste under sitt arbete hålla sig ren och snygg, skulle han t.ex släppa sitt väder inuti ugnen, blir brödet aldrig dugligt.”

Den lilla boken ska jag kolla mer i ikväll, finns nog en del klokroliga texter. Boken heter ”Skrock och svart magi”. Utgiven av Tidens förlag.

4/100 blogg100.mini

#blogg100 #skrock

Kommentarer till: "Värt att veta" (10)

  1. 🙂 Tänk om muraren inte kunde hålla sig…

  2. Härlig bok! Just sådant som jag gillar. Min hustru och jag brukar ofta citera en författare vid namn J.L.Saxon, som skrivit om vett och etikett i slutet på förrförra seklet.
    Som minnesvärda exempel kan nämnas:
    ”På visit skall barn inte medtagas. Då maten serveras säga de härvid: Det häj äj inte dott”
    ”En man skall inte genom att raka sig söka efterlikna den skägglöse”
    Detta motiveras av att kroppen avger slaggprodukter genom skägget, och dessa blir då kvar i kroppen…

    • Hehe… det verkade inte som de ville höra sanningen. För visst är det från barn och fyllehundar som sanningen ploppar ut!?

  3. Det låter som en bok att roa sig med 🙂 Sådant där kan vara riktigt kul 😀
    God helg till dig.
    Kram

  4. Per-Anders sa:

    Frågan är ju varför man skulle släppa väder just i ugnen.

  5. När utgavs den boken? 🙂

    • 1995 – så den är 20 år gammal. Om den finns att få tag på idag har jag ingen aning om.

      Jag kommer nog dela med mig av mer skrock… här i bloggen

Kommentera

Etikettmoln

