Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

fiskmås

Bloggaren Marwe skrev ett inlägg om TV-programmet ”Gift vid första ögonblicket”. Det är en titel på ett program som inte lockat mig alls tidigare. Idag tyckte jag att jag borde kolla något avsnitt av det innan jag sågade det fullständigt. För jag tyckte att hela tanken är fullständigt absurd, att man ska besluta sig för att ingå äktenskap/samboskap med någon innan paret ens sett varandra över huvud taget! Själva idéen med programmet tycker jag är lika tokig nu efter att ha kollat in tre avsnitt av årets serie, trots det tycker jag att själva programmet är intressant. Inte för parens skull utan mer på grund av ”samtalsproffsen” som deltar och ska hjälpa paren framåt när det krisar, de ger kloka råd och resonerar om just relationer. Relationer är intressant, utan tvekan. Frågan är om inte ett rent relationsprogram vore lika intressant utan att en del personer behöver gå igenom detta ”spektakel” i mina ögon. Jag tror det kostar på för flera av de personer som gifter sig.

Som många av oss vet är det inte enkelt att att leva i en relation, det vittnar ju alla separationer om. Någonting har funnits mellan två som bestämmer sig för att slå sina påsar ihop, förhoppningsvis förälskelse / kärlek! Detta ”någonting” har fått växa fram, man tror på relationen, man vill verkligen försöka skapa ett liv tillsammans. I de bästa av världar så finner paren fler och fler gemensamma intressen, mer och mer samhörighet osv. Andra par utvecklas parterna åt olika håll, en del söker samtalshjälp, andra försöker lösa det själva. När första förälskelsen lagt sig blir både de positiva och negativa egenskaperna tydligare. Det sägs att de relationer som börjat med en häftig förälskelse har större förutsättning för att hålla ihop relationen i motgångens tidevarv. Om det stämmer vet jag inte, men det låter inte otrolig.

Det finns givetvis olika syn och förväntningar på vad man vill med en relation. Jag vill att en relation ska ge mig mer energi än den tar, annars lever jag hellre ensam. Ekonomi, rädsla för ensamhet m.m kan säkert  finnas som orsak till att en del inte orkar ta sig ur en dålig relation även om de skulle vilja. Ibland tror jag att alltför många stannar kvar i relationer som  inte är bra av  ren bekvämlighet.  Jag är glad att vi lever i den tid vi lever, där det finns möjligheter för de allra flesta att bryta upp från dåliga relationer där de inte mår bra, om de vill. För inte alltför många år sedan så benämndes ogifta kvinnor med ”att de hamnat på glasberget”!

 

6/100 blogg100.mini

#blogg100 #parrelationer #gift vid första ögonkastet

—-

 

Kommentarer till: "Relation kontra separation" (7)

  1. Jag har inte sett programmen Jag håller med om att det är intressant med relationsfrågor men programidén känns konstig.

  2. Kommer tillbaka till din blogg igen… 🙂
    Intressanta ämnen du tar upp. Ett program som precis har börjat i just relationsfrågor är ”Skilsmässohotellet”, som sänds på onsdagar i sjuan. Låter kanske väldigt bisarrt, men i mina ögon ett väldigt intressant program om man ser till hur man skulle kunna använda det i sin egen relation för att just förbättra det i syfte att undvika en separation.
    Tyvärr har jag heller inte sett programmet ”Gift vid första ögonblicket”, men kanske att jag tar mig tiden för att se vad det är för ett ”underligt” program…

    • Du är så välkommen tillbaka om och om igen…. 😉

      Jag har just avslutat prenumerationen på ”diverse kanaler”, bl.a sjuan. Jag tittade aldrig! Så hörde jag talas om det program du nämner och funderade på om jag skulle ändra mig, men nej,,, Du kan väl berätta vad du tycker om programmet.

  3. Jag såg säsong1 och nu 2. Tycker det är intressant just med tanke på att göra en matchning som visar att paren har en chans att bli den rätta för varann. Tomas Böhm, psykiater och psykoanalytiker skrev 1984 boken Efter förälskelsen, som i stort har samma budskap om att ”hoppa över förälskelsen”, satsa på att bli den rätta mer än att söka den.
    Såg också den norska varianten av programmet. Kanske borde de lägga bröllopet till det sista avsnittet och sambotiden efter det.
    Och ja, jag har en del relationserfarenheter – vackert bevarade i hjärtat på gott och lite onter, men glad över dom. Numera som bekant en glad och nöjd ”aleneboer”.

    • Kul att läsa om dina tankar… Du menar tvärtom, strunta i förälskelsen, medan jag hört någon ”klok” i ämnet som en gång sa att om det finns en häftig förälskelse från start har de en stabilare grund att stå på, lättare att lösa problem i framtiden. Vad som är rätt eller fel får de kloka tvista om, jag vet inte. Känner att jag kanske inte är rätt person att uttala mig… singel sedan 14 år tillbaka! 😉

  4. Jag har inte sett programmet ännu men tänkte att jag inatt då jag jobbar ska kolla eftersom jag tycker att det låter intressant det du skriver.
    Att relationer kan vara nog så knepigt det känner jag ju till, har några försök bakom mig. Ensamhet är inget för mig men att leva i en trasig relation suger mer än den ger och då lever jag hellre själv. Men samtidigt så vet jag att jag mår bättre i en relation eftersom jag annars blir bekväm och alltid väljer den lätta vägen. Har i många år trott att det inte skulle finnas någon för mig, men jag tror att jag tar tillbaka den tanken 😉

    Ha en fortsatt bra dag!

    Kram

Kommentera

Etikettmoln

