Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Utseendefixering

buketts

Att vi har en utseendefixering i vårt samhälle tror jag inte många säger emot. Hur många gånger påtalas inte hur vacker någon är, efter Nobelfester o.dyl bedöms och betygssätts klänningar de kungliga och partiledare m.fl bär. Vi kan tycka vad vi vill, men det verkar som om detta intresserar väldigt många i vårt samhälle. Nästan alltid är det kvinnor som granskas, betygssätt och kommenteras! Vad gör det med kvinnorna, både de betygsatta och vi andra som ”ser på”?

Ikväll har jag TV:n på och hör hur det snackas om rasrena katter. Hur de poängsätts, om öronen står upp som de ska och jag vet inte allt. Börjar fundera – vem sjutton har satt de här normerna och hur länge har de funnits?

Tankarna leder snabbt till hur unga kvinnor kämpar för att vara smala, känner att de inte duger, blir sjuka av att de tycker att de är så fula osv.

Vad gör all uppmärksamhet runt utseende med oss? Jag vet inte, men jag tycker inte det är sunt. Det finns det som är betydligt viktigare – att vi behandlar varandra väl, omtanke i samhället om varandra. De ekonomiska klyftorna i samhället växer och många vill att de ska växa än mer. Ofta tycker jag att vi människor i i-världen har blivit giriga, girigheten leder automatiskt till att vi blir mer intresserade av oss själva än om andra.

Om vi la uppmärksamheten på andra istället för oss själva – skulle samhället bli bättre då? Vad skulle hända då med oss? Spännande tankar, tycker jag.

8/100 blogg100.mini

#blogg100 #utseendefixering #kvinnor

Kommentarer till: "Utseendefixering" (10)

  1. Ja du Mia, den här utseendefixeringen har gått alldeles för långt och värst är det för unga tjejer. Många tror att ju mer vältränade de är och ju mer hud de visar, desto attraktivare är de. Det är sorgligt ibland när man går på stan och ser unga söta tjejer hårdspacklade och nästan nakna i skyhöga klackar som de knappt kan ta sig fram i. Allt för att framstå som sexiga och snygga… Är glad att jag har en son och inte en dotter som ska hänga på i den där sjuka svängen. Killar drabbas i och för sig också, men jag har en son som är nöjd och tillfreds med sitt utseende. Det är jag väldigt glad för…

    • Den svåra frågan är HUR vi ska kunna bryta utseendetänkandet? Måste media bedömma människors frisyrer, klänningar osv? Jag tror det är en del i det hela.

  2. Kvinnoklänningar bjuder ju visserligen på mera variation än herrkostymer! Och om utseendefixering- nu är det ju tyvärr många unga (tjejer) som fastnar där, men till syvende och sist är det ändå var och ens eget ansvar att välja vem man lyssnar på och vilken Gud man prioriterar. Det går inte bara att gnälla på samhället hit och dit som så ofta tyvärr sker!

    • Jag funderar lite på hur du tolkat mig. Tror du jag lägger skulden på media? Jag tror media spär på det, men inte att de orsakar det. Samhället… ja, det är alla vi. Samhället som fenomen tror jag inte ligger bakom utan att vi enskilda människor har skapat det tillsammans med vårt välstånd och kommersialismen som råder. Det ena har gett det andra. Jag tror inte man kan peka ut en eller några få orsaker, det är nog en stor samverkan bakom, misstänker jag.

      I och för sig så struntar jag i hur det uppstått, är mer inriktad på hur kan vi få det att minska eller helst stoppa. För det är inte sunt, många unga och kanske även äldre mår inte bra av det.

  3. Mia, hoppas det är ”rätt” Mia, det känns så.
    Jag har inte bloggat på väldigt länge, men nu hoppas jag att jag är igång igen.
    Apropå ditt inlägg. Jag har älskat siameskatter sedan jag var barn och även haft både blandras och renrasiga. Det var en faslig hets redan på 70-talet om öron, typning, maskfärger etc etc. Detta struntade jag i, jag var mer intresserad av hur smarta siameskatter är och hade dem enbart som vilka katter som helst. Just nu har jag en alldeles vanlig ”bonde”
    Kram

    • Su är såååå välkommen åter! Jag tänker på dig ibland, funderar på hur du har det. Jag hoppas livet leker bra med dig! Visst är även du pensionär numer? Tiden rinner på…

      Ja, jag gick igång litet på katters utseende av snacket i soffan… Hur de poängsattes efter små detaljer i utseendet… Det kan väl vara OK i och för sig… värre är det pressen på oss mänskliga varelser, tycker jag.

  4. Intressant inlägg.
    Samhället å samhället. Nog tycker jag att det är roligare att känna sig fräsch å snygg allt. Men man behöver ju inte överdriva fixeringen såklart. Man kan ju förhålla sig till saker (och det gäller allt) på ett sunt sätt.
    Jag mår klart bättre att bry mig i mitt utseende, än att inte bry mig alls.
    Så fort en människa bryr om sig sitt utseende är det någon som gnäller.
    Jag tittar heller på det vackra, än det fula.
    Att folk ev är ego är ändå inget vi kan göra något åt. Vi kan bara ändra vårt sätt att tänka. Man kan inte skylla på andra i samhället.

    Nä nu ska jag snart måla mig och ge mig iväg till jobbet. En ny dag med nya härliga äventyr.

    Kram till dig och tack för ett intressant inlägg att tycka till om.

    • Välvårdad och att sminka sig för att må gott, det är inte det jag hade i mina tankar. Allt som gör att vi mår bra är av godo. Det är när det går överstyr, när unga människor mår dåligt av det, som jag hade i mina tankar. Att utseende, kläder osv poängsätts, det tror jag kan bidra till att allt fler blir mer fixerade vid sig själva… Ja, ditt inlägg gör att jag har svårt att uttrycka precis det jag avsåg… 😉 Vem vet, kanske tänker jag helt fel!? Kanske förstår du hur jag tänker… kanske inte… Tack för din kommentar i alla fall!

  5. Jag tycker att en tanke på utseendet inte behöver utesluta omtanke om andra. Hjärnan räcker till för allt om man vill!
    Men jag håller ändå med att samhället förändrats och jag tycker att det är skönt att inte vara ung idag.
    Det intresserar mig oxå att se hur viktigt det är att ha ett stajlat hem numera. Folk bygger om och bygger om, köper nya möbler, tapetserar och byter kök som om livet i hemmet inte har lika stor betydelse som hur hemmet ser ut.

    • Absolut. Som jag svarade TantGlad så är det inte tanken att man vill vara välvårdad, att man vill se ut så att man själv mår bra det jag avsåg med. Allt som får oss att må gott är förstås bra! Det är väl det livet går ut på att vi ska leva ett gott liv.

      Men när alltför mycket riktas mot utseende, hur vi är, så att många känner att de inte kan leva upp till det eller att unga tjejer mår skitkass… Kanske hör det inte ihop med utseendefixeringen även om jag tror det är en del av det. Kul att ta del av dina tankar!

Kommentera

Etikettmoln

