Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Suffragette

suffrage

Bild från SF Film

Idag har jag varit på bio, sett en bit kvinnokamp och kvinnohistoria.

Filmen heter Suffragette och utspelar sig i London. Det framgår inte riktigt när, men med tanke på att kvinnorna där får rösta första gången 1925  så utspelar sig handlingen 1915-1925 kan jag tänka mig. Det är ingen dokumentär men skildrar ändå kvinnors kamp  att få bättre arbetsförhållanden. Till en början skedde kampen på fredlig väg, men övergick senare till mer handgripliga sätt. Mer än så berättar jag inte för ev. framtida tittare ska få bilda sig en egen uppfattning.

I slutet av filmen rullade en lista med cirka 25 länder och när kvinnorna i dessa länder fick rösträtt. Saudiarabien avslutade listan med att rösträtt för kvinnor infördes 2015! När jag söker på internet ser jag att i och med att kvinnorna där fick rösträtt så har alla världens länder allmän rösträtt. Äntligen! Ett steg i rätt riktning även om det finns massor kvar att göra.

Mitt omdöme om filmen är att den är mycket sevärd och bra. Det är även en påminnelse om att det har krävts en intensiv kamp för sådant som vi idag ser som självklart, t.ex för att kvinnor ska få studera på högre nivå, att kvinnor ska få arbeta i alla yrken osv, osv.

För hundra år sedan hade inte kvinnorna i vårt kära Sverige rösträtt. Det är svårt att förstå – min farmor och mormor hade alltså inte rösträtt som unga vuxna kvinnor!

Jag känner stor respekt för kvinnokampen som förts i gångna tider!

10/100 blogg100.mini

#blogg100 #kvinnlig rösträtt #kvinnokamp

 

 

Kommentarer till: "Suffragette" (10)

  1. Ja, det är en riktigt tänkvärd film. Bra skådespelare och välgjord rakt igenom. Jag gillade den mycket’

  2. Mycket intressant film, har läst om den. Gillade du Carey Mulligan?

    • Jag som är så dålig på skådespelarnamn var tvungen att kolla VEM av filmens skådisar det var – huvudpersonen! Kanske borde jag skämmas?

      Carey Mulligan gjorde en strålande rolltolkning, mycket duktig! När jag sökte på hennes namn såg jag att hon redan fått en Oscar trots att hon endast är 30 år. Hennes namn ska jag lägga på minnet! 😉

  3. Här om dagen var jag på soppteater, en monolog om Selma Lagerlöv – faktisk på kvinnodagen. Vid mitt bord satt tre för mig okända damer som alla hade sett Suffragette och jag får se till att få med mig den också …
    Vår kvinnohistoria ….
    🙂

    • Soppteater, monolog om Selma Lagerlöf, det låter som något sevärt!

      Ja, har du möjlighet så rekommenderar jag verkligen Suffragette. Det är ingen dokumentär, men den bygger på verkliga händelser… det framgick inte i mitt inlägg som kom till litet i en hast igår innan sängdags! 😉

  4. Åh! Den filmen som jag så gärna vill se 🙂 Glömde be mamma köpa med sig den med svensk text sist hon kom ner. Här i Tyskland så är de ju så vansinnigt förtjusta i att dubba ALLT så jag får importera 🙂

  5. Det är otroligt att det dröjde så länge. Även i Sverige

  6. Per-Anders sa:

    Den respekten delar jag också.

Kommentera

Etikettmoln

