Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

skogsväg

Jag hörde, ev, läste, någonstans att många pensionärer säger att de känner sig mindre ensamma idag och hänvisar till kontakt med medmänniskor via datorn.

Jag trivs i enamhet, sällan jag känner mig ensam på ett negativt sätt. Å andra sidan har jag fortfarande mycket vänner som jag träffar då och då. Dessutom har jag barn och barnbarn i samma stad. Trots det tycker jag att datorn är en glädjekälla på många sätt. Dels att få/kunna utbyta tankar via blogg, via mail eller för all del sociala medier.  Jag känner mig sedd även via datorn!

Idag var det tänkt att jag skulle ha mina barnbarn hos mig, inte för att någon förälder behövde frikopplas utan bara för att umgås. Jag ringde återbud, vaknade med huvudvärk och tänkte att det är inte bästa förutsättningen. Men hade nu pappan planerat något speciellt för dagen hade de fått komma ändå. Jag kände mig inte jättesjuk, mer att jag kunde vara mer lättirriterad och vem vill vara det mot de små liven? Hur som helst, glad att de inte är här… det hade inte känts bra. Jag ligger inte i sängen, men har fortfarande dov skallebank, fryser trots att jag har mycket kläder på mig. Fullt påklädd + morgonrock…. så nog kan även vi kvinnor vara sjuka…. även om jag inte är dödssjuk! 😉 Är jag dödssjuk så är det sängläge som gäller, halvt medvetslös!

En sådan här dag känns det kanonbra att kunna sitta vid datorn och tro att jag har litet sällskap av en massa andra…. 😉 Illusion? Ja, kanske… men vad gör det.. att få leva med en positiv illusion är förstås bättre än att tro att jag är ensam i hela världen…

Svammel, svammel, nu har jag svamlat färdigt för idag. Ett inlägg blev det också… Tänk vad bra #blogg100 är, utan den utmaningen hade det förmodligen inte blivit något inlägg idag.

14/100 blogg100.mini

#blogg100, #sjuk, #äldres ensamhet

 

Kommentarer till: "Datorer kan minska ensamhet" (22)

  1. Jag tror att det sociala livet på nätet är lika verkligt som nåt annat. När jag var som mest sjuk hade jag stor hjälp av mina nätvänner. Hade svårt då att träffa folk IRL.

  2. mormorkerstin sa:

    Och när du sitter vid datorn kan du umgås med folk utan att smitta ner dem. Perfekt! Krya på dig Mia.

    Kerstin

  3. Inget svammel alls, ett riktigt bra inlägg tycker jag. Visst känns det som vänskap när man skriver några rader på bloggen och får några svar. Krya på dig-kram!

    • Ja de bloggare man besöker gång på gång och de bloggare som kommenterar på min blogg, blir ju en sorts vänner. Litet speciella då jag inte vet hur de ser ut m.m, men dock goa vänner! 😉 Tack för din omtanke! Jag ska nog bli frisk innan veckan är slut i alla fall…

  4. Mitt bloggande går verkligen på sparlåga just nu. Tycker inte att jag har något att förmedla. Men du får till det… varje dag. Beundransvärt! Nästan alla vi lärare på skolan har haft något liknande den sjuka som du har. Går över på några dagar…tills dess; Krya på dig!

    • Varje dag hittills! Men jag är pensionär och har oftast mycket tid. Igår var nästan ett fuskinlägg, men det var allt jag orkade då. Min förkylning som inte kändes så aktiv då sög faktiskt mer energi än den gjort idag när jag faktiskt är sjuk.

      Jag har tittat till dig ibland, ser att du inte riktigt är på G just nu, men det kommer nog tillbaka, eller vad tror du? Skrivlusten alltså!

  5. Mitt sällskap vid datorn är jätteviktigt för mig och vill inte alls vara utan det. Ett utmärkt komplement!

  6. Och krya på dig!

  7. Känner man sig inte ok så är det ju ganska fint att få vila lite istället…frugan har sju barnbarn så jag vet 😉
    Krya på dig.

    • Helt sant, det hade förmodligen inte varit kul varken för mig eller för ungarna. Vi ska göra ett nytt försök nästa måndag…

      Tack för hälsningen!

  8. Våra spcialamedier idag bekräftar nog mångas identitet. Önskar att min egen tråkiga mamma kunde ha något utbyte av det. Men hon är bekväm och vill inte. Inte det ena eller det andra eller vara till besvär. Hoppas hon trivs i den ensamhet hon skapat.

    Hoppas du är bättre idag. Om inte så får du krya på dej.
    /P

    • Hur gammal är din ”tråkiga mamma” 😉 Tyvärr är det nog så fortfarande att vissa skapar sin egen ensamhet av olika anledningar.

      Idag är jag betydligt bättre, tjocknat i halsen, men fryser inte som igår. Har tänkt gå ut en promenad nu, tror det är bra för både kropp och knopp. Tack för din krya-på-dig-hälsning, den verkar ha hjälpt under nattens timmar… 😉

  9. Ja du Mia, datorn har nog räddat många från ensamhet men också stjälpt många, på rätt sätt så är det ett fantastiskt hjälpmedel och verktyg på många sätt, inte alls som Thomas Watson, VD för IBM, år 1943 trodde då han uttalade orden ”Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer” ..ha en riktigt bra dag!

  10. Vi är många surfagetter 🙂

  11. amiengblom sa:

    Visst är det så att datorn är ett trevligt sällskap.
    Sociala medier, som facebook och Twitter har blivit en stor succé i hela världen — därför att de, när allt fungerar som det är tänkt skapar gemenskap mellan människor.
    Hoppas huvudvärken och influensabesvären snart går över

Kommentera

Etikettmoln

