Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Inrikespass

pass

På 1500-talet införde Gustav Vasa att s.k ”vägabrev” skulle medföras vid resa om någon lämnade den stad eller ort där vederbörande bodde. Förmodligen fungerade det inte bra då det skärptes 1603 genom att skjutsstationerna förbjöds lämna ut hästar åt resande om de inte hade pass med sig. Tvång på inrikespass (vägabrev) gällde fram till 1860 då det togs bort för de flesta. Undantagna från passfriheten var de som vistats i straffarbetsfängelse eller tvångsarbetsanstalt, de var fortsatt tvungna att ha med sig resandehandlingar om de ville lämna sin hemort. När riksdagen samlades i Norrköping 1800 kunde kungen, Gustav IV Adolf, reglera så att de ”politiskt oroliga elementen” inte fick resa till Norrköping! Mellan 1860 fram till 1:a världskrigets utbrott var det fritt att resa inom hela Europa vad jag kan få fram.

När jag läser historia från gångna tider, men inte alltför länge sedan, ler jag litet i mjugg och tänker att det är tur inte samma system gäller idag. I och för sig skulle det skapa arbetstillfällen med alla pass som skulle utfärdas för varje resa, alla passkontroller vid kommungränserna…

15/100 blogg100.mini

#blogg100, #inrikespass

Kommentarer till: "Inrikespass" (10)

  1. Vägabrev – intressant tankegång om arbetstillfällen …

    • Ibland funkar synapserna där uppe bland tankegångarna, andra gånger känns det litet som att inga omkopplingar kan ske! 😉

      Allvarligt talat, det finns väldigt mycket intressant i historien… bara låta tankarna ta vid där faktaboken inte berättar.

  2. Per-Anders sa:

    Undrar varför riksdagen samlades i Norrköping och inte i Stockholm.

    • Bra fråga! Enligt boken jag har står det att officiellt var det omtanke om ekonomin då levnadskostnaderna i Stockholm var betydligt högre än i Norrköping. Men den egentliga orsaken var att kungen misstrodde stockholmare!

      Varför han misstrodde stockholmarna har jag inget svar på… vet inte hur de skulle påverkat riksdagens beslut heller… Mycket man inte förstår. Vi får dock utgå att de hade inrikespass i ordning.

      Jomen, i och med att de ”politiskt oroliga elementen” fanns i Stockholm och kungen kunde bestämma att de inte fick resa in i Norrköping… så var det ju… Var han rädd för någon slags kupp eller överfall? Ja, inte vet jag.

  3. Intressant och inget som jag kände till. Kanske vi läste det i skolan, men historia var så tråkigt att jag knappt kunde hålla mig vaken de lektionerna. Som tur är har jag hämtat upp en del senare i livet, men detta var som sagt nytt. Tack för det!

    • Eftersom historia i skolan handlade mest om regentlängder, årtai, krig så blev det tråkigt. Men om man är tycker det är intressant med hur folk levde förr… ja, då blir det intressant. Men det ska vara litet annorlunda historieböcker än de vi hade i skolan!

  4. Intressant och min kunskap har blivit lite större. Vår historia är mycke intressant och det hade varit mer givande läsa historian man läste, (hmm…) i skolan nu ett antal år senare. Ha det gott!

  5. Har tänkt på det mycket när jag arbetslett sonens läxläsande att allt, som tex historia, som var ointressant i skolan numera intresserar mig mycket. Ett tecken på ålderdom? 😉

Kommentera

Etikettmoln

