Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Riktigt men skamligt

krokus

Egentligen ska man inte skriva om Breivik för jag tror det är just uppmärksamhet han är ute efter. Men jag gör det ändå, för det irriterar mig att norska staten ska behöva lägga energi på honom p.g.a att han stämt staten för dålig behandling.

Hur kan en man som kallblodigt går runt och mördar så många ungdomar som han gjorde på Utöya? Hur kan han söka sympati efter att försökt döda så många som det var möjligt i regeringsbyggnaden? Oskyldiga människor som fanns i närheten dog eller var i riskzon, hur har han mage att dra igång den här överklagan. Han hänvisar till mänskliga rättigheter!

Det är helt riktigt att fallet tas upp, han ska ha samma rätt som andra norska medborgare. Men – ändå så sjukt! Den mannen är livsfarlig, vad det framställs i media, han vill ha kontakt med likasinnade i Europa, han vill gifta sig osv.. Han hotar med att svälta sig till döds om han inte får som han vill! Hela Breivik-historien är sjuk tycker jag.

Jag är evigt glad att köpet av gården i Sverige gick i stöpet, annars hade han varit ett svenskt problem. Nu är det Norge som drabbats. Killen är inte gammal… det kan bli många år med alla resurser han kräver. Det är säkert inte sista gången han drar uppmärksamheten till sig.

Att han dragit igång det här målet tror jag beror på att han är uttråkad, han vill ha uppmärksamhet, han vill att det ska snackas om honom, att media ska skriva om honom osv. Och det har både jag och media ställt upp på.

Till något trevligare. Idag har jag och fyra andra pensionärer varit och ätit på en relativt nyöppnad indisk restaurang. Mycket gott och även billigt.

17/100 blogg100.mini

#blogg100, #Breivik

Kommentarer till: "Riktigt men skamligt" (12)

  1. Det är riktigt, samtidigt som man inte ska ge honom uppmärksam så ska man heller inte bara hålla tyst, för säger man inte sin mening då är det nästan samma sak om att hålla med honom, jag tycker det är viktigt att ge sin röst hörd i såna här saker för det är långt många mer som är mot honom än med honom, sen kan jag tycka att hela rättsprocessen och lagar speciellt i Sverige behöver ses över, och det riktigt riktigt rejält, läste bara härom dagen att dom sänkte straffet för två personer som våldtog en tjej för att det inte var i samspel, hur tror dom egentligen hon känner och hur tror dom att den laglydiga delen i sverige reagerar på domar som inte står på brottsoffren eller dess anhörigas sida, till slut blir det revolt, men det hoppas jag dom har tagit med i beräkningarna….min mening är att straffen ska stå i proportion till dådet som utförts, mord är minst 50 år utan frigång eller tidigare utsläpp osv för att ta ett exempel, det finns inga förmildrande omständigheter för någon som begått det grövsta som kan göras, skärps lagarna riktigt skarp så tror jag..inte bara tror, utan det är min absoluta övertygelse att fler skulle tänka till en gång extra innan något som inte tolereras händer..just nu är det bara skrattretande….tack för ordet!

    • Egentligen tror jag det skulle reta Breivik mest om inte media eller bloggare t.ex skrev om honom… 😉

      Jag kan hålla med dig om att vissa domslut känns knepigt. Samtidigt försvarar jag svenska systemet, hos oss ska domstolen bevisar en brottslings brott, medan i USA tror jag det är tvärtom. Alltså att den misstänkte ska bevisa sin oskuld! Vi har nog alla läst om folk som blivit oskyldigt dömda, det senaste jag har stiftat bekantskap med är den dokumentära serien som nu finns på Netflix ”Making a Murderer” tror jag den hette. För mig är det viktigare att fria än att fälla…

      Samtidigt så tycker jag inte allt är bra i svenska systemet heller. Brott mot kvinnor har ofta hanterats nonchalant… och det är inte acceptabelt.

  2. Ja, det där låter sannerligen fullständigt galet. Ur led är tiden….

    Stor kram!

  3. Ja, i hans fall är det svårt att förhålla sig objektiv. :-/

  4. Han borde bara tystas ned så klart. Han ska behandlas som en fånge som mördat en masa människor och jag hoppas han aldrig släpps ut igen.

    Kul med date med kompisar…

    • Det vore förödande om han släpptes ut så länge han har den ideologi han har. Den sitter troligen stenhårt i honom…

  5. Jag tycker att han ska förbigås med tystnad. Han får näring av att vara uppmärksammad igen.

  6. När det är 100% bevisat att det är den personen som mördat så många oskyldiga, så anser jag att han har förverkat sin rätt att klaga på förhållandena i fängelset.

  7. han är en obehaglig liten ynklig människa (eller nått) tycker han får lite för mycket uppmärksamhet vilket ju r det han r ute efter*suck*

  8. Har just sett Åsne Seierstads medverkan i Skavland i går kväll; fick du med dig det?

Kommentera

Etikettmoln

