Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ny kamera

Nikon D7100

Igår köpte jag en ny kamera men trots att jag är pensionär har jag inte haft ork/tid att testa den speciellt mycket. Den är litet mer avancerad än den Nikon D60 jag haft tidigare. Den har jag varit väldigt nöjd med, men sista tiden tycker jag inte den har varit lika bra som jag förväntat mig. Funderat på att antingen lämna in för den ordentlig rengöring och genomgång, eller köpa en ny. Det blev det senare… en Nikon D7100.

Jag har inte tyckt min kamera är speciellt gammal men när tjejen i fotobutiken frågade vad jag hade för kamera nu så kommenterade hon mitt svar med ja, den är ju gammal, länge sedan den utgick från sortimentet! Gammalt för en bra kamera, tänkte jag i mitt stilla sinne, det tyckte inte jag. Men med tanke på att tjejen kanske var i 30-årsåldern så för henne så är förstås en kamera som är 15-20 år riktigt gammal!  För mig känns det som det var nyss jag köpte den. Först när jag tänkte till litet mer som jag insåg att den har några år på nacken och har använts en hel del.

Hittills har jag inte hunnit titta speciellt mycket på den, har haft fullt upp. Men i påskhelgen ska jag försöka fördjupa mig litet i instruktionsboken och kamerans viktigaste inställningar. Har kommit så långt i alla fall att jag förstått att jag skulle formatera minneskortet, har gjort det också, men fattar inte varför. Det har jag aldrig gjort tidigare trots att det är likadan, scandisk som jag haft till min Nikon D60. Någon som kan ge mig en förklaring till detta?

Hur som helst så är jag väldigt gla´i min nya kamera… kommer förmodligen att köpa ytterligare ett objektiv litet senare…  När jag stod där i fotobutiken så var det mycket jag ville ha, men kan inte köpa allt! Allt skulle jag säkert inte ha någon nytta o glädje av heller! Så duktig fotograf är jag inte och kommer aldrig att bli.

19/100 blogg100.mini

Kommentarer till: "Ny kamera" (16)

  1. Skoj med ny kamera! Jag minns då jag köpte min nya för några år sen, att den var så fantastikst ljuskänslig mot den gamla, det blev plötsligt jätteskoj att fota inomhus och i konstbelysning.
    Hoppas din nya också har något som är mycket bättre än den gamla 🙂

    • Det har den, det vet jag redan. Kommer säkert upptäcka mer när jag väl lär mig en del inställningar. Det som jag vet är bättre är objektivet 18-105. Det gamla är på 18-55.

  2. grattis ! hoppas du blir nöjd har med Nikon…en d70 d80 o en d 7000 har de äldre som extra kameror o om gubbe vill låna*hhahah

  3. Grattis till din nya kamera. Så roligt, du kommer att bli grymt nöjd och glad för din nya kompis. Jag tycker inte hällar att D60 är så gamal, en riktig slitvarg faktiskt. Ska bli spännande att följa med på dina nya utflykter med kameran här på din blogg. Lycka till!

    Kram

  4. Låter jättekul med den nya kameran! Ser fram emot bilder från den i din blogg.

  5. Tekniska prylar är i stort sett gamla så snart man kommit hem och plockat ur dem ur kartongen, känns det som…

  6. Per-Anders sa:

    Grattis till kameraköpet! Nikon är ett bra märke, jag har också en Nikon som jobbkamera. Man brukar alltid formatera minneskortet när det är nytt. Antagligen var det redan formaterat när du köpte din förra kamera.

    • Jag har köpt fler minneskort till min gamla kamera och inte formaterat. Det har gått lika bra… Kanske går det lika bra med selleri… 😉

      Hur som helst, vet du VARFÖR man ska formatera, vad är det som händer med kortet då?

  7. Per-Anders sa:

    Enligt Wikipedia är formatering ”en process för att skapa ett filsystem på en hårddisk eller annan datalagringsenhet”. Jag tror det handlar om att minneskortet ska känna sig ”hemma” med den kamera det används i.

    • I så fall bör man göra det med alla minneskort oavsett kamera. Kanske jag som missat tidigare, eller om kamerabranschen har kommit på det under de senaste 10-15 åren.

  8. Formatera och undvik skrivfel i minneskortet. När du fört över dina bilder till datorn formaterar man minneskortet efteråt. Man tar inte 10 bilder, raderar 1, 10 bilder till, raderar 1 och man fyller inte kortet till bredden.

Kommentera

Etikettmoln

