Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Skärtorsdag

häxa

Så knackar påsken redan på våra dörrar. Det har blivit en högtid som förknippas med att häxor åker till Blåkulla för att festa… litet på skoj, men ändå. Är det något att skoja om med tanke på häxornas tragiska historia?

En häxa var en kvinna som ansågs ha övernaturliga krafter, stod i förbindelse med Satan. Sådana kvinnor kunde inte kyrkan acceptera, under 1600-talet avrättades häxor i Sverige, ibland på bål. Det där tror jag vi alla har hört talas om…

häxa1

Med tanke på historien så valde jag en annan resa idag… 😉 Tyckte det var dags för att logga min första geocache för det här året, åkte till ett litet samhälle 2-3 mil söder om Jönköping för att gå en skogspromenad och logga några cacher. Det blev endast en cache som blev loggad av mig idag. Trots att solen sken och det var ganska behagligt väder för övrigt var det alldeles för blött i skogen, snö låg kvar och så kom jag i gympaskor. Det funkade inte. Men en geocache letade jag upp, med andra ord har jag gjort min geocachingpremiär för i år! 😉

I morgon åker jag iväg på en tur i samma ärende tillsammans med sonen. Jag ska definitivt ha bättre skodon på mig.

Till sist önskar jag mina läsare en riktigt trevlig och behaglig påskhelg! Ta det lugnt på vägarna, för mycket trafik är det.

24/100 blogg100.mini

#blogg100, #geocaching

Kommentarer till: "Skärtorsdag" (8)

  1. Glad påsk på dig och lycka till på er tur
    här är också blött och snö kvar i skogen på vissa ställen så det är kängor på

  2. amiengblom sa:

    Glad Påsk till dig!

  3. Geocache?? Vad är det? Häxornas historia är tragisk. Jag har en barnbok av Colin Hawkins, och enligt den uppfyller jag faktiskt kriterierna till att vara en häxa, spännande. Ses på Blåkulla!

  4. Ha en fortsatt trevlig påsk!

Kommentera

Etikettmoln

