Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

mialogg

För er som inte vet vad geocaching är för något (en hobby) och vill veta, så rekommenderar jag att ni läser här.

Idag trotsade vi vädret, sonen och jag. Vi gav oss ut på en geocachingtur, men det blev inte den vi hade haft i tankarna. Vädret inbjöd inte till det. Det blev några andra cacher vi siktade in oss på som jag haft ögonen på under en tid. Vi åkte iväg, åt middag på en enkel restaurang tillsammans, loggade sex cacher, körde bil emellan dem, men det blev förstås litet gående ändå. Efter vår geocachingtur åkte vi hem till mig, som vi oftast gör, och fikar tillsammans. Mysiga dagar!

hembygdsgård

När geocaching är som bäst i mina ögon så överraskar platserna som cacherna är gömda på. Visserligen hade jag ju läst på litet, visste på ett ungefär, men det är inte detsamma som att stå där på plats. Stugan här ovan omgärdas av en gammal ”hederlig” småländsk gärdsgård. Själva stugan fungerar idag som hembygdsgård, senast det fanns folk bofasta där var 1936 stod det på en skylt. Vackert läge, tycker jag.

gånggrift

Den sista geocachen för dagen blev vid en gångegrift från cirka 3.500-3.100 år f.Kr. Imponerande! Hur gjorde människorna på den tiden för att få upp det stora blocket på de andra stenarna? Ja, det kan vi nutidsmänniskor fundera över, tror ingen har något svar på den frågan, bara spekulationer.

Bilden överst visar mig när jag är i färd med att signera loggremsan, för man ska ju visa att man verkligen har varit där… 😉

gånggrift1

25/100 blogg100.mini

Kommentarer till: "Geocaching tillsammans med sonen" (20)

  1. Åh! Geocaching pysslar vi också med ibland 🙂 Det är spännande och engagerar barnen verkligen.
    /Linnea

    • Även stora barn ibland… 😉 Mina är vuxna, endast ena sonen (av två) som är intresserad, men tycker det är kul när vi ger oss ut tillsammans. Små barn tror jag kan tycka att själva letandet känns spännande.

  2. Sån mysig dag, det är dessa man minns med värme och glädje..glad påsk!

  3. Tackar för påminnelsen, det har jag tänkt på tidigare år att ta med sonen på 🙂

    Glad påsk!

  4. En ”elevens val grupp” har börjat lite med sådant på jobbet.
    Ungarna tyckte det var kul.

    Spännande tycker jag att se ungar upptäcka nya grejer.

    Tillönskar dig en glad påsk 🙂

    • Ja jag tror många skolor har nappat på geocaching. Ungar är nyfikna så det kan jag tänka mig passar dem bra! En bra hobby istället för att bara hänga! 😉

  5. Vad intressant! Men vem placerar dit alla föremål? Om någon annan hinner precis före mig, då är det väl tomt? Låter hur som helst kul. I Prag gjorde vi ungefär på detta vis då vi ”bongade” olika symboler i husen som stod i boken Secret Prague.

    • Många av oss geocachare gillar också att fixa gömmor. Alltså, geocachare. För de burkar jag lagt ut är jag ansvarig för att loggremsa är torr o går att skriva på. Försvinner burken får jag lägga ut en ny eller arkivera den. Det är geocachare som besöker platsen som meddelar om något inte är som det ska. Från början var det tänkt utmärka speciella platser, men rundan jag gått idag var inget speciellt, mer en gömma helt enkelt. Använder sådana rundor för att komma ut i okända marker, och så är det litet kul också, en utmaning att se om man finner det jag söker… 😉

  6. Kul att se en bild på dig!

  7. Roligt, jag har bara testat den enda gången som jag tror du minns?
    Svar: Visst är jag pensionär nu, det är så himla skönt att jag knappt tror det är sant. När är det dags för dig?

    • Nog minns jag det tillfället. Himla trevligt hade vi. Så kul som du tyckte det var så trodde jag du skulle lyckas få igång den särbo (numera sambo). Vi kanske kan ses nån gång mer i geocachingträsket… 😉

      Jag är född samma år som dig, så jag är pensionär. Ska extraknäcka litet i sommar har jag tänkt. Med det yrket jag har så är det inget problem, väldig efterfrågan efter oss både i Sverige och i Norge.

  8. Funderar på var ni var. Undrar om jag också besökt den där gånggriften,,, fårkolla… Jodå, den var loggad av dej, ”historiens vingslag” … Hembygdsgården tror jag inte jag besökt… var var den? Lite dåligt med cachingen just nu… påverkas av geocachingvännen Ingas svåra sjukdom…. känns inte lika roligt, dåjg vet att den som inlett mig i geocachingvärlden är väldigt sjuk. Tokigt … eller inte. Ska ändå försöka få med C-E på en runda nu när vi har lov. Bra sätt att se nya platser är det ju!Ha en fortsatt bra påsk! // Anna-lena

    • Om du kollar in mina loggade cacher från igår så ser du på kartan var vi var… 😉

      Jag känner ju inte Inga mer än genom dig. Har hon blivit sjuk nu i vår… det har gått mig förbi totalt. Så tråkigt. Ja, försök komma ut. Det hjälper henne föga om du avstår med burkletandet!

  9. Var inne och läste om geocaching och Oooo så trevligt, spännande och mysigt det låter. Var med i scouterna i barndomen och älskade orientering.
    Underbart att du har hobbyn gemensamt med sonen.
    Ha det gott.
    /Leva-Kerstin
    http://www.steeperz.com

Kommentera

Etikettmoln

