Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Storhelg – ensamhet

knopp

Många i vårt land ser fram emot storhelgerna som ett avbrott från slit och släp och för umgänge med släkt och vänner, eller med familjen. Andra tycker att storhelgerna är tråkiga, de känner sig ensamma, alla andra umgås med släkt och vänner.

Påsken är en helg som jag tror många känner är till för avkoppling, oavsett om de gör det i lugn och ro eller tillsammans med andra. Julen däremot är betydligt mer laddad. Jag glömmer inte när jag som ung, 20-årsåldern, stod och tittade på julpynt i någon stormarknad. Där stod också en man som jag uppfattade som ganska mycket äldre än mig, men inte lastgammal, om jag minns rätt. Han mådde inte bra. Tittade på något pynt, kastade det tillbaka till sin ”låda” och sa något i stil med att han behöver inget pynt för han är alldeles ensam. Sa att han skulle köpa sig en flaska och supa sig full under julen trots att han aldrig drack annars. Att han mådde dåligt var ingen tvekan om, vad jag svarade minns jag inte.

Under många år tyckte jag också att storhelger var jobbiga om jag inte hade något ”speciellt” för mig. Antingen gäster, bortbjuden, eller som singel – något arrangemang på gång. Under julen vill jag fortfarande träffa barn och barnbarn, men det behöver inte vara julafton. Det finns ju fler juldagar. Övriga helger känns det helt OK att uggla ensam, den här helgen tror jag inte jag kommer att träffa någon annan för att umgås. Jag har inte svårt att sysselsätta mig själv, och så är jag en person som inte behöver så himla mycket stimulans av andra. Dessutom är jag så privilegierad så vill jag ha folk runt mig så har jag vänner som jag säkert skulle kunna umgås med någon av dagarna i alla fall. Vi människor är väldigt olika, en del behöver folk runt sig för att må bra, storhelger är det ett måste för många. För andra så är umgänge av mer underordnad betydelse.

Ett problem för de som inte mår bra av ensamhet vid storhelger är kanske att de tror att ”alla andra” umgås med andra, har fest och kul. Men så är det förstås inte. Jag har läst någonstans, tror det var en undersökning, som visar att många gör inte speciellt mycket när det stundar till helg flera dagar i sträck men tror just att alla andra har så mycket roligare. Det skapar onödig press på oss mänskliga varelser. Vi är många, många som bara finns till, mår bra av det, därför hörs vi nog inte så mycket heller. Vilka krav vi människor ställer på oss själva. Vi ska vara effektiva, vara bra föräldrar, ha goda relationer med nära och kära, duktiga på jobbet, vara beresta, allmänbildade m.m, m.m.

Vem orkar leva upp till alla sådana krav? Ingen, tror jag .

27/100 blogg100.mini

#blogg100, #storhelg, #umgänge

Kommentarer till: "Storhelg – ensamhet" (16)

  1. Klokt inlägg som många skulle behöva läsa.

  2. Jag tycker att det där med ”alla andra” är intressant. Just människor som känner sig ensamma eller oälskade tror ofta att ”alla andra” har det så bra. ”Alla andra” är aldrig ensamma. ”Alla andra” har så lätt att hitta kärlek. ”Alla andra” har så bra kontaktt med barnen osv…Själv får jag ibland höra ”du som haft sådan tur” Eh? Tur? Jag har varit med om svåra saker i livet och jag har jobbat hårt för att vara befälhavare i mitt eget liv.
    ”Luck’s got nothing to do with it”
    Och vem bryr sig om ”alla andra”? Vi ser ändå bara ytan, vi vet inget om vad som rör sig inuti en ordnad yta.

    • Så sant, vi ser bara ytan hos andra, ofta den yta den andre vill visa upp.

      Alla har vi nog med våra privata krig i livet. 😉

  3. Så kloka ni är, både du och Maria. Man tror att alla andra har det så bra på alla sätt… men man VET inget alls om någon.Tänk vad bra det vore om vi vågade prata om riktiga och viktiga saker lite mer, än bara prata yta. Det är nog så att alla har sina sorger och (förhoppningsvis) sina glädjeämnen. Ha det gott!

    • Absolut är det så alla har både sorg och glädje i sina liv. Viktigt att man inte nonchalerar det tråkiga, men fokuserar på det trevliga – tror jag i alla fall! Det gör oss gott att se de fina sakerna i livet…

  4. Så sant, så sant. Ha nu en fin fortsättning på Påsken och njut av ledigheten.
    Kramen

  5. Per-Anders sa:

    Så är det nog. Jag tillhör de privilegierade som har familj och vänner omkring mig hela tiden. Det känns bra, men ibland känner jag att jag faktiskt får något av en social överdos. Då är det skönt att få ha en stilla hemmakväll med sambon och bara få uppleva kravlöst lugn. Men det har inte alltid varit så. Det har varit perioder i mitt liv då jag känt mig ensam och det var inte kul.

  6. Du har helt rätt vad gäller krav. Vi människor har så många krav på oss själva och tillsammans med våra föreställningar om vad alla andra gör och sedan hur vi har en tendens att vilja jämföra oss med alla andra. Det kan bli omänskligt ibland. Varför kan vi inte bara acceptera att vi alla är unika och våra olikheter och olika liv är just precis det som berikar.

    Stor påskkram till dig!

  7. Behovet av sällskap och förströelse har minskat markant med åren för min del, men för andra kanske det är tvärtom?

  8. Bra skrivet, det där med hur man vill ha folk runt sig hela tiden är individuellt, själv behöver jag inte ha ett fullspäckat schema när jag är ledig för då vill jag va just ledig, jobbar med och för människor 4-6 dagar i veckan även på helger ibland och då är det väldigt gott att ha sin tid, jag sätter stor värde också på ”egentid” då jag är ledig mitt i veckan och min sambo jobbar, man måste stanna upp och tänka efter, för vem har man alla sina måsten och träffar hit och dit när man är ledig?, skulle tro att det går jämt upp med för sig själv och för andra utåt, man måste också kunna säga nej till saker typ ”nej idag kan vi inte träffas jag har annat för mig” behöver ju inte säga att man har träff med sig själv.

  9. amiengblom sa:

    Storhelg- och ensamhet…
    Klokt och välformulerat blogginlägg från dig.
    Det där med ”alla andra”, som firar påsk med stora släktmiddagar, målar påskäggen i glada färger, som traditionen påbjuder, så är det ju inte i verkligheten!
    Och alla dessa krav vi ställer på oss själva hurdana vi ska vara i vår strävan efter det ”perfekta livet” –vem orkar leva upp till dessa…. Det får oss att känna oss otillräckliga! Då kan det kanske rentav vara trivsamt att fira påsk ensam, slappa i soffan med chipsskål framför sig i sällskap av en TV-serie.

  10. Viktigt ämne detta. Ensam är inte bra med släkten kan också vara värst… får leva här och nu och njuta av de bra stunderna, inte stressa för att försöka få storhelgerna vara på ett visst sätt…

    • Jag har försonat mig med att vara ensam. De flesta storhelger är jag ensam och njuter av lugnet. Jag trivs med det, umgås gärna andra dagar eller helger. Blir inte så pretentiöst då… kanske… det blir det man gör det till.

Kommentera

Etikettmoln

