Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

scilla

Igår gjorde jag en promenad in till centrala delarna av Jönköping, fotorunda, kan jag kalla det.

Såg både den första scillan som den första tusenskönan i full blom. Härligt… Visste du att scilla också kallas för vårstjärna eller blåstjärna?

spira

Promenaden gick fram till Kulturhuset Spira som ni ser på bilden ovan. En byggnad som jag tycker är väldigt vacker både inne som ute. Om jag minns rätt så invigdes Spira 11/11 2011! Då var jag hemma i Jönköping och var utanför under invigningen. En mörk, fuktig novemberkväll, kallt och ruggigt, trots det feststämning i luften!

påskpyntad rondell

I rondellen vid Spira var det påskpyntat! 😉

Så fortsatte jag promenaden över bron som också är relativt nybyggd, cirka 10-15 år tror jag. Har ingen bild på den. Jönköping är en stad som förändrats mycket i centrum under de senaste fem åren, byggnaden nedan tillkom efter Spira…. så även den är ny. I det huset inryms Tingsrätten, Förvaltningsrätten och Hyres- och arrendenämnden. Huset är inte snett, vet inte varför fotografen höll kameran snett, kanske något som skymde utsikten.

Tingsrätten

Så, när jag kommit över bron så kunde jag beskåda Spira från andra hållet. Många har haft så mycket åsikter om denna byggnad, både innan beslut togs om att den skulle byggas som efter den uppförts. Många, däribland jag, tycker det är en vacker byggnad, andra tycker den är ful. T.o.m en arkitekt jag känner ytligt hade inget positivt att säga om exteriören, interiören däremot var han förtjust i. Vad säger du om exteriören här nedan – är den ful? 😉

spira II

Promenaden fortsatte upp mot en gammal byggnad. Innanför dess väggar har jag haft mycket kul, ätit gott, där fanns fantastiskt god mat till att vara en skolmatsal då när jag studerade till sjuksköterska. Det är alltså Hälsohögskolan som ser så här tråkig ut! Det var inte bara kul, jag svettades nog en hel del ibland i aulan där vi oftast hade våra tentamen. Ibland gick det vägen vid första försöket, andra gånger fick jag göra om. Som det heter i dag: Gör om – gör rätt! Men läkemedelsräkningen där 100% rätt var enda godkända resultat, den tog jag hem första gången i alla fall! En del hade svårt för matten, andra som egentligen borde ha klarat den första gången var så nervösa över kravet på 100% att de gjorde fel trots att de egentligen kunde!

Hälsohögskolan

Hälsohögskolan, Jönköping

Slutar vandringen (i bloggen) med litet påskpynt. Vandringen fortsatte förstås, jag var ju tvungen att vända om och gå hem också… 😉

påskpyntad stad

Idag tänkte jag låna om mina böcker jag har hemma via internet, lånetiden går ut i morgon. Ser att en av böckerna jag vill läsa kan jag inte låna om, den är reserverad! Ajaj, nu avbryter jag läsningen av den boken jag håller på med och som jag verkligen gillar, återkommer säkert till den. Har börjat på Bombmannen som alltså är reserverad. Lättläst. Ska försöka läsa ut den tills i morgon kväll.

Med andra ord… tystnad från mig resten av dagen! 😉

28/100 blogg100.mini

#blogg100, #Jönköping #påskvandring

 

Kommentarer till: "Påskpromenad i Jönköping" (8)

  1. Kul att se ngt annat av Jönköping än det lilla man ser när man passerar med bilen på väg söderut

  2. Härlig promenad.

    Nu får du fortsätta ha en fin påsk. Är ju en annan dag nu.

    Kram till dig

  3. Spira har mycket att ge. Den byggnaden och dess innehåll tycker jag vi ska vara glada för. Sätta sig på baksidan åt Munksjön och njuta av solen är helt underbart. Centrum har förändrats till det bättre. Det säger jag som inte är någon större vän av storstäder. 🙂 Du är flitig på bloggen och bjuder mycket läsvärt. Tack för det!

Kommentera

Etikettmoln

