Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

strån

Jag har en bloggvän som funderar mycket på män… -) Spännande!

Nu senast när jag tittade in så handlade funderingen om utseendet har en betydelse eller ej.

Hur tänker jag i den frågan? Jo, utseendet har betydelse utan tvekan, vid första (omedvetna) uppfattningen om en annan person. För visst gör vi en snabb bedömning av en främling vid första ögonkastet oavsett vad vi än vill eller tror.  Jag tror det handlar mycket om klädkoden, den säger mer än vad vi tror, misstänker jag. För att det ska leda till en relation behövs dock så mycket mer än ett attraktivt utseende. För mig handlar det om värderingar, omtanke, intressen, hur man talar och hur man lyssnar, sätt att bemöta andra människor, hur man beter sig överhuvud taget mot andra och bland andra osv… Utseendet är endast en inkörsport!

I senare skede – har utseendet en betydelse eller ej? Jag funderar så här; om en man har alla andra goda egenskaper jag söker men inte alls har ett utseende som attraherar mig för fem öre vid första ögonkastet – finns det möjlighet för en relation då? Ja, det tror jag… I annat fall är vi ju dumma! 😉

Hur tänker du runt det här med utseende och vad som attraherar dig? Dela gärna med dig.

29/100 blogg100.mini

#blogg100

Kommentarer till: "Utseende – attraktion – inkörsport" (23)

  1. Utseendet spelade kanske större roll när jag var yngre. Men även då var mitt första intryck av mannen hans blick, den var viktigast – var den öppen, nyfiken eller inåtvänd? Kanske var det mitt undermedvetna som bara lät mig intressera mig för män som kunde visa mig något sorts intresse?!

  2. Utan attraktion kan det för mig bli en god vän men aldrig något mer.

  3. Man skulle ju vilja säga att utseendet inte är lika viktigt som personligheten men visst spelar det roll. Eller gjorde i alla fall när man var yngre.

    • Som yngre tänkte jag nog också annorlunda… Å andra sidan så testar jag inte mig själv i sådana situationer speciellt ofta. Det händer, men det stupar på andra saker… 😉

  4. Utseende… det är kanhända viktigt i början eller så spelar andra faktorer in – avgörande i början av ett förhållande. Snart blir det bara irriterande… Beundrar folk som matchar och lever sina liv ihop.

  5. Nu fick jag något att tänka på – jag tycker män är intressanta men inte alla är speciella – och det är livet i mannen som ger attraktion … all skönhet och charm kommer inifrån och så sitter det en del i händerna och icke att förglömma mellan öronen .. säger han då saker i mina öron som ger musik och innerlighet så … hälsningar damen som levd enbo i 14 år och ingen tanke har på män i tvåsamheten …jo, det räcker ju med en 🙂

    • hehe… vi verkar ha levt enbo lika länge… 2002 ja, det blir 14 år! Nej, tvåsamhet funderar jag inte på, mer en aktivitetskompis i så fall… men i andra stunder vill jag inte en ha det. Det är lugnt och ganska behagligt läge när jag kan resonera med mig själv vad jag vill göra av dagen! 😉

  6. Visst har utseendet betydelse..till viss del, sen är det andra egenskaper som också spelar in, det är så olika för olika personer, men jag kan inte tänka mig att bli kär i ett troll tex. bara för hon är trevlig och rar, det måste finnas en viss synlig attraktion men vad det är är ju så olika som sagt.

  7. Tänker på attraktion i vidare bemärkelse. Både män och kvinnor…. sådana man dras till på något sätt. Kan tycka att en man är skitsnygg absolut…. oftast är det inte de bildsköna männen som jag tycker så om…. kan inte sätt fingret på vad det är…men något är det. Likadant med kvinnor… det finns kvinnor som jag efter att ha sett en gång, känner att jag inte kan gilla… eller tvärtom. Tyvärr visar det sig vara en felkänsla ibland… för när/om man lär känna en person vars personlighet man gillar/harmonierar med,,,, ja, då har inte utseendet någon betydelse alls.

  8. amiengblom sa:

    Jag tror att utseendet har betydelse när man blir förälskad i en man. Det är det som får det att säga klick! Absolut! Men när man sen lärt känna varandra då är det andra faktorer som spelar större roll, personligheten, sättet att tala, rösten är viktig tror jag liksom värderingar och åsikter.

  9. Per-Anders sa:

    Visst är det som du säger; vi bedömer en okänd människa efter utseendet – omedvetet eller medvetet. Men jag tror också vad den okända människan säger initialt vid det första mötet också har stor betydelse. När det gäller utseende så hävdar jag att ingen människa är ful. Det finns alltid något spännande att utforska i varje människa.

    • Det är litet samma tänkande som jag har använt mycket i arbetslivet, men då har det inte handlat om utseendet. Jag har plockat fram något jag tycker om hos varje människa, det finns alltid något som är bra, spännande och värt att lyssna till.

  10. Antingen har en man en viss utstrålning som jag attraheras av eller inte – oavsett utseende. Om han sen är klädd i en skitig overall eller smoking har ingen betydelse. Men visst har det hänt att attraktionen har försvunnit så snart han öppnat munnen. 😀

  11. Utseendet är så mycket mer än just… utseendet. Ett vårdat yttre, en (i mina ögon) snygg klädsel som helhet, hela stilen och utstrålningen, nu kom jag på ordet: Hela uppenbarelsen! Då den faller mig i smaken och personligheten är som jag tycker om, då funkar det. Vi har varit gifta i 25 år och hennes utseende spelar nog roll för mig…
    Men så är jag ju ung också. Och har en 17:s tur, för hon verkar tycka om mig också. Trots allt 🙂

    • Visst är det mycket tur men även ”bra val” och ”bra arbete” under årens lopp att hålla ihop äktenskapet.

      haha… hon verkar tycka om dig också…. ja, du har säkert en hel del goda egenskaper också… sådant hon uppskattar… 😉

  12. Man måste absolut vara ren, där kompromissar jag inte. Förutom om man har ett smutsigt jobb förstås, då får man duscha efteråt. Jag tycker inte heller att väldigt överviktiga män är attraktiva.

Kommentera

Etikettmoln

